Heren,
Ik ben in het bezit van een Volvo S60 T5 (bj 2002, 185.000km) en zit er aan te denken om hem te chippen. Er zijn echter een aantal vragen waar ik nog tegen aan loop en waar jullie me misschien mee kunnen helpen.
- Rijd ik na chiptuning wel goedkoper aangezien het beter is om euro 98 te tanken en dit duurder is dan euro 95? (waardoor de kostenbesparing door het mindere verbruik eigenlijk wegvalt)
- Neem ik niet een te groot risico om problemen met mijn auto te krijgen als ik hem chip?
- Ik zie twee opties om mijn auto te chippen:
1) Bij een standaard bedrijf (bijv. chip4power) kosten 300 euro 250pk-->300pk en 330nm -->420nm.
2) Bij RICA kosten 600 euro 250pk-->310pk en 330nm --> 430nm
hebben jullie ervaring met 1 van beide opties?
Ik hoor graag als jullie tips voor me hebben. BVD.
Chiptuning Volvo S60 T5
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Er staat een heleboel geschreven, gebruik de zoekfunctie maar is 
Zowiezo voor maatwerk gaan, ik zie dat je in Alkmaar woont, daar zit Hartog Tuning waar onder andere ik goede ervaringen mee heb. Hij zal je auto niet tunen als dit technisch niet verstandig zal zijn in tegenstelling tot de 200/300 euro tuners... Het is ook niet van te voren aan te geven hoeveel PK's en NM's je gaat krijgen, elke auto is uniek, laat staan bij een auto met 185.000 KM. Rij is bij hem langs dan weet je gelijk wat ik bedoel.
Uiteraard zijn er meer goede tuners die maatwerk leveren.

Zowiezo voor maatwerk gaan, ik zie dat je in Alkmaar woont, daar zit Hartog Tuning waar onder andere ik goede ervaringen mee heb. Hij zal je auto niet tunen als dit technisch niet verstandig zal zijn in tegenstelling tot de 200/300 euro tuners... Het is ook niet van te voren aan te geven hoeveel PK's en NM's je gaat krijgen, elke auto is uniek, laat staan bij een auto met 185.000 KM. Rij is bij hem langs dan weet je gelijk wat ik bedoel.
Uiteraard zijn er meer goede tuners die maatwerk leveren.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40721
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
verplaatst naar het spierballenboard
verplaatst naar het spierballenboard
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24622
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
los van het chippen is het voor jouw T5 beter om 98 te tanken, zeker als je de paarden goed aan het werk houdt. Kijk maar in je instructieboekje
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04.02.2011 - 10:50
- Locatie: Alkmaar
Er staat indd al een hoop op de site over tuning. Zocht steeds onder verkeerde categorie::?
Heb even op de site van Hartog gekeken maar het kost me 850 euro om mn Volvo daar te laten chippen. Dat is vrij prijzig tov andere bedrijven. En ik denk dat RICA minstens zo betrouwbaar is. Maar misschien dat ik toch even een keer langs rijdt.
Ik neig nu om naar Rica te gaan maar moet het nog even op een rij zetten. Alleen de prijs is nu een reden om naar een ander te gaan. Scheelt wel behoorlijk namelijk met bijv. chip4power.
Thnx voor de reactie VolvoMafia dan is de euro 98 iig geen reden om hem niet te laten tunen.
Heb even op de site van Hartog gekeken maar het kost me 850 euro om mn Volvo daar te laten chippen. Dat is vrij prijzig tov andere bedrijven. En ik denk dat RICA minstens zo betrouwbaar is. Maar misschien dat ik toch even een keer langs rijdt.
Ik neig nu om naar Rica te gaan maar moet het nog even op een rij zetten. Alleen de prijs is nu een reden om naar een ander te gaan. Scheelt wel behoorlijk namelijk met bijv. chip4power.
Thnx voor de reactie VolvoMafia dan is de euro 98 iig geen reden om hem niet te laten tunen.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40721
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Kijk eens op de portal welke andere tuners forumsponsor zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Volgens mij moet het wel goedkoper kunnen bij Hartog...
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- foxtrot
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23
Ik ben kortgeleden er geweest bij pedro hartog in alkmaar. Het was dan wel voor diesel tuning. Ik weet niet of daar prijsverschil inzit. Het was ieg de helft van wat jij noemt.
Verder een prima tuner. Op zijn advies wacht ik nog even met tuning ivm veel zwarte aanslag onder de motorkap. Hij wou zeker weten dat de turbo goed was voor hij gaat tunen.
Verder een prima tuner. Op zijn advies wacht ik nog even met tuning ivm veel zwarte aanslag onder de motorkap. Hij wou zeker weten dat de turbo goed was voor hij gaat tunen.
