Even iets om in de groep te gooien.
Hoe laat je je 440 het beste op E85 lopen? Wat zijn de voordelen, wat heb je nodig, wat kost het en wat levert het op?
Volvo levert al een paar jaar de E85 modellen van de C30, V50 en S40, maar waarom zouden wij niet van deze, onlangs (jaartje terug?) in accijns verlaagde, brandstof mee kunnen profiteren?
De voordelen lijken me vrij duidelijk. Ten eerste betaal je voor een liter ongeveer 25-30ct minder dan voor euro 95. In Nederland, wel te verstaan. Stel je komt in Duitsland, of Frankrijk: vaak ben je voor onder de 1 euro per liter klaar.
Zo quote ik even een nieuwsberichtje uit 2007:
via http://www.energieportal.nl/Nieuws/Bio- ... -2601.htmlAutorijders in de regio Zuid-Limburg kunnen op legale wijze gebruik maken van goekope Duitse milieuvriendelijke duurzame brandstof E85 Bio-Ethanol. In Aken, 11 km vanaf Heerlen bij Stawag stadswerke Lombardenstr 12-22, is een E85 Bio-Ethanol pomp geopend. Ook in Keulen staat 1 van de 74 pompen in Duitsland die E85 verkopen voor een prijs van euro 0,89 per liter, terwijl het in Nederland 1.91 euro per liter kost. Op een liter liter Bio-Ethanol rijdt een auto ongeveer 20 procent minder kilometers, maar alsnog is het prijsverschil met normale diesel of benzine aantrekkelijk.
Ethanol is in Europa in ruime mate voorhanden; in alle landen om ons heen schieten de ethanolfabrieken als paddestoelen uit de grond. Zeker nu de tweede generatie cellulose biobrandstoffen een feit is. Het wordt gemaakt uit gras (landbouw)afval, afvalhout en algen zoals bijvoorbeeld in Zweden het geval is. Met een betaalbare aanpassing aan de motor is het mogelijk om met iedere benzineauto op E85 te rijden. Per tankbeurt van 60 liter kan je 25 euro verdienen door even in Aken E85 te tanken. Voor meer informatie: zie www.greenfuelsystems.nl, onder nieuws.
Inmiddels zijn de Nederlandse prijzen ook wat minder hoor, ik ben net nog langs de Tamoil 5km van mijn huis gereden en daar vroegen ze 1,43 per liter E85.
Nadelen zijn er natuurlijk ook wel; elk voordeel...
Het belangrijkste is eigenlijk dat het verbruik een stukje hoger ligt en dat je eventueel je auto op een paar punten moet aanpassen. Even de minder goede beschikbaarheid van E85 daargelaten.
Verbruik ligt zo tussen de 20 en 30% hoger bij goede aanpassingen, en dit bestaat vooral uit het installeren van een grotere injector, voorzover ik tot nu toe heb kunnen begrijpen. Dit in verband met de lagere energiewaarden van E85 tov normale euro95. Injectoren moeten daardoor meer E85 verwerken om de power te kunnen geven.
Dit behoeft echter geen grote investeringen; vaak volstaan de ~42% grotere injectoren van een sloopauto ook.
Ik plaats even een quote naar het Turbobricks forum:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061
Dit vormde de inspiratie voor dit topic en hier staan ook een aantal punten waarop je de auto kan aanpassen.
Daarnaast is E85 qua uitstoot gewoon een stuk schoner dan benzine.
Tenslotte zal de prijs van benzine natuurlijk alleen nog maar stijgen. Nederland blijft Nederland en waarschijnlijk stijgen de kosten van E85 gewoon mee aan de pomp, maar aangezien ik vaak in het zuiden des lands omg. Maastricht te vinden ben, maar ook noorden des lands omg. Drenthe/Groningen is een klein half uurtje omrijden naar een pomp in Duitsland niet echt een probleem.
