Mogelijkheden voor een 440 op E85?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Broabander
4th Gear member

Ha die medeforummers,

Even iets om in de groep te gooien.

Hoe laat je je 440 het beste op E85 lopen? Wat zijn de voordelen, wat heb je nodig, wat kost het en wat levert het op?

Volvo levert al een paar jaar de E85 modellen van de C30, V50 en S40, maar waarom zouden wij niet van deze, onlangs (jaartje terug?) in accijns verlaagde, brandstof mee kunnen profiteren?

De voordelen lijken me vrij duidelijk. Ten eerste betaal je voor een liter ongeveer 25-30ct minder dan voor euro 95. In Nederland, wel te verstaan. Stel je komt in Duitsland, of Frankrijk: vaak ben je voor onder de 1 euro per liter klaar.

Zo quote ik even een nieuwsberichtje uit 2007:
Autorijders in de regio Zuid-Limburg kunnen op legale wijze gebruik maken van goekope Duitse milieuvriendelijke duurzame brandstof E85 Bio-Ethanol. In Aken, 11 km vanaf Heerlen bij Stawag stadswerke Lombardenstr 12-22, is een E85 Bio-Ethanol pomp geopend. Ook in Keulen staat 1 van de 74 pompen in Duitsland die E85 verkopen voor een prijs van euro 0,89 per liter, terwijl het in Nederland 1.91 euro per liter kost. Op een liter liter Bio-Ethanol rijdt een auto ongeveer 20 procent minder kilometers, maar alsnog is het prijsverschil met normale diesel of benzine aantrekkelijk.

Ethanol is in Europa in ruime mate voorhanden; in alle landen om ons heen schieten de ethanolfabrieken als paddestoelen uit de grond. Zeker nu de tweede generatie cellulose biobrandstoffen een feit is. Het wordt gemaakt uit gras (landbouw)afval, afvalhout en algen zoals bijvoorbeeld in Zweden het geval is. Met een betaalbare aanpassing aan de motor is het mogelijk om met iedere benzineauto op E85 te rijden. Per tankbeurt van 60 liter kan je 25 euro verdienen door even in Aken E85 te tanken. Voor meer informatie: zie www.greenfuelsystems.nl, onder nieuws.
via http://www.energieportal.nl/Nieuws/Bio- ... -2601.html

Inmiddels zijn de Nederlandse prijzen ook wat minder hoor, ik ben net nog langs de Tamoil 5km van mijn huis gereden en daar vroegen ze 1,43 per liter E85.

Nadelen zijn er natuurlijk ook wel; elk voordeel...

Het belangrijkste is eigenlijk dat het verbruik een stukje hoger ligt en dat je eventueel je auto op een paar punten moet aanpassen. Even de minder goede beschikbaarheid van E85 daargelaten.

Verbruik ligt zo tussen de 20 en 30% hoger bij goede aanpassingen, en dit bestaat vooral uit het installeren van een grotere injector, voorzover ik tot nu toe heb kunnen begrijpen. Dit in verband met de lagere energiewaarden van E85 tov normale euro95. Injectoren moeten daardoor meer E85 verwerken om de power te kunnen geven.

Dit behoeft echter geen grote investeringen; vaak volstaan de ~42% grotere injectoren van een sloopauto ook.

Ik plaats even een quote naar het Turbobricks forum:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061

Dit vormde de inspiratie voor dit topic en hier staan ook een aantal punten waarop je de auto kan aanpassen.

Daarnaast is E85 qua uitstoot gewoon een stuk schoner dan benzine.

Tenslotte zal de prijs van benzine natuurlijk alleen nog maar stijgen. Nederland blijft Nederland en waarschijnlijk stijgen de kosten van E85 gewoon mee aan de pomp, maar aangezien ik vaak in het zuiden des lands omg. Maastricht te vinden ben, maar ook noorden des lands omg. Drenthe/Groningen is een klein half uurtje omrijden naar een pomp in Duitsland niet echt een probleem.

