Hallo allemaal,
Sta op het punt om een S60/170pk te kopen van 2001. Heb al veel gelezen en gezocht op dit frorum maar wil toch nog eens wat vragen aan jullie als ervaringsdeskundigen.
Auto heeft nu 160dkm en is volgens boekjes netjes in onderhoud geweest.
Distr. is bij 136dkm gedaan. Wil auto zonder garantie kopen.
Auto heeft geen trekhaak , en die moet er dus wel op komen.Afh van wat dit bij het bedrijf kost zou ik dat ook zelf kunnen doen. Zoals ik begrepen heb niet al te ingewikkeld (handleiding al gedownload) en er is voor dit bouwjaar geen gedoe met software begreep ik.Klopt dat ??
Nu ga ik van de week proefrijden. Waar moet ik specifiek op letten ??
Wat zijn bv de symptomen van een versleten koppeling, of van het bekende gasklephuisprobleem ??
En tzt bij welk niet dealerbedrijf in de regio Arnhem/Nijmegen zou ik goed terecht kunnen voor Volvo specifike zaken??
Ik weet , een boel vragen , maar hoop dat jullie me nog wat advies kunnen geven voor de koop.
Avast bedankt
Groet
Sjoerd
aankoop/proefritadvies S60 2001/Auto is gekocht
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Gewoon een onafhankelijke aankoopkeuring laten doen. Dat ten eerste.
Ten tweede de symptomen van een versleten koppeling, dat kunnen diverse zijn. Als hij slipt dan heb je al een goede kans dat hij versleten is. En let wel, bij de hogere km-standen mag er ook wel eens iets kapot gaan. Volvo is kwalitatief goed maar ook niet onverslijtbaar.
Ten tweede de symptomen van een versleten koppeling, dat kunnen diverse zijn. Als hij slipt dan heb je al een goede kans dat hij versleten is. En let wel, bij de hogere km-standen mag er ook wel eens iets kapot gaan. Volvo is kwalitatief goed maar ook niet onverslijtbaar.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- FrankS60
- 5th Gear member
Je kunt de koppeling testen door de auto op de handrem te zetten (maximaal), de auto in de versnelling en dan met een beetje gas de koppeling op laten komen. Als de auto niet blijft lopen (afslaat/bijna afslaat) is de koppeling nog wel oke. Geen garantie op hoe lang hij het nog zal blijven doen, maar hij is in ieder geval nog niet aan acute vervanging toe. Het is overigens niet de bedoeling dat je de koppeling zo lang mogelijk laat slippen met veel gas erop ofzo, zo krijg je iedere koppeling wel over de zeik. Vind de verkopende partij ook niet grappig.
Het gasklephuis probleem geeft over het algemeen een zeer onregelmatige stationairloop. Dit kan echter meerdere oorzaken hebben, en het is ook niet uitgesloten dat je bij een goede stationairloop ook een slecht gasklephuis hebt. Een vervangen/nieuw gkh is te zien aan de kleur sticker onderaan het huis, en die sticker zou te zien moeten zijn met een spiegeltje. Hij is wit of geel, is me even ontschoten welke je dan moet hebben. Kun je geheid vinden op het forum.
Er zijn ook vele aankooptip topics, spit ze even door voor meer info. Je kunt de V70 van deze generatie ook meenemen in de tipstopics, het is namelijk vrijwel een S60 met andere achterkant. Zelfde platform, zelfde motoren, zelfde onderstel enz.
Het gasklephuis probleem geeft over het algemeen een zeer onregelmatige stationairloop. Dit kan echter meerdere oorzaken hebben, en het is ook niet uitgesloten dat je bij een goede stationairloop ook een slecht gasklephuis hebt. Een vervangen/nieuw gkh is te zien aan de kleur sticker onderaan het huis, en die sticker zou te zien moeten zijn met een spiegeltje. Hij is wit of geel, is me even ontschoten welke je dan moet hebben. Kun je geheid vinden op het forum.
Er zijn ook vele aankooptip topics, spit ze even door voor meer info. Je kunt de V70 van deze generatie ook meenemen in de tipstopics, het is namelijk vrijwel een S60 met andere achterkant. Zelfde platform, zelfde motoren, zelfde onderstel enz.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- snowryder
- 2nd Gear member
bedankt zover,
de auto moet regulier APK gekeurd worden, hiermee is eea dus hopelijk wel afgedekt. Aankoopkeuring bij een onafh Volvo bedrijf is natuurlijk beter, iemand enig idee wat dat kosten gaat?
de auto moet regulier APK gekeurd worden, hiermee is eea dus hopelijk wel afgedekt. Aankoopkeuring bij een onafh Volvo bedrijf is natuurlijk beter, iemand enig idee wat dat kosten gaat?
