V50 2005 2.4
Vanwege startproblemen heb ik recentelijk de accu vervangen door een nieuwe. Nu is me opgevallen dat de dimlichten erg zwak branden, en heb daar eens de spanning gemeten. Deze is bij een draaiende motor 11,5 volt !
Dit terwijl de accu netjes 14,5 volt aangeeft bij alle verschillende toerentallen. Wat me wel is opgevallen is dat de spanning van de accu snel terugvalt naar 12,7 volt als de motor en dus de dynamo uit zijn.
Is het mogelijk de dynamo niet voldoende stroom geeft ? En dat daarom de spanning op de dimlichten te laag is en de accu niet goed laadt ?
Of is er ergens een "slim" systeem in de electronica van de V50, welke de spanning regelt en dat er daar een probleem in zit ?
Wie herkend dit probleem en heeft wat tips om de juiste diagnose te stellen ?
Ik heb een ODB scanner en deze geeft geen storingscodes weer.
Gr Mawi
Vreemd electrisch probleem
- leip11
- 5th Gear member
- Contacteer:
dat de accu 12.7v geeft is goed als hij uitstaat. hij laat namelijk met een hogere spanning dan dat hij zelf levert anders kan hij niet laden. 11,5volt zou genoeg moeten zijn en dat is niet echt iets dat de lampen zwakker branden.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- mawi
- 2nd Gear member
Hmmm dat kan ik niet geloven. 11,5 volt is echt te laag. Dit moet minstens 12,5 volt zijn wil een dimlicht optimaal werken.
Voor wat betreft de accu is deze normaal altijd 13,5 volt in ruststand..
Ik zal de schema's er eens bijhalen en de spanningen meten op de verschillende zekeringen en vertakkingen.
Er zit toch ook ergens een shunt weerstand, die er voor zorgt dat bij een defecte lamp de BC dit kan melden ? Of is dit alleen het geval bij een V70 ?
Voor wat betreft de accu is deze normaal altijd 13,5 volt in ruststand..
Ik zal de schema's er eens bijhalen en de spanningen meten op de verschillende zekeringen en vertakkingen.
Er zit toch ook ergens een shunt weerstand, die er voor zorgt dat bij een defecte lamp de BC dit kan melden ? Of is dit alleen het geval bij een V70 ?
Volvo V50 2005
- Elveka
- 2nd Gear member
In een gezonde, volledig opgeladen loodaccu is de maximale spanning 2,1 volt per cel. De batterij in uw auto heeft 6 cellen, dus kun je maximaal 12,6 volt meten bij stilstaande motor. De maximale laadspanning bij een loodgel-accu bedraagt 2,38 volt per cel, dus 14,28 volt voor een accu met 6 cellen.
De spanningen die u meet op uw batterij lijken dus zeker niet abnormaal (rekening houdend met toelaatbare meetfouten van uw voltmeter) !
De spanningen die u meet op uw batterij lijken dus zeker niet abnormaal (rekening houdend met toelaatbare meetfouten van uw voltmeter) !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- FrankS60
- 5th Gear member
Ik zou eens proberen wat het voltage is als je de + van de lamp neemt, en de min van de accu. Als dat een normaal voltage is dan ligt er ergens een massakabel niet helemaal lekker of is het contact van de kabel naar het chassis slecht.
Andersom idem, als je de - van de lamp pakt en de + van de accu en je meet een lager voltage dan heb je ergens onderweg naar de lamp een te groot verlies.
Andersom idem, als je de - van de lamp pakt en de + van de accu en je meet een lager voltage dan heb je ergens onderweg naar de lamp een te groot verlies.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- mawi
- 2nd Gear member
Hoi frank,
Dit is inderdaad een optie, en ga ik eens proberen. Eerst even de verschillende schema's doornemen of er ergens niet wat "slimme" electronica tussen zit. Of het uiteindelijk alleen een relais sturing is vanuit de CEM, en voor de rest de spanning niet "gemanaged" word..
Blijft wel dat de trigger voor het vervangen van de accu is gekomen omdat de auto steeds slechter ging starten. Waar normaal met een kort startmoment de auto direct aansloeg. Ervaar ik nu dat het soms wel 3 tot 4 keer doorstarten nodig is om de motor aan te laten slaan.
Nieuwe accu, bougies hebben het iets "beter gemaakt" maar incidenteel wil een koude start s'morgens nog wel wat langer duren.
Dus de combinatie met de "lage" spanning op de dimlichten denk ik aan een algemeen electrisch probleem, waar bv ook de brandstofpomp last van heeft.
Dit is inderdaad een optie, en ga ik eens proberen. Eerst even de verschillende schema's doornemen of er ergens niet wat "slimme" electronica tussen zit. Of het uiteindelijk alleen een relais sturing is vanuit de CEM, en voor de rest de spanning niet "gemanaged" word..
Blijft wel dat de trigger voor het vervangen van de accu is gekomen omdat de auto steeds slechter ging starten. Waar normaal met een kort startmoment de auto direct aansloeg. Ervaar ik nu dat het soms wel 3 tot 4 keer doorstarten nodig is om de motor aan te laten slaan.
Nieuwe accu, bougies hebben het iets "beter gemaakt" maar incidenteel wil een koude start s'morgens nog wel wat langer duren.
Dus de combinatie met de "lage" spanning op de dimlichten denk ik aan een algemeen electrisch probleem, waar bv ook de brandstofpomp last van heeft.
Volvo V50 2005
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik heb dit weekend nog even mijn lampen bijgesteld nadat ik de H1's heb vervangen. Blijkt dat er 0,7 volt spanningsverlies is tussen de accu-plus en de lamp-plus.
Gewoon gemeten zonder draaiende motor en toch even een draadje genomen en direct op de accu gezet: je ziet de lamp direct feller branden.
Gewoon gemeten zonder draaiende motor en toch even een draadje genomen en direct op de accu gezet: je ziet de lamp direct feller branden.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- mawi
- 2nd Gear member
Hoi Mark,
Bij mijn Corrado (oldtimer) uit '89 heb ik inderdaad ook een extreme spanningsval. En hiervoor uiteindelijk een relaisschakeling gemaakt waar ik direct de voeding van de accu haal. Dit is een wereld van verschil.
Echter de V50 en de nieuwere auto's tegenwoordig hebben veel "computer" gestuurde electra, bv om op de boordcomputer aan te kunnen geven als er een lamp defect is. En een draadje trekken is wellicht niet zo eenvoudig.
Ik ben er nu achter dat in de CEM de 2 relais zitten welke in theorie direct voeding van de accu moeten hebben en deze doorlussen naar de lampen. Dit zou betekenen dat er dus 14,5 volt op de lampen moeten komen bij draaiende motor.
Ik heb ook begrepen dat er mogelijk een modificatie bij de CEM zit in de vorm van een weerstanddraad, welke er voor moet zorgen dat de lampen minder spanning krijgen en de levensduur verhogen..
Ik ga op onderzoek of dit bij mij ook het geval is en laat mijn bevindingen nog wel weten.
Bij mijn Corrado (oldtimer) uit '89 heb ik inderdaad ook een extreme spanningsval. En hiervoor uiteindelijk een relaisschakeling gemaakt waar ik direct de voeding van de accu haal. Dit is een wereld van verschil.
Echter de V50 en de nieuwere auto's tegenwoordig hebben veel "computer" gestuurde electra, bv om op de boordcomputer aan te kunnen geven als er een lamp defect is. En een draadje trekken is wellicht niet zo eenvoudig.
Ik ben er nu achter dat in de CEM de 2 relais zitten welke in theorie direct voeding van de accu moeten hebben en deze doorlussen naar de lampen. Dit zou betekenen dat er dus 14,5 volt op de lampen moeten komen bij draaiende motor.
Ik heb ook begrepen dat er mogelijk een modificatie bij de CEM zit in de vorm van een weerstanddraad, welke er voor moet zorgen dat de lampen minder spanning krijgen en de levensduur verhogen..
Ik ga op onderzoek of dit bij mij ook het geval is en laat mijn bevindingen nog wel weten.
Volvo V50 2005
- ICEFOX
- 2nd Gear member
De bedrading van de lampen zijn direct aangesloten op de CEM. In de CEM zorgen een shuntweerstand voor de foutmeting en een PWM sturing (na het starten van de motor) voor een spanning van 13 volt.