Mijn idee over E85 is dus als volgt: Je hebt wat investeringen die noodzakelijk zijn om de motor goed te laten lopen, aan de andere kant betaal je 1,43/1,70=0.8411~16% minder aan de pomp tov Euro95 maar je staat er wel eerder want je verbruik is wel 20% hoger. Hierdoor kom je dus eigenlijk net iets duurder uit dan met euro 95.

Echter,

Als je voor, stel 1,60 (gem. prijs Aken voor 05/05) normale benzine kan tanken in Duitsland, en voor 1,10 E85, betaal je dus 0,6875=69% van de benzineprijs. Besparing op een volle tank dus 31% tov benzine.

En hier kan het nog interessant worden.

Want stel:

- Ik rijd nu nog twee jaar 10.000km per jaar in mijn Volvo met een euro95 benzineprijs van gemiddeld 1,80 (als hij stijgt, wat wel te verwachten is) en een verbruik van 1:13 in mijn volvo 1.8i, dan zou ik E2769,- kwijt zijn aan benzine.

- Ik rijd nu nog twee jaar 10.000km per jaar met een euro95 benzineprijs van gemiddeld 1,70 omdat ik steeds in Duitsland tank (omrijdkosten even buiten beschouwing gelaten) en een verbruik van 1:13 in mijn volvo 1.8i, dan zou ik E2615,- kwijt zijn aan benzine.

- Ik rijd nu nog twee jaar 10.000km per jaar op E85 met een prijs van 1,50 in Nederland, met een verbruik van 1:10 en een investering van x euro in het brandstofsysteem, dan zou ik E3000,- kwijt zijn aan E85 + investering

- ik rijd nu nog twee jaar 10.000km per jaar op E85 met een prijs van 1,15 in Duitsland, verbruik van 1:10 en een investering van x euro, dan kom je uit op E2300,- + investering.

Verschillen zijn dus niet heel groot, E85 in NL is zelfs duurder dan de rest.

Maar stel nou:

- Ik rijd nu nog drie jaar 15.000km per jaar in mijn Volvo met een euro95 benzineprijs van gemiddeld 1,85 (als hij stijgt, wat wel te verwachten is) en een verbruik van 1:13 in mijn volvo 1.8i, dan zou ik E6404,- kwijt zijn aan benzine.

- Ik rijd nu nog drie jaar 15.000km per jaar met een euro95 benzineprijs van gemiddeld 1,75 omdat ik steeds in Duitsland tank (omrijdkosten even buiten beschouwing gelaten) en een verbruik van 1:13 in mijn volvo 1.8i, dan zou ik E6058,- kwijt zijn aan benzine.

- Ik rijd nu nog drie jaar 15.000km per jaar op E85 met een prijs van 1,55 in Nederland, met een verbruik van 1:10 en een investering van x euro in het brandstofsysteem, dan zou ik E6975,- kwijt zijn aan E85 + investering

- ik rijd nu nog drie jaar 15.000km per jaar op E85 met een prijs van 1,20 in Duitsland, verbruik van 1:10 en een investering van x euro, dan kom je uit op E5400,- + investering.

En hier is de Nederlandse E85 nog steeds duurder dan beide euro95, maar de duitse daarentegen scheelt wel best veel.

Aangezien mijn auto nog geen 125.000 op de teller heeft verwacht ik niet dat hij over 3 jaar helemaal dood is met 170.000. En ook al is dat wel zo; heb ik alsnog tegen een vergelijkbare prijs het milieu gespaard.

Het is dus een beetje hetzelfde als met LPG, zoeken waar het omslagpunt ligt. Duw je er nu een LPG tank in van E2000, dan vraag je jezelf af wat je aan het doen bent. Als je over drie jaar alleen nog maar gaat besparen, dan lach je je kapot.

Natuurlijk kan ik geen toekomst voorspellen, voor hetzelfde geldt ligt de prijs van euro95 over een jaar of twee op 2,50 per liter en is E85 gedaald naar 1,30. Maar zo krijg je in ieder geval een beeld van wat ik bedoel.