-
- 3rd Gear member
Aankoopkeuring bij Volvo kost je € 95 (althans, een jaar terug). Let er wel even op dat je niet naar de dealer gaat waar hij in onderhoud is/was. En verder inderdaad even zoeken, er zijn tientallen aankooptips-topics.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
- EVV
- 5th Gear member
Dit is inderdaad niet altijd een indicatie dat de gasklep ver heen is, die van mij draaide stationair altijd perfect, ook te ver terugvallen na gas los deed hij niet. Maar toch hielt die er ineens mee op. Wat ik wel had was een snelheidsfluctuatie voelbaar bij een constante snelheid, alsof er constant windvlagen waren.FrankS60 schreef: Het gasklephuis probleem geeft over het algemeen een zeer onregelmatige stationairloop. Dit kan echter meerdere oorzaken hebben, en het is ook niet uitgesloten dat je bij een goede stationairloop ook een slecht gasklephuis hebt.
- euerw
- 5th Gear member
je zou even moeten zoeken , ik heb begrepen dat er een bepaalde kleur sticker op zit of zo waaraan je kan zien dat het een bepaald model is
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- snowryder
- 2nd Gear member
Nou , het is allemaal doorgegaan en we zijn nu dus trotse eigenaar van de S60 sinds gisteren.
We hebben een aankoopkeuring bij een dealer laten doen en daar kwamen geen problemen aan het licht.
Wat kleinigheidjes die merendeels opgelost zijn door verkoper.
trekhaak zit al eronder.
Gisteren dus opgehaald , en onderweg nog even een setje winterbanden gescoord die pas 6 weken gebruikt waren, originele 16 inch staal.
Vanochtend nog even een setje dakdragers opgehaald voor de dakkoffer en nu is alles dus compleet. Wel noodzaak met die kofferbak :oops:
Alleen de 17 inch velgen die onder de auto zitten nog een opknapbeurtje en dan ziet alles er allemaal netjes uit. Gauw nog even de winterset monteren dus.
Oh ja, en wat rijdt dat lekker
,heerlijk op de snelweg met die cruise control zoeven over het asfalt.
Hoop dat we veel plezier aan deze auto gaan beleven.
Zijn nog druk bezig om de handleiding te bestuderen, alarm Ecc etc moet je wel even allemaal even weten.
Waardige opvolger voor onze Carina, wel een stapje hoger en duurder om te rijden maar dat krijg je dubbel en dwars terug in het rijplezier.
Groet
Sjoerd
We hebben een aankoopkeuring bij een dealer laten doen en daar kwamen geen problemen aan het licht.
Wat kleinigheidjes die merendeels opgelost zijn door verkoper.
trekhaak zit al eronder.
Gisteren dus opgehaald , en onderweg nog even een setje winterbanden gescoord die pas 6 weken gebruikt waren, originele 16 inch staal.
Vanochtend nog even een setje dakdragers opgehaald voor de dakkoffer en nu is alles dus compleet. Wel noodzaak met die kofferbak :oops:
Alleen de 17 inch velgen die onder de auto zitten nog een opknapbeurtje en dan ziet alles er allemaal netjes uit. Gauw nog even de winterset monteren dus.
Oh ja, en wat rijdt dat lekker

Hoop dat we veel plezier aan deze auto gaan beleven.
Zijn nog druk bezig om de handleiding te bestuderen, alarm Ecc etc moet je wel even allemaal even weten.
Waardige opvolger voor onze Carina, wel een stapje hoger en duurder om te rijden maar dat krijg je dubbel en dwars terug in het rijplezier.
Groet
Sjoerd
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Sjoerd proficiat met de 60. Enne pics?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Jeroen
- 5th Gear member
- Contacteer:
Gefeliciteerd enneee..........................................................
Fotooooooooooooooooo's
Fotooooooooooooooooo's

Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...
Fototopic - Website fotografie - Facebook
Fototopic - Website fotografie - Facebook
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Die kofferbak is groter dan je denkt. Alleen de ingang is wat krap
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
Gefeliciteerd, een S60 is een heerlijke auto om mee te sturen