Mijn achterwiel stonk gisteren naar brandlucht en de velg was behoorlijk heet geworden. vorig jaar was het een verpulverde remschoen van de handrem. Nu schijnt het volgens de dealer een kapotte remklauw te zijn.
Deze drukt het blokje tegen de schijf en "trekt niet terug"
Kosten: ruim 300 euro.
Heeft iemand hier ervaring met dit verhaal? Het lijkt me toch dat dit veel goedkoper opgelost moet kunnen worden?
(Vorig jaar bijna 2500 euro achtergelaten aan onderhoud. De dealer zou 2011 volgens mij graag weer zo'n goede klant aan me hebben maar ik ben er even helemaal klaar mee).
Aanlopende achterrem
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Volgens mij kost een nieuwe remklauw al ruim 200 Euro.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Een remklauw kan je ook reviseren, kost wel tijd maar niet zoveel geld? Kijk ook eens naar ruilrevisie bij een gespecialiseerde remmenboer. En dan niet zo'n landelijke keten die ook banden etc. doet....
Een niet terugtrekkende klauw kan ook betekenen dat de druk er niet afvalt als je het pedaal loslaat. Dan praat je ofwel over de hoofdremcylinder (maar dan zou er een tweede wiel moeten zijn met dezelfde symptomen) ofwel over een remslang. Het flexibele stukje slang kan inwendig kapot gaan of opzwellen vaak gepaard aan de ouderdom. Als je het rempedaal indrukt pers je wel remvloeistof voorbij de blokkade, maar terug houdt de blokkade tegen dat de druk weer weggelaten wordt. Remslang kost iig geeen 300 Euro.
Tis maar een idee. Als het de flexibele slangen zijn is het een goed idee om ze wel allemaal te vervangen.....
Marc
Een niet terugtrekkende klauw kan ook betekenen dat de druk er niet afvalt als je het pedaal loslaat. Dan praat je ofwel over de hoofdremcylinder (maar dan zou er een tweede wiel moeten zijn met dezelfde symptomen) ofwel over een remslang. Het flexibele stukje slang kan inwendig kapot gaan of opzwellen vaak gepaard aan de ouderdom. Als je het rempedaal indrukt pers je wel remvloeistof voorbij de blokkade, maar terug houdt de blokkade tegen dat de druk weer weggelaten wordt. Remslang kost iig geeen 300 Euro.
Tis maar een idee. Als het de flexibele slangen zijn is het een goed idee om ze wel allemaal te vervangen.....
Marc
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Remmerij van de S60/V70/S80 heeft de neiging na verloop van tijd nogal stroef te gaan bewegen. De dealer raadt dan ook aan jaarlijks de remmen te reinigen om erger te voorkomen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Vastlopen remklauwen heb ik hier eerder voorbij zien komen. Maar waar?
Diegene had al 2 setjes remblokken versleten, voordat de dealer de remklauw ging vervangen.
Diegene had al 2 setjes remblokken versleten, voordat de dealer de remklauw ging vervangen.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Kost 147 euro ex btw een remtang..Ate.......
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Nieuws: toen ik gisteren de auto kwam ophalen bood men een gebruikte remklauw aan. Deze klauw moest 85 euro kosten. Incl. montage komt eea op 125 euro. Meteen maar laten doen.
Een nieuwe remklauw kost trouwens 193 euro excl. btw!!!
Een nieuwe remklauw kost trouwens 193 euro excl. btw!!!
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Mooi, dat is weer opgelost voor een redelijke prijs 

- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Nette oplossing, welke dealer hebben we het hier over?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Furness in Almelo.
Ze vonden het vervelend voor me en begrepen dat ik een beetje ziek aan het worden was van al die reparaties in korte tijd. Top geregeld.
Ze vonden het vervelend voor me en begrepen dat ik een beetje ziek aan het worden was van al die reparaties in korte tijd. Top geregeld.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50
Het is alsof de duvel ermee speelt, maar inmiddels had ik ook een aanlopende voorrem. Het was nog niet heel erg, maar ik merkte het door trillingen in het stuur, er was nog geen stank en de auto trok ook nog niet scheef, maar ik voelde het aan de temperatuur van de velg, die was rechts duidelijk hoger dan links.
Vandaag heb ik de remklauw uit elkaar gehaald en eerst alle vuil verwijderd. vervolgens zie ik dat de rubberafdichting eigenlijk niet helemaal 100% afdicht waardoor er toch wat vuil en roest bij de zuiger terecht is gekomen. Dat heb ik verwijderd en de zuiger goed schoon gemaakt, inmiddels is de remklauw dus weer gangbaar. Morgen zet ik alles er weer op en hopelijk blijft de boel dan helemaal vrij. Nogmaals ik ben er niet voor 100% zeker van dat het aan de zuiger lag, maar zekerheidshalve heb ik alles eens goed schoon gemaakt.
Mocht het weer terugkomen dan moet er toch wel ergens een revisiesetje te krijgen zijn.
Wat mij verbaast is dat er zo gemakkelijk door garages een nieuwe of andere remklauw geadviseerd wordt, dat is toch echt niet altijd nodig.
groet Bert928GT
Vandaag heb ik de remklauw uit elkaar gehaald en eerst alle vuil verwijderd. vervolgens zie ik dat de rubberafdichting eigenlijk niet helemaal 100% afdicht waardoor er toch wat vuil en roest bij de zuiger terecht is gekomen. Dat heb ik verwijderd en de zuiger goed schoon gemaakt, inmiddels is de remklauw dus weer gangbaar. Morgen zet ik alles er weer op en hopelijk blijft de boel dan helemaal vrij. Nogmaals ik ben er niet voor 100% zeker van dat het aan de zuiger lag, maar zekerheidshalve heb ik alles eens goed schoon gemaakt.
Mocht het weer terugkomen dan moet er toch wel ergens een revisiesetje te krijgen zijn.
Wat mij verbaast is dat er zo gemakkelijk door garages een nieuwe of andere remklauw geadviseerd wordt, dat is toch echt niet altijd nodig.
groet Bert928GT
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Helemaal mee eens, reviseren komt niet meer voor in het boekje van de garage, maar dat heeft natuurlijk te maken met de uurprijs. Jij bent nu zeker meer dan een uur bezig geweest met de remklauw (als je de zuiger er ook uit hebt gehaald) en daar heb je ook een ruilklauw voor. Als je het zelf kunt is dat natuurlijk een andere discussie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50
Inmiddels zit de boel weer in elkaar en is de rem weer 100% inm orde. Eigenlijk is het allemaal simpel en ook voor de redelijk handige doe het zelver te doen. Kort zal ik hier weergeven hoe het moet. Als je alles op het gemakkie doet ben je als beginner misschien wel 2 uurtjes zoet, maar wel een hoop geld gespaard.
-Wielmoeren losdraaien
-Auto op de handrem en opkrikken.
-wielmoeren er helemaal afdraaien en het wiel eraf halen.
-veer van de remklauw verwijderen.
-met een breekijzer of liever een stukje stevig hout de remklauw een beetje -
naar buiten duwen of direct op de zuiger duwen, zodanig dat hij een beetje
ingedrukt wordt. Zal moeilijk gaan want hij zit immers vast
- aan de binnenzijde van de remklauw zie je 2 rubberdoppen, die moet je
verwijderen en vervolgens met inbus maatje 7 de beide schroeven
losdraaien.
- nu pak je de hele remklauw met blokken er zo uit, leg hem op een kratje
zodat de remleiding niet beschadigt, leg de remblokken opzij.
- wil je de zuiger er helemaal uit leg de klauw dan in een bakje en laat
iemand op de rem trappen zodat hij er helemaal uitkomt, als de zuiger eruit
is loopt er remolie weg, dat kun je voorkomen door een speciale klem op
de remleiding te zetten. Nogmaals de zuiger hoeft er niet perse helemaal uit
maar hij moet zeker een flink stuk eruit puilen.
- Er van uitgaande dat de zuiger er niet helemaal uit is moet je nu het rubber
omklappen en de zuiger bekijken, is die helemaal verroest dan moet je
toch een nieuwe klauw, bij mij zat er alleen wat vuil en dat heb ik voor
zichtig weggehaald, hierbij kun je bijv. WD40 oid gebruiken.
- vervolgens de zuiger echt helemaal blinkend poetsen en licht insmeren met
hittebestendig remmenvet (paar euris), sommigen gebruiken gewoon
remolie, maar daar ben ik geen voorstander van omdat het vocht aantrekt.
- zuiger weer naar binnen duwen en de rubber stofkap goed in de groeven
plaatsen.
