Toerenterugval bij koppeling in tijdens rijden

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Doeke Dobma
5th Gear member

Betreft S60 benzine 2001 170pk

Gisteravond parrot ingebouwd. Keurig met min-pool van de accu los. Ging ook allemaal goed, geen storingen naderhand.

Maar, nu iets wat me opvalt tijdens het rijden. Normaal gesproken valt het toerental, als je bij gewoon rijden de koppeling in trapt, netjes terug tot 850-900 tpm. Sinds de Parrot inbouw valt het toerental (bij warme motor) eerst terug tot ca 700 tpm, om dan rustig weer naar 850-900 tpm te stijgen. Dit lijkt me niet zo horen.

Ik weet vrijwel zeker dat dit vóór de Parrot inbouw niet zo was. Dit zijn namelijk van die dingetjes waar ik altijd overdreven veel op let ;)

Wie heeft er een idee hoe dit kan komen en waar het aan ligt? Of is er niks aan de hand?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
FrankS60
5th Gear member

Als de accu een tijdje los is geweest, gooit het motormanagement een deel van de "geleerde" waardes eruit.

Zo kan de computer schijnbaar een bepaalde marge in de meting van de LMM corrigeren. Als je LMM dus niet helemaal 100 meer is, heeft de computer daar mee leren leven en dat is hij nu kwijt. Is maar een voorbeeld, en het precieze weet ik er ook niet van. Het kan dus ook zijn dat hij zichzelf uiteindelijk weer stabiliseert.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gast

Ik denk dat het vanuit de ETM komt, wat dat herken ik wel. Na een nieuwe ETM had ik dat niet meer.
Misschien wel de zelfde reden als @FrankS60 aangeeft.
Doeke Dobma
5th Gear member

Na vandaag een 70km te hebben gereden valt het me op dat het beter lijkt te gaan... beetje bij beetje. Misschien wel dat leer-effect ja. Als het de ETM is, prima, maar dan hoop ik dat ie binnen 4,5 maand stuk gaat, zolang heb ik nog garantie;)

Ik hou het nog even in de gaten!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”