Mijn idee over E85 is dus als volgt: Je hebt wat investeringen die noodzakelijk zijn om de motor goed te laten lopen, aan de andere kant betaal je 1,43/1,70=0.8411~16% minder aan de pomp tov Euro95 maar je staat er wel eerder want je verbruik is wel 20% hoger. Hierdoor kom je dus eigenlijk net iets duurder uit dan met euro 95.
Echter,
Als je voor, stel 1,60 (gem. prijs Aken voor 05/05) normale benzine kan tanken in Duitsland, en voor 1,10 E85, betaal je dus 0,6875=69% van de benzineprijs. Besparing op een volle tank dus 31% tov benzine.
En hier kan het nog interessant worden.
Want stel:
- Ik rijd nu nog twee jaar 10.000km per jaar in mijn Volvo met een euro95 benzineprijs van gemiddeld 1,80 (als hij stijgt, wat wel te verwachten is) en een verbruik van 1:13 in mijn volvo 1.8i, dan zou ik E2769,- kwijt zijn aan benzine.
- Ik rijd nu nog twee jaar 10.000km per jaar met een euro95 benzineprijs van gemiddeld 1,70 omdat ik steeds in Duitsland tank (omrijdkosten even buiten beschouwing gelaten) en een verbruik van 1:13 in mijn volvo 1.8i, dan zou ik E2615,- kwijt zijn aan benzine.
- Ik rijd nu nog twee jaar 10.000km per jaar op E85 met een prijs van 1,50 in Nederland, met een verbruik van 1:10 en een investering van x euro in het brandstofsysteem, dan zou ik E3000,- kwijt zijn aan E85 + investering
- ik rijd nu nog twee jaar 10.000km per jaar op E85 met een prijs van 1,15 in Duitsland, verbruik van 1:10 en een investering van x euro, dan kom je uit op E2300,- + investering.
Verschillen zijn dus niet heel groot, E85 in NL is zelfs duurder dan de rest.
Maar stel nou:
- Ik rijd nu nog drie jaar 15.000km per jaar in mijn Volvo met een euro95 benzineprijs van gemiddeld 1,85 (als hij stijgt, wat wel te verwachten is) en een verbruik van 1:13 in mijn volvo 1.8i, dan zou ik E6404,- kwijt zijn aan benzine.
- Ik rijd nu nog drie jaar 15.000km per jaar met een euro95 benzineprijs van gemiddeld 1,75 omdat ik steeds in Duitsland tank (omrijdkosten even buiten beschouwing gelaten) en een verbruik van 1:13 in mijn volvo 1.8i, dan zou ik E6058,- kwijt zijn aan benzine.
- Ik rijd nu nog drie jaar 15.000km per jaar op E85 met een prijs van 1,55 in Nederland, met een verbruik van 1:10 en een investering van x euro in het brandstofsysteem, dan zou ik E6975,- kwijt zijn aan E85 + investering
- ik rijd nu nog drie jaar 15.000km per jaar op E85 met een prijs van 1,20 in Duitsland, verbruik van 1:10 en een investering van x euro, dan kom je uit op E5400,- + investering.
En hier is de Nederlandse E85 nog steeds duurder dan beide euro95, maar de duitse daarentegen scheelt wel best veel.
Aangezien mijn auto nog geen 125.000 op de teller heeft verwacht ik niet dat hij over 3 jaar helemaal dood is met 170.000. En ook al is dat wel zo; heb ik alsnog tegen een vergelijkbare prijs het milieu gespaard.
Het is dus een beetje hetzelfde als met LPG, zoeken waar het omslagpunt ligt. Duw je er nu een LPG tank in van E2000, dan vraag je jezelf af wat je aan het doen bent. Als je over drie jaar alleen nog maar gaat besparen, dan lach je je kapot.
Natuurlijk kan ik geen toekomst voorspellen, voor hetzelfde geldt ligt de prijs van euro95 over een jaar of twee op 2,50 per liter en is E85 gedaald naar 1,30. Maar zo krijg je in ieder geval een beeld van wat ik bedoel.
Dus, roep maar. Verkondig ik zin of onzin? Is het niet te doen voor onze Volvo'tjes of niet betaalbaar, of heb ik je op ideeen gebracht? Discussie welkom.