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
RICA betaal je lekker veel voor gebakken lucht. Uit mijn ervaring weet ik dat RICA zijn pk's helemaal niet haalt die ze beweren, scheelt soms meer dan 30PK minder dan ze opgeven.
Als je dan toch voor een bekende / grote naam wilt gaan én (Ben zal zo tevreden zijn nu!) 't een forumsponsor mag zijn, ga dan voor BSR, die maken kwalitatieve software, je betaalt hier dan ook wel voor de naam natuurlijk.
Anders raad ik uiteraard APEC aan, simpelweg omdat ik al enorm veel goede resultaten van hun heb gezien én hun Volvo know-how ook van de beste is, verder wordt je auto volledig op maat getuned, dat terwijl je er bij bent en volledig naar jouw voorkeuren.
Als je dan toch voor een bekende / grote naam wilt gaan én (Ben zal zo tevreden zijn nu!) 't een forumsponsor mag zijn, ga dan voor BSR, die maken kwalitatieve software, je betaalt hier dan ook wel voor de naam natuurlijk.
Anders raad ik uiteraard APEC aan, simpelweg omdat ik al enorm veel goede resultaten van hun heb gezien én hun Volvo know-how ook van de beste is, verder wordt je auto volledig op maat getuned, dat terwijl je er bij bent en volledig naar jouw voorkeuren.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Of fasttech, wel een eind rijden voor je maar ook zeer kundig en veel ervaring met Volvo's! Ook leuk als je echt meer vermogen wil, de combinatiedeal van Fasttech met een 3 inch downpipe of zelfs complete sportuitlaat. Krijg je helemaal een dik koppel onderin en een serieuze vermogenstoename. Over al dit soort zaken is al veel geschreven op het forum dus dat moet je kunnen vinden 
Ga wel gewoon naar een specialist, geen beunhaas. 1 keer problemen met je auto en die paar honderd euro verschil ben je al kwijt. Nieuwe turbo omdat ze teveel getuned hebben voor een auto met 185.000 erop: 750 euro voor de losse turbo. Ingebouwd +/- 1100 euro. Met schade/vervuiling van het inlaatsysteem omdat de turbo in elkaar is gedraaid: 1800.
Beter om 300 euro meer uit te geven aan de tuning, ook nog eens betrouwbaarder en daarbij bij bijvoorbeeld Hartog of Fasttech ook aan persoonlijke wensen aan te passen.
Ga wel gewoon naar een specialist, geen beunhaas. 1 keer problemen met je auto en die paar honderd euro verschil ben je al kwijt. Nieuwe turbo omdat ze teveel getuned hebben voor een auto met 185.000 erop: 750 euro voor de losse turbo. Ingebouwd +/- 1100 euro. Met schade/vervuiling van het inlaatsysteem omdat de turbo in elkaar is gedraaid: 1800.
Beter om 300 euro meer uit te geven aan de tuning, ook nog eens betrouwbaarder en daarbij bij bijvoorbeeld Hartog of Fasttech ook aan persoonlijke wensen aan te passen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Wil er ook nog aan toevoegen dat het zuiniger rijden aspect eigenlijk niet echt aan de orde is als je 300 paarden los gaat laten. 1x een dot gas om in te halen en je bent de voorgaande 50km besparing kwijt. Het idee is leuk, in de praktijk zal hij er niet echt zuiniger op worden. Tenzij je daar natuurlijk specifiek om vraagt, dan zullen ze een stuk minder vermogenstoename nastreven en de nadruk leggen op zuiniger rijden. Krijg je bijvoorbeeld 275pk en een stukje zuiniger. Dit gaan al die internetbedrijfjes en goedkope chipboeren echter nooit (goed) kunnen regelen. Die laden gewoon een standaard remapping en houden verder nergens rekening mee.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Een beetje tuner kan het koppel in toom houden.
Gisteren gezien bij APEC:
2009 Volvo S60 2.4D 126PK, zoals jullie weten is dit dezelfde motor als de 163PK/185PK 6-bak euro4-diesel maar moet je opletten bij het tunen van de 126PK omdat deze een 5-versnellingsbak heeft.
had op de rollen standaard 130PK en 309Nm
Had na tuning, 220PK en 388Nm, perfect betrouwbaar, auto rijdt super smeuïg en blijft trekken.
Ik zie het niet veel tuners nadoen eerlijk gezegd
Dát, noem ik OP MAAT tunen.
Gisteren gezien bij APEC:
2009 Volvo S60 2.4D 126PK, zoals jullie weten is dit dezelfde motor als de 163PK/185PK 6-bak euro4-diesel maar moet je opletten bij het tunen van de 126PK omdat deze een 5-versnellingsbak heeft.
had op de rollen standaard 130PK en 309Nm
Had na tuning, 220PK en 388Nm, perfect betrouwbaar, auto rijdt super smeuïg en blijft trekken.
