een week geleden sprong een bobinekabel los van de bougie tijdens het "fors"gas geven, nadat deze weer was vastgezet ging de auto na 20 km beroerd lopen bij lagere toerental (ook stationair). ik heb de auto zowel bij de volvodealer als de gasspecialist laten uitlezen en daar kwam niets uit, ook is er en cilinderlektest gedaan alsmede compressie gemeten en onsteking en bobines gecontroleerd alles ok. de gasspecialist adviseerd 1 diode bougies te monteren, maar daar wil de dealer niet echt aan (altijd goed gedaan op 3 diode bougies). Ik hoop dat hier iemand is die me op de goede weg kan helpen dit probleem op te lossen.
het betreft overigens een v40 automaat van 1999 met 183000km. gasinstallatie is ingebouwd bij 130000km (2,5 jaar geleden)
loopt slecht op lpg en benzine
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
3 diodes bougies? Bedoel je 3 elektroden? En met bobinekabel bedoel je denk ik bougiekabel?
Verder lijkt het me dat de bobine een aardige opdonder kan krijgen van het vonken naar het blok en niet op de bougie. De rest van de ontsteking kan er ook onder te lijden hebben gehad. Het vervangen van de bougies lijkt me niet de meest voor de hand liggende oplossing omdat die het nog deden voor je bougiekabel los ging. Ik zou het eerder in de ontsteking blijven zoeken, ondanks dat die door de garage wel oke is verklaard.
Ik weet niet precies hoe het bij jouw blok in elkaar steekt, maar een ontsteking is best een gevoelig systeem in het algemeen.
Verder lijkt het me dat de bobine een aardige opdonder kan krijgen van het vonken naar het blok en niet op de bougie. De rest van de ontsteking kan er ook onder te lijden hebben gehad. Het vervangen van de bougies lijkt me niet de meest voor de hand liggende oplossing omdat die het nog deden voor je bougiekabel los ging. Ik zou het eerder in de ontsteking blijven zoeken, ondanks dat die door de garage wel oke is verklaard.
Ik weet niet precies hoe het bij jouw blok in elkaar steekt, maar een ontsteking is best een gevoelig systeem in het algemeen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Het kan vanalles zijn, alleen toevallig dat zich dit dan net voor doet na die losse kabel. Ik zou niet zomaar een nieuwe lambda sonde erin laten schroeven voor 150 euro ofzo, afgezien nog van het feit dat die gewoon een foutmelding zou moeten geven en daarbij ook wel door te meten is voor een beetje garagist. Heb je wel VIDA/VADIS nodig (dealerprogramma) om op te zoeken of de gemeten waarde binnen de marge is.
Kun je nog wat specifieker zijn over wanneer het probleem optreed en wat je dan precies merkt aan de auto?
Kun je nog wat specifieker zijn over wanneer het probleem optreed en wat je dan precies merkt aan de auto?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29.12.2006 - 14:30
het probleem treedt op als de auto op temperatuur is (dus niet na koude start, maar pas na een kilometer of 6) het gevoel dat ik dan krijg is alsof hij even geen brandstof krijgt dus schokkerig rijden als je stilstaat schommelt het toerental tusen 600 en 900 tpm. De auto is bij de volvodealer doorgemeten en er waren geen foutmeldingen, het probleem is op benzine en lpg even erg aanwezig, vooral voelbaar bij toerentallen lager dan 3000, ik hoop je zo wat meer info te hebben gegeven waar je iets mee kunt.