Dus, roep maar. Verkondig ik zin of onzin? Is het niet te doen voor onze Volvo'tjes of niet betaalbaar, of heb ik je op ideeen gebracht? Discussie welkom.
sven-
3rd Gear member

Leuk en aardig die lagere prijs per liter, maar ik zou geen trek hebben in die ombouw. Gooi liever iets in mijn tank waar de auto voor gebouwd is.
Broabander
4th Gear member

Nou ja stel je zou klaar zijn met een injector (1.8 is natuurlijk monopoint dus maar 1 injector) dan zou je voor een nieuwe klaar zijn tussen de 80 en 140 euro zegmaar? Dus tweedehands van de sloop, veel minder.

Het enige is dat je moet weten welke je moet hebben, dat weet ik dan weer niet. Als je er gewoon een van een 2xx, 7xx of 9xx kon pakken, die hebben volgens mij ook monopoint injector? Dan zit je nog met de grootte, minstens 142% van wat er nu op zit.
Shockwave
5th Gear member

Wow, je hebt wel een paar fikse berekeningen gemaakt! Ik zou best eens de proef op de som willen nemen wat nu eigenlijk voordeliger is, alleen, je noemt het al, ik heb hier in de buurt nog nooit een pomp met E85 gezien. Maar ik zal eens googelen of die er is.

Andere vraag:
Stel dat ik een grotere injector inbouw, en ik moet plotseling weer euro95 tanken, wat gebeurd er dan?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
wim300
2nd Gear member

Een 2xx 7xx of 9xx hebben geen monopoint injectie.

Brandstofdruk verhogen zou misschien een optie zijn maar je ecu zal waarschijnlijk ook aangepast moeten worden?
volvo s60 2.5t awd summum rica
chrisje
3rd Gear member

Als je echt goedkoop wilt rijden leg er dan een LPG instalatie in.
Als je rond de 10.000 km per jaar rijd, dan haal je het in een jaartje of 2 eruit.

Een LPG instalatie kost rond de 1000 euro
Broabander
4th Gear member

LPG is inderdaad wel een goede, als ik die ergens voor €1000 zou kunnen scoren :-P prijzen die ik TNT heb gezien is allemaal 16-1700+. Het enige is dat 1000 euro echt een grote investering in een keer is, zeker voor een auto van €500. Uiteindelijk betaalt het zichzelf inderdaad wel terug maar het is dus wel echt een smak geld in een keer. Als ik nou op afbetaling van 2 jaar kan kopen dan zou ik t wel als een redelijke optie zien.:-P

Shockwave, Bijna alle tamoil hebben volgens mij E85, samen met Volvo de pioniers van grootschalige E85 distributie in Nederland.

Het probleem met 95 gaat volgens mij zijn dat hij poesje loopt. Dat is vrij duidelijk. Voordat de hele apparatuur is 'gereset' van E85 naar Euro95 duurt volgens mij wel even. Ook ligt het octaangehalte van e85 op 100+, dus misschien dat hij 98 of Duitse v power (100) nog wel zou trekken.

wim300, weet ik dat ook weer :-P dank.

Brandstofdruk is inderdaad een optie, ik quote gelijk maar even

Blabla, ECU aanpassen

* The car will be optimized for E85.
* It will be very fuel-efficient.
* More power at the same boost level.

Disadvantages:
* So far, extremely expensive (many hundred up to several thousand dollars).
* You can´t easily go back to gasoline if you want to, unless you feel comfortable with opening the ECU now and then.
* An optimization for E85 causes the injectors to use most of the "overhead" potential they have. Forget being able turn the boost up at all.
* To be able to get any bigger performance gains out of this setup you will need even more performance parts like injectors etc.
* Not the Turbobricks way...

2. An electronical device (piggyback device) that you plug in between the injector wires and the injectors. It will expand the injector pulsewidths by approximately 30% and it will have the possibility of both running on gasoline and E85 by flicking a switch.

Advantages:
* Easy to install and use.
* Has the capability of both gasoline and E85.

Disadvantages:
* Expensive ($350+).
* When running in E85 mode it causes the injectors to use most of the "overhead" potential they have. Forget being able turn the boost up at all.
* To be able to get any bigger performance gains out of this setup (when running E85) you will need even more performance parts like injectors etc.
* Not the Turbobricks way...