Ik zie het niet veel tuners nadoen eerlijk gezegd

Dát, noem ik OP MAAT tunen.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17.01.2011 - 22:52
Ga vooral niet naar Fasttech. Dat zijn prutsers van de bovenste plank. Beweren de meest geweldige performanceboosts en in de werkelijkheid krijg je een Rica-ervaring (veel minder pk's dan opgegeven) en je betaalt een niet gering bedrag voor waardeloze tuning.FrankS60 schreef:Of fasttech, wel een eind rijden voor je maar ook zeer kundig en veel ervaring met Volvo's! Ook leuk als je echt meer vermogen wil, de combinatiedeal van Fasttech met een 3 inch downpipe of zelfs complete sportuitlaat. Krijg je helemaal een dik koppel onderin en een serieuze vermogenstoename. Over al dit soort zaken is al veel geschreven op het forum dus dat moet je kunnen vinden![]()
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Grappig, ze "beloofden" bij mij 250pk en ik heb er OP DE ROLLENBANK meerdere keren 260+ pk's uit gehaald.
Vind je credibility ook niet echt hoog met 1 post en dan gelijk een bedrijf afzeiken. Stel je even netjes voor in het voorsteldeel van dit forum, en in plaats van dit soort wilde indianenverhalen rond te brullen kun je beter een goed gefundeerd en beargumenteerd verhaal plaatsen. Beetje jammer zo.
Er zijn overigens zo ontzettend veel (zwaar) getunede volvo's & berijders die zweren bij Fasttech dat je er niet geloofwaardiger op wordt. Lijkt me eerder een geval van een Ferrari terug verwachten als je een Volvo bij ze brengt.
Vind je credibility ook niet echt hoog met 1 post en dan gelijk een bedrijf afzeiken. Stel je even netjes voor in het voorsteldeel van dit forum, en in plaats van dit soort wilde indianenverhalen rond te brullen kun je beter een goed gefundeerd en beargumenteerd verhaal plaatsen. Beetje jammer zo.
Er zijn overigens zo ontzettend veel (zwaar) getunede volvo's & berijders die zweren bij Fasttech dat je er niet geloofwaardiger op wordt. Lijkt me eerder een geval van een Ferrari terug verwachten als je een Volvo bij ze brengt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17.01.2011 - 22:52
Ik lees hier al weken verhalen over tuning waar ik sterke bedenkingen bij heb, maar bij het fasttech verhaal schoot me mijn lunch bijna in het verkeerde keelgat. Het is enkel een waarschuwing, wat je ermee doet moet je zelf weten.
Mini Cooper S, getuned door fasttech, enkel softwarematig, zou 250pk hebben. Werd zoek gereden door een andere getunede MCS. Kwam de zogenoemde 250pk MCS op een andere bank, je raadt het al, haalde bij lange het door fasttech beloofde vermogen niet.
Neem aan dat jij dezelfde bank hebt gehad?
Mini Cooper S, getuned door fasttech, enkel softwarematig, zou 250pk hebben. Werd zoek gereden door een andere getunede MCS. Kwam de zogenoemde 250pk MCS op een andere bank, je raadt het al, haalde bij lange het door fasttech beloofde vermogen niet.
Neem aan dat jij dezelfde bank hebt gehad?

- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Mijn auto heeft op meerdere banken gestaan.
Verder is een mini cooper S zonder verdere aanpassingen helemaal niet tunebaar tot 250pk dus dat zullen ze je bij Fasttech ook zeker niet verteld/beloofd hebben. Wat een broodje aap verhaal...
Wat mij betreft back on topic, hier heeft de topicstarter niks aan.
Verder is een mini cooper S zonder verdere aanpassingen helemaal niet tunebaar tot 250pk dus dat zullen ze je bij Fasttech ook zeker niet verteld/beloofd hebben. Wat een broodje aap verhaal...
Wat mij betreft back on topic, hier heeft de topicstarter niks aan.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ja 1 opschepper op een forum, goed verhaal. Zal wel 205,1 pk moeten zijn, dat zijn haalbare waardes.
Wat hij claimt wil niks zeggen over fasttech maar meer over de fantast die de mini bezit. Danwel een tikfoutje van iemand, maar er gelooft toch geen hond dat je er 75pk bij kan tunen uit een mini cooper S!
Wat hij claimt wil niks zeggen over fasttech maar meer over de fantast die de mini bezit. Danwel een tikfoutje van iemand, maar er gelooft toch geen hond dat je er 75pk bij kan tunen uit een mini cooper S!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -