C70 cabriolet, 1999

Voor kenners: de "Roffel"
Bakker
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.01.2011 - 21:48

Het is een bekend gegeven, de classic C70 cabriolet tordeert. Mijn auto kent dat verschijnsel dus ook. Ik kan er mee leven (want niet voor dagelijks gebruik), maar vraag me wel af of ik het effect nog kan beperken, indammen.
Ik ben dan ook nieuwsgierig wat anderen zo al hebben gedaan en wat effectief is gebleken om dit torderen te verminderen.
Mijn auto van juni 1999 (2.5T automaat-4) heeft een veerpootbrug en ik heb bewust de 16" Centaurus-velgen gehandhaafd. Voor het mooi zou ik de 17"Canisto willen monteren, maar ik ben bang dat het torderen en/of trillen dan toeneemt, terwijl ik juist zoek naar vermindering van laatstgenoemde effect.
Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met andere veren en dempers? Andere ophangrubbers, dikkere stabilisatoren, enz.
En hadden de veranderingen veel effect?
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Volgens mij krijg je het er niet helemaal uit.
de veerpootbrug helpt wel iets inderdaad.
en het model maakt alles goed natuurlijk !!!!!
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Czeventig
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 29.01.2011 - 00:39

Ik heb een T5 cabrio (gebruik 'm momenteel ook niet dagelijks) met veerpootbrug en 17"Canisto velgen.
Tevens heeft de auto een sportonderstel.

De auto tordeert best wel wat, maar ik stoor me er niet aan.
En zoals eerder aangegeven het model maakt alles goed.
C70 T5 Convertible
Bakker
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.01.2011 - 21:48

Natuurlijk, het model maakt veel goed, een klassieker in wording.
Maar ik wil het maximale geprobeerd hebben om de torsie te verminderen, dat is waar ik naar zoek.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Het is een kwaal van deze Volvo die je niet zomaar weg krijgt.
de veerpootbrug helpt en beetje, en daarmee heb je eigenlijk gelijkk je einddoel bereikt denk ik.

Behalve als je er nog iets onder laat lassen zoals verstevigingsstrips, maar dat zou ik niet zomaar doen, als dat mogelijk as had volvo dat zelf wel gedaan denk ik.
het model is best een aantal jaren in productie geweest.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
cabriovan
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.09.2008 - 16:33

Ik heb er een nivoregeling achter op laten zetten met zwaardere stabilisatie stang. De vering achter is hierdoor ook wat stugger. Ik ben snel van 17 inch naar 16 gegaan en van 225 naar 205. Door dit alles is het doenbaar maar het torderen blijft. De enige tijd dat het torderen bijna niet speelt is in de vakantie met de caravan erachter, perfecte combi.
In de praktijk heb ik eigenlijk nog het meeste last van de grotere draaicirkel, met name omdat ik dagelijks met de V70 of de 850 rij
Volvo V70 2.0d
Volvo C70 2.4t
Volvo 855 2.5-20V
Volvo V70XC 2.5T
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Elke dag de sleurhut erachter dan.

De kortste draaicirkels hebben de achterwiel aandrijvers 740/760/940/960/V90/S90
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gast

jan weemering schreef:De kortste draaicirkels hebben de achterwiel aandrijvers 740/760/940/960/V90/S90
en vergeet de 140/240 ook niet (9,9 meter)
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

dbosker schreef:
jan weemering schreef:De kortste draaicirkels hebben de achterwiel aandrijvers 740/760/940/960/V90/S90
en vergeet de 140/240 ook niet (9,9 meter)
Sorry!!
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik weet dat er voor de S60 een soort kruisconstructie te koop is die onder de auto geschroefd wordt. Deze maakt de zaak een stuk stijver, is eigenlijk iets dat men normaal bij racerij gebruikt. Ik kan zo snel de website alleen even niet vinden waar dit op staat, wellicht hebben ze voor de C70 ook wat.

EDIT: ik zie net dat european tuning ook een H-brace verkoop voor de C70, maar er staat bij dat hij niet voor de cabrio is. Wellicht een belletje eraan wagen wat hier de oorzaak van is, misschien is het aan te passen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Bij die van mij zitten er al kruisstangen voor onder de wagen - je kunt ze makkelijk zien zitten, ik vermoed dat ze dat allemaal hebben. Heb er ook een veerpootbrug op gezet; daar heb ik helemaal geen effect van gemerkt.
Dat torderen ligt volgens mij aan de carrosserie, niet aan de wielen of wielophanging. Het enige dat volgens mij echt zou helpen is er een dwarsstang in lassen, vlak achter de voorstoelem en zo hoog mogelijk, verder lijken me alle andere maatregelen doekjes voor het bloeden. Ik stoor me er verder helemaal niet aan.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Bakker
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.01.2011 - 21:48

Die kruisconstructie om de zaak te verstevingen lijkt me wel wat.
Op dit moment rijd ik met de (Wiesmann) hardtop op de C70 en ook dat helpt tegen het torderen. Het is niet weg, maar het is wel minder.
Van 17 naar 16" en smallere banden? Dat schrikt af, ik heb de laatste maat op de originele Centaurus-velgen, maar wil graag naar 17" Canisto.
Zo te lezen niet doen.

Kortom, ik ben er nog niet uit.

De grote draaicirkel valt inderdaad op. Kan bij het wegrijden niet het zelfde bochtje achteruit maken om te keren als bij de andere auto's. Maar daar stoor ik me minder aan.
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

hallo, wat bedoel je juist met tordeert

is het dat er wat leven in zit op minder goede wegen of echt trillingen ?

ik heb ook wat last gehad van trillingen nadat ik nieuwe wielen ( 18 " met 235 banden) had gezet maar na een paar honderd km was dat weg

er zit wel veel meer leven in de auto dan mn vader zijn v70 maar is denk ik vrij normaal bij de c70 en stoort niet echt ( best wel niet aan volle snelheid op kasseien rijden :)

grtz
Bakker
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.01.2011 - 21:48

Vandaag met de C70 gereden, ge-experimenteerd met de bandenspanning.
Maakt niet veel uit m.b.t. torderen (of Jony, zoals jij het omschrijft, er zit leven in de wagen).
Stuk snelweg meegenomen, alle ramen naar beneden + windschot neer.
Alsof ik weer op de motor zat, prachtig.
Op de snelweg is er absoluut geen sprake van torderen, gewoon strak en snel.

Zijn er trouwens forumbezoekers die ervaring hebben met rijden in een vroege C70 1e type en een late C70 1e type? Zijn de laatsten stijver, gedragen die zich anders op slechte ondergrond of is er geen verschil?
Voor de duidelijkheid, ik bedoel dus geen stalen klapdak C70, maar de echte convertible die ook nog in 2005 leverbaar was.
Gebruikersavatar
pimp
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 24.06.2006 - 22:31

De auto's van het vroege of late type zijn identiek. Het enige wat verschil maakt is hoeveel en hoe de auto bereden is. Wij hebben de afgelopen jaren verschillende cabrio's gehad (volkswagen, volvo, bmw) en tot de conclusie gekomen dat de "rek" er met de jaren uit gaat. Hoe ouder de auto hoe meer die gaat torderen. Merk het zelf ook bij mijn huidige BMW cabrio, het lijkt dat die nu meer tordeert dan toen die uit de showroom komt.
Ouders: C70 convertible 2.4t automaat en V60 T5 summum powershift. Zelf: BMW 125i cabrio en MINI Countryman Cooper S All4
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Bakker schreef:Vandaag met de C70 gereden, ge-experimenteerd met de bandenspanning.
Maakt niet veel uit m.b.t. torderen (of Jony, zoals jij het omschrijft, er zit leven in de wagen).
Stuk snelweg meegenomen, alle ramen naar beneden + windschot neer.
Alsof ik weer op de motor zat, prachtig.
Op de snelweg is er absoluut geen sprake van torderen, gewoon strak en snel.

Zijn er trouwens forumbezoekers die ervaring hebben met rijden in een vroege C70 1e type en een late C70 1e type? Zijn de laatsten stijver, gedragen die zich anders op slechte ondergrond of is er geen verschil?
Voor de duidelijkheid, ik bedoel dus geen stalen klapdak C70, maar de echte convertible die ook nog in 2005 leverbaar was.
het torderen zit gewoon in dat model , daar heeft volvo niets aan veranderd door de jaren.
ik heb ook een audi a4 cabrio gehad, en dan merk je het verschil als dag en nacht, maar dat neemt niet weg dat de c70 cabrio een heerlijke auto is waarbij je deze tekortkoming voor lief neemt.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Bakker
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.01.2011 - 21:48

Ik heb de laatste tijd (mooi weer) veel met de C70 gereden. Er doet zich een probleem voor met het remsysteem. Na een poosje rijden, toeren over binnenwegen en veel kort remmen, gaan de controlelampen van ABS en ASR gelijktijdig branden. De handleiding zegt "oververhit remsysteem" en dat klopt met de warme voorvelgen. Loopt er iets aan? Zo te zien en te horen niet. Als de auto een poos stil staat gaan de lampen weer uit en is er niets aan de hand.
Langdurig op de snelweg rijden heeft geeft nooit deze storing, alleen bij rijden met lage snelheid en veel remmen.
Is het remsysteem niet bemeten op deze zware auto?
Herkent iemand deze storing? Heeft iemand ervaring met upgraden van het remsysteem, grotere schijven, verhoogde remdruk o.i.d.?
Tot nu toe trek ik me er weinig van aan, want controlelampen of niet, de auto remt altijd hetzelfde. Eerst een dood stuk in het rempedaal en dan over een korte slag prima, doch met enige druk goed doseerbaar remvermogen. En dat geldt dus ook als de controlelampen voor "oververhit remsysteem" branden.
Wie heeft een soortgelijke remervaring? En wat is er aan gedaan of wat is er aan te doen?
Ter aanvulling; de auto is naar de Volvo-garage geweest, daar is een de aansluiting op de ABS-eenheid behandeld met een anti-corroderend middel. Geen effect.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Revloeistof vervangen wil wel is helpen!
Anders zit de fout denk ik in de ABS controller!
Bakker
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.01.2011 - 21:48

Remvloeistof is vervangen, geen effect.
Heeft iemand ervaring met grotere schijven, andere hoofdremcilinder o.i.d.?
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Op het Volvo 850 forum rijden er genoeg rond met grotere schijven, daar is genoeg ervaring te vinden.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”