Bij een gemeten 11,5 volt zit er dus iets niet goed, waarbij het probleem vrijwel zeker in de CEM gezocht moet worden. Dit mede door aangegeven dat er bij een draaiende motor wel 14,5 volt aan de accu wordt gemeten.
Bij een gemeten 11,5 volt zit er dus iets niet goed, waarbij het probleem vrijwel zeker in de CEM gezocht moet worden. Dit mede door aangegeven dat er bij een draaiende motor wel 14,5 volt aan de accu wordt gemeten.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005
- mawi
- 2nd Gear member
ben ik nu gek of zijn er inderdaad geen zekeringen voor de dimlichten ? Ik kan deze niet vinden in de zekeringlijst.. wel de zekeringen voor het groot licht.. 58 en 59
Op deze groot licht zekeringen meet ik wel de 14 V..
iemand een idee ?
Op deze groot licht zekeringen meet ik wel de 14 V..
iemand een idee ?
Volvo V50 2005
- mawi
- 2nd Gear member
Hmmm
Ben niet gek, ondertussen de "bedradingsschema" opgesnort en hierin staat duidelijk dat er idd geen zekeringen zijn.
@Icefox, je hebt gelijk er is inderdaad een PWM sturing voor de dimlichten. Dit zit allemaal ingebouwd in de CEM. Dus niet even een relais of shunt vervangen, maar een hele CEM als je dergelijke problemen hebt.
Nu heb ik ondertussen wel even de CEM van dichtbij bekeken, en de stekkers eens aangedrukt..... en in ieder geval is het startprobleem nu uit de wereld. Ik las ergens dat omdat de CEM aan de passagiers kant bij de voeten zit men nog wel eens de stekkers/bekabeling kan raken met de voeten. En dat daardoor een stekker mogelijk los zou komen te zitten.
Ik heb nog niet nagemeten of dat de spanning aan de koplampen nog steeds 11,5 volt is. Het is me nu te koud. Wel een setje nieuwe lampen er in gezet en dit is al een stuk beter. Het zou kunnen dat de oude lampen de branduren wel gehad hebben en hierdoor minder lichtopbrengst hebben ?
Omdat mijn interesse wel gewekt is door de CEM en de mogelijke inhoud, zou ik er wel eentje open willen maken. Heeft er iemand toevallig een oude liggen ? over van een vervanging of zo ? en hij doet er niets meer mee ?
Wellicht kan ik met behulp van de schema's de onderdelen op de print terugzoeken in de CEM, en als het bv FET sturingen zijn voor verlichting of een ander apparaat, welke gebreken vertoont dit eventueel met het vervangen van dit onderdeel dat specifieke gebrek repareren ipv het vervangen van een complete CEM.
Ben niet gek, ondertussen de "bedradingsschema" opgesnort en hierin staat duidelijk dat er idd geen zekeringen zijn.
@Icefox, je hebt gelijk er is inderdaad een PWM sturing voor de dimlichten. Dit zit allemaal ingebouwd in de CEM. Dus niet even een relais of shunt vervangen, maar een hele CEM als je dergelijke problemen hebt.
Nu heb ik ondertussen wel even de CEM van dichtbij bekeken, en de stekkers eens aangedrukt..... en in ieder geval is het startprobleem nu uit de wereld. Ik las ergens dat omdat de CEM aan de passagiers kant bij de voeten zit men nog wel eens de stekkers/bekabeling kan raken met de voeten. En dat daardoor een stekker mogelijk los zou komen te zitten.
Ik heb nog niet nagemeten of dat de spanning aan de koplampen nog steeds 11,5 volt is. Het is me nu te koud. Wel een setje nieuwe lampen er in gezet en dit is al een stuk beter. Het zou kunnen dat de oude lampen de branduren wel gehad hebben en hierdoor minder lichtopbrengst hebben ?
Omdat mijn interesse wel gewekt is door de CEM en de mogelijke inhoud, zou ik er wel eentje open willen maken. Heeft er iemand toevallig een oude liggen ? over van een vervanging of zo ? en hij doet er niets meer mee ?
Wellicht kan ik met behulp van de schema's de onderdelen op de print terugzoeken in de CEM, en als het bv FET sturingen zijn voor verlichting of een ander apparaat, welke gebreken vertoont dit eventueel met het vervangen van dit onderdeel dat specifieke gebrek repareren ipv het vervangen van een complete CEM.
Volvo V50 2005