3. An adjustable fuel pressure regulator.

Advantages:
* Easy to install.
* The car ECU will adapt to the changes (if it is equipped with an O2-sensor).
* Cheap (~$100 including hoses and clamps).
* You can still do (most of) the performance mods listed on Turbobricks.
* Can be used if you want to blend gasoline and E85. You will always have to keep track of the percentual blend of gas/E85 though. If you want to run a blend of gas/E85, for simplicity, decide a percentual blend and stick to it.
* Can benefit from being used in conjuction with conversion alternative #4.
* This looks more like the turbobricks way...

Disadvantages:
* Too high fuel pressure will put unneccesary strain on the fuel pump or kill it.
* Too high fuel pressure will alter the spray pattern and/or hinder the injectors from opening properly.
* You have to set the fuel pressure differently for different blends between gasoline and E85 (doesn´t take more than a few minutes but can be irritating to some).

4. Bigger injectors.

Advantages:
* Easy to install
* The car ECU will adapt to the changes (if it is equipped with an O2-sensor).
* Cheap (at least if you buy some used ones from a junk-yard or pick-n-pull).
* You can still do all the performance mods listed on Turbobricks.
* Can be used if you want to blend gasoline and E85 (to some degree, more about this further down the page).
* Can benefit from being used in conjuction with conversion alternative #3.
* This looks more like the turbobricks way...

Disadvantages:
* You can´t run on a high percentage of gasoline (will run too rich).
* If you have to run gasoline, you will have to swap back to a set of smaller injectors.

So, we will be looking at the two easiest/cheapest ways which most people think are the best ways of doing it.

Installing a fuel pressure regulator (FPR):

You will need a fuel flow that is roughly 30% (39% or more is preferred) higher than stock. Up to 60% more flow can be used for performance purposes. A good target is 35-40% increase in flow to start with.

Here is an example of increase in flow, and as you can see below, this will yield a very high pressure. Some injectors can take it and some can´t. The fuel pump will also have to work harder. Very good results can be had on a stock car, but if you want to get some performance as well the fuel pump may not support the needed pressure and flow. For performance, an adjustable FPR is best used in conjuction with larger injectors:
* Going from 3bar (43.5psi) of fuel pressure to 4bar (58psi) you will gain ~15% of flow.
* Going from 3bar (43.5psi) of fuel pressure to 5bar (72.5psi) you will gain ~29% of flow.
* To get a satisfying injector flow on stock injectors, you will probably have to go to 5.5bar (80psi) or more...

What you need:

* An adjustable FPR.
* A mounting bracket.
* 30-35" of soft fuel-lines (rubber hose?).
* 20-25" of vacuum-hose.
* A T-junction.
* 4 hose-clamps.
* A fuel pressure gauge is highly recommended.

How to install:

* Run the car until you only have a gallon or so left in the tank.
* De-pressurize the fuel system by pulling fuse #11 (or #1 in some cases) while the car is running.
* Find the stock FPR.
* Connect a fuel-hose between the outlet of the stock FPR and the inlet of the adjustable FPR.
* Connect a fuel-hose between the outlet of the adjustable FPR and the fuel return-line.
* Cut the vacuum hose that connects to the stock FPR and put the T-junction in the middle.
* Connect a new vacuum hose between the T-junction and the vacuum inlet of the adjustable FPR.
* Secure all fuel hoses with hose clamps and make sure there are no leaks (you should be two persons for this, one operating the car and one looking at the connections).
* Fill up with E85.
* Disconnect the vacuum hoses to both FPR´s and set the base fuel pressure to the desired value.
* Connect the vacuum hoses again.

Installing bigger injectors:

The easiest way that gives the best results. Highly recommended!!!

You will need 42% bigger injectors. I use ~50% bigger injectors than stock though, and that works perfect. I also chose a little bigger step up than 42% because of my performance goals.

