Thermostaat D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
P.Mallegrom
2nd Gear member

Mijn thermostaat was bezig te overlijden (motor werd pas na 15 a 20 KM helemaal warm) en men heeft er een nieuwe in gezet.
Ik heb nog 2 vraagjes:

1) Na 10 km staat hij nu (met -9 buitentemperatuur) iets onder het midden. Pas na 18 km stond hij net iets boven het midden, waar hij ook keurig bleef staan. Is dit normaal met deze temperaturen?

2) Men gaf bij de garage aan dat het hele thermostaathuis vervangen diende te worden. Zon hele unit kostte 111 euro. Dit terwijl voor de benzine versie wel een losse thermostaat verkrijgbaar is voor slechts 12 euro. Is er voor de diesel inderdaad geen losse thermostaat te krijgen? Als wel, heeft iemand een onderdeelnummer? (Hij is gelukkig wel onder garantie vervangen, maar mocht het nog een keer voorkomen, wil ik graag weten of het goedkoper kan...)
I can not argue with you unless you've paid (Monty Python)
Bart Giesen
5th Gear member

1) Dat is afhankelijk van wat jij in de eerste 10 kilometer doet. Rijdt je door een woonwijk, op een 80km/h weg etc.

2) Omdat bij een benzine model je enkel een thermostaatje krijgt (Je verwijderd het thermostaat huis, vervangt de thermostaat een klaar. Bij een diesel vervang je het gehele unit. Dat maakt de prijs logischerwijs hoger.
JSS
3rd Gear member

Dat een D5 langzaam warm wordt klopt inderdaad, net als veel andere moderne (en zware!) dieselblokken. Wel vreemd dat je metertje net boven het midden staat, deze zou uiteindelijk gewoon precies in het midden moeten staan!

Voor wat betreft het onderdeel; de garage kan wel eens gelijk hebben. Voor de D5 kan ik in VADIS alleen onderdeel 30637217 voor een thermostaatset vinden (incl. huis, pakking etc.) en geen losse thermostaat. Voor de benzineversies wel inderdaad. Overigens schijnt het niet vaak voor te komen bij een D5, dus maak je niet te druk.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
P.Mallegrom
2nd Gear member

Tnx voor het antwoorden!

1) Ik rij voornamelijk 80 KM wegen

2) Ik was dus benieuwd of er voor de diesel, net als voor de benzine, ook een los thermostaatje te krijgen is. Zo niet, vraag ik me af waarom eigenlijk niet?
P.Mallegrom
2nd Gear member

@JSS:
Ik was het vorige antwoord dus al aan het typen, voordat ik jouw reactie had gelezen. Ook bedankt voor de reactie dus!
JSS
3rd Gear member

Interessant voor je, er gaat in het V70-gedeelte ook een discussie over het wel/niet los vervangen van de thermostaat bij een D5, maar daar zijn ze er nog niet helemaal uit: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=40101
Volvo S60 D5 Edition MY2004
P.Mallegrom
2nd Gear member

Kijk, dat soort dingen zijn nou altijd interessant!!
Bart Giesen
5th Gear member

P.Mallegrom schreef:Tnx voor het antwoorden!

1) Ik rij voornamelijk 80 KM wegen

2) Ik was dus benieuwd of er voor de diesel, net als voor de benzine, ook een los thermostaatje te krijgen is. Zo niet, vraag ik me af waarom eigenlijk niet?
1) Dat de temperatuurmeter niet precies in het midden staat vind ik ook vreemd. Geen last van schommelingen in waarden? Mijn diesel (S40) heeft ook een dikke 5 a 10 km nodig voordat het water op bedrijfstemperatuur is. Geen zorgen over maken.

2) Waarom is het wiel rond? M.a.w sommige zaken zijn mijn inziens niet verklaarbaar. Het is nou eenmaal zo :). Kijk voor de gein maar eens op www.hbase.nl

Voer kenteken in en kies voor 'Koelsysteem Toebehoren'.
Daar zie je een diesel thermostaat. Kies daarna voor een benzine S60, dan zie je het verschil wel.
P.Mallegrom
2nd Gear member

Inderdaad gekeken.
Toch jammer dat ze die thermostaat niet los verkopen.
Maar goed, zal z'n redenen wel hebben :)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”