- Blokken in de remklauw leggen (kopervet gebruiken) en de klauw op zijn
plaats duwen, vervolgens de beide inbussen vastzetten, dopjes erop, veer
terugplaatsen en schoon is mijn kunstgebit.
Eventueel kun je voor 26 euro een revisiesetje voor de klauwen van de beide voorwielen kopen en de rubbers vervangen.
Groet Bert928GT
-Wielmoeren losdraaien
-Auto op de handrem en opkrikken.
-wielmoeren er helemaal afdraaien en het wiel eraf halen.
-veer van de remklauw verwijderen.
-met een breekijzer of liever een stukje stevig hout de remklauw een beetje -
naar buiten duwen of direct op de zuiger duwen, zodanig dat hij een beetje
ingedrukt wordt. Zal moeilijk gaan want hij zit immers vast
- aan de binnenzijde van de remklauw zie je 2 rubberdoppen, die moet je
verwijderen en vervolgens met inbus maatje 7 de beide schroeven
losdraaien.
- nu pak je de hele remklauw met blokken er zo uit, leg hem op een kratje
zodat de remleiding niet beschadigt, leg de remblokken opzij.
- wil je de zuiger er helemaal uit leg de klauw dan in een bakje en laat
iemand op de rem trappen zodat hij er helemaal uitkomt, als de zuiger eruit
is loopt er remolie weg, dat kun je voorkomen door een speciale klem op
de remleiding te zetten. Nogmaals de zuiger hoeft er niet perse helemaal uit
maar hij moet zeker een flink stuk eruit puilen.
- Er van uitgaande dat de zuiger er niet helemaal uit is moet je nu het rubber
omklappen en de zuiger bekijken, is die helemaal verroest dan moet je
toch een nieuwe klauw, bij mij zat er alleen wat vuil en dat heb ik voor
zichtig weggehaald, hierbij kun je bijv. WD40 oid gebruiken.
- vervolgens de zuiger echt helemaal blinkend poetsen en licht insmeren met
hittebestendig remmenvet (paar euris), sommigen gebruiken gewoon
remolie, maar daar ben ik geen voorstander van omdat het vocht aantrekt.
- zuiger weer naar binnen duwen en de rubber stofkap goed in de groeven
plaatsen.
- Blokken in de remklauw leggen (kopervet gebruiken) en de klauw op zijn
plaats duwen, vervolgens de beide inbussen vastzetten, dopjes erop, veer
terugplaatsen en schoon is mijn kunstgebit.
Eventueel kun je voor 26 euro een revisiesetje voor de klauwen van de beide voorwielen kopen en de rubbers vervangen.
Groet Bert928GT
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ate tang achter is 147 bruto ex btw....
bij de dealer is hij duurder,dat begrijp ik,maar ATE is orgineel ook.
bij de dealer is hij duurder,dat begrijp ik,maar ATE is orgineel ook.
- vincent65
- 3rd Gear member
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28
Dat was ik.....AlexV70 schreef:Vastlopen remklauwen heb ik hier eerder voorbij zien komen. Maar waar?
Diegene had al 2 setjes remblokken versleten, voordat de dealer de remklauw ging vervangen.
http://www.volvo-forum.com/viewtopic.ph ... highlight=
Heeft totaal € 950,- gekost, maar er was dus wel eerst een foute diagnose gesteld door een andere garage.
Blijft een hoop geld :shock:
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50
van zulke bedragen wordt je toch spontaan niet goed. Heb je massief gouden remklauwen en schijven gekregen voor dat geld? Voorlopig ben ik blij dat ik alles zelf kan, moet ook wel met een Porsche en een Volvo. Laat mijn Toyota nu helemaal probleemloos zijn, schijnt vaker voor te komen.
De klauwen moeten gewoon bij een grote beurt even schoongemaakt en gangbaar gemaakt/gehouden worden. Dat kost echt niet veel tijd.
Groet Bert928GT
De klauwen moeten gewoon bij een grote beurt even schoongemaakt en gangbaar gemaakt/gehouden worden. Dat kost echt niet veel tijd.
Groet Bert928GT
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 02.07.2007 - 18:00
- Locatie: Bunde
Ik heb deze week hetzelfde probleem laten verhelpen bij mijn S80, een vastlopende remklauw rechtsachter. Kosten ca. 220 ex BTW ... Dus het is inderdaad een vaker voorkomend probleem. Mijn auto is van 2003, en die van jullie?