Multiriem/poelie

Alles over de 440 / 460
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Ik heb een Volvo 440 2.0 GLT uit 1993.

Nu is het zo dat mijn multiriem er af ligt.

De multiriem is nog heel, alleen is er een poelie afgebroken. :shock:

Maar mijn vraag is nu waar die van is.

Als je van boven af kijkt en aan de voorkant staat, heb je eerst de dynamo, dan zie je een spanrol zitten en daar schuin onder weer een poelie... En daar gaat het nu om...

Is die van de waterpomp of van de stuurbekrachtiging?

En moet ik dan het betreffende onderdeel in zijn geheel vervangen, of kan ook alleen de poelie vervagen worden?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik weet niet waarvan deze is maar als je de poulie normaal gesproken kunt demonteren dan kun je normaal gesproken ook er eentje weer op monteren....
Krijg je de restanten poulie van de as?

POulie aan de voorzijde kan van de stuurbekrachtiging zijn, die aan de achterzijde is zeker van de waterpomp (en die kun je niet los demonteren, nieuwe pomp dan.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

De stuurbekrachtiginspomp zit onder de dynamo. De waterpomp zit als je vanaf de bijrijderskant kijkt linksonderin. Is deze poelie echt afgebroken of losgetrild of iets dergelijks?
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Ik moet morgen ff goed kijken.

Wagen staat op me werk, maar ben niet voor donker terug. :mrgreen:

Maar wpee, als het de waterpomp is, waarom kan ik dan waterpomp kopen zonder poullie?
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

In ieder geval niet gaan rijden zo. Waterpomppoelie kun je wel los vervangen.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Rijden kan nu sowieso niet... :mrgreen:

Dan maar hopen dat ik morgen ff ergens zo'n poullie kan halen...
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Poelie heb ik e.v.t. wel voor je. Weet niet waar je vandaan komt?
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Den Haag.

Wagen staat in Wateringen.

Is de poelie wel voor een 2.0? Of is die van een 1.8 ofzo hetzelfde?
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Poelie zit toevallig ook op een 2.0, maar is voor de hele 400 serie hetzelfde.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de waterpomppoelie is van metaal en van de st bekrachtiging soms van plastic,dus die zal gebroken zijn denk ik
andere pomp erop dus...die poelie krijg je er niet heel af en op van die stuurpomp
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Ramon&Ramon schreef:de waterpomppoelie is van metaal en van de st bekrachtiging soms van plastic,dus die zal gebroken zijn denk ik
andere pomp erop dus...die poelie krijg je er niet heel af en op van die stuurpomp
Het is dus echt de poellie van de waterpomp...

Kip88: kun je je prijs naar mij PB-en??
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dan valt het mee
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Helaas helaas...

De poellie die Kip88 opgestuurd heeft, is niet de goeie...

Die Kip88 opgestuurd heeft is glad en zit met 3 bouten vast.

Degene die ik moet hebben heeft ribbels en zit met 1 bout vast...

20 euro down the drain... :(
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Maak er anders eens een foto van, en misschien wat duidelijker aan geven waar ie precies zit
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Kan er moeilijk een foto van maken, omdat ie zo balle zit..

Maar ik probeer wel wat...

En waar hij precies zit?? OP de waterpomp...

Edit...

Ik dacht echt dat hij op de waterpomp zat, daar ik dacht dat de krukaspoelie lager zat... (Ben meer een BMW man...)

Afbeelding

Het is de meest linker.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Dan is het dus niet die poelie van de kw. pomp die jij moet hebben.
Die is voor de hele 400 serie(benzine) hetzelfde. Weet je zeker dat het niet die van de stuurbekrachtigingspomp is. Die is zwart heeft ribbels en zit ook met 1 soort van bout vast.
Edit: Zoals je het nu laat zien is het dus de krukaspoelie die bij jou kapot is. Zit die bij jou ook met 1 bout(dacht dop19) vast?
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Check hier boven... :mrgreen:

Het is mijn eigen schuld, kom ik dus nu achter... Ik dacht werkelijk dat er de waterpomp achterzat... En dat die jij hebt opgestuurd een spanrol was...
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Ik heb de krukaspoelie ook nog wel voor je, als ik hem los krijg tenminste. Vraag me trouwens wel af hoe die kapot kan gaan, is er iets tussengekomen ofzo?
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Het moet die van de krukas wel zijn, want degene die mij kapot is, is diegene die op de bijgevoegde foto helemaal links zit en op de foto zit geen stuurbekrachtiging.

En die pomp zit onder de dynamo toch?
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

kip88 schreef:Ik heb de krukaspoelie ook nog wel voor je, als ik hem los krijg tenminste. Vraag me trouwens wel af hoe die kapot kan gaan, is er iets tussengekomen ofzo?
Er is niks tussen gekomen, maar hij maakte al wel een tijd een piepend geluid...

Blok heeft genoeg olie, dus dat kan het ook niet zijn...

Hij heeft al wel 350.000km gedraaid...

Heb het ook al eens meegemaakt met een BMW... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”