Example:
* If you are using stock injectors, then look for 42lb/hr injectors or use 37lb/hr injectors (browntops) in conjuntion with an adjustable FPR.
* If you are using 37lb/hr (browntops), then look for 48-52lb/hr injectors, 42-46lb/hr injectors + an adjustable FPR, or just raise the fuel pressure if your fuel pump can handle it.
wim300
2nd Gear member

Een lpg installatie neemt veel kofferruimte in beslag of zonder reserve wiel rijden.
Regelmatig kleppenstellen en eens in de zoveel tijd een cilinderkop vervangen dat heb je er niet uit in twee jaar denk ik.

Je zal moeten kijken wat de opbrengst is van je huidige monopoint injector misschien is een iets hogere brandstofdruk of een andere brandstofpomp van bv een turbo of 2liter als voldoende?
Broabander
4th Gear member

Flow Rate = Duty cycle X Fuel Pressure,

Increase fuel with more fuel pressure:

The square root of (new pressure/old pressure) * stock flow rate.

Stock fuel pressure = 37PSI

Stock Flow rate = ~260cc/min

Ö(42PSI/37PSI)*260cc

New flow rate = 277cc

Dus als je de brandstofdruk opvoert moet je waarschijnlijk ook goede resultaten kunnen halen. Als je een grotere monopoint injector vindt en die op 100% druk of bijvoorbeeld een standaard injector tegen ~130% druk, kan allebei dan.

Even berekend: als je uitgaat van een huidige druk van 37 zoals hierboven staat en een nieuwe druk van 50 valt daar zo'n 16% te halen op de flow rate. Maar ik weet niet wat de standaard druk is van deze motoren en wat het systeem aan kan.

Voordeel is wel bij de laatste, als je eventueel een variabele brandstofdrukregelaar zou hebben, is dat je hem voor een vakantie naar een land zonder e85 evt terug zou kunnen schroeven naar gewoon 100%.

Ik ben alleen wel veel theoretischer aangelegd dan praktisch, dus als iemand weet hoe dit eventueel praktisch kan uitvoeren hoor ik t graag!
wim300
2nd Gear member

Een regelbare brandstofdruk regellaar die is gewoon tekoop deze wordt in de brandstof retourleiding geplaatst en kan bv doormiddel van een inbussleutel afgesteld worden.
chrisje
3rd Gear member

Je zou het ook anders kunnen doen, een nieuwe LPG instalatie kopen, en dan zelf inbouwen, en om laten keuren bij de RDW.

Ben je weer wat goedkoper uit. En ja je verliest wel kofferruimte, of je moet een ringtank nemen.

Onder onze jeep hangt ie op de plek van de benzine tank. Misschien dat het bij een 400 het ook kan.
Broabander
4th Gear member

wim300, bedankt voor je assistentie alvast!

http://www.chargertech.nl/index.php?pag ... ducten.php

Stel ik kijk daar voor zo'n wat voor iets zou ik dan moeten hebben? Er staat er een met een druk tot 150psi = +/-10.34 bar, lijkt me een beetje zware overkill, maar ook tot 100psi of 3-5 bar. Heb alleen geen idee hoeveel er nu uit komt en hoeveel ik eruit zou moeten persen.

Als je uitgaat van het eerder genoemde voorbeeld de 250cc injector, en je gaat uit van een 150% injector die er tegenover staat, dus 375cc, zou je de druk vanaf een aangenomen 40psi = 2.75790292 bar moeten verhogen naar 90 psi = 6.20528156 bar, dus een stijging van ongeveer 3.45 bar (maatstaf 1 bar = ongeveer 14.5 psi)

Maar als je uitgaat van een lagere druk, ik zeg 15psi, +/- 1.03 bar * 2.25 dan kom je op ongeveer 34 psi = 2.34 bar. Dit ligt al wat meer in het veilige gebied.

chrisje, ben je dan niet alsnog duurder uit? Want zo'n set kost vast ook wel dikke knaken (tenzij je hem tweedehands koopt ofzo) en een keuring bij de RDW zal ook niet mals zijn? Paar 100 euro toch?
wim300
2nd Gear member

Volgens mij is de basis brandstofdruk bij een b18u vrij laag dacht rond de 1,5bar? Je kan de druk niet te hoog opvoeren dat is slecht voor je pomp plus een slecht nevelbeeld of niet opende injector.
Broabander
4th Gear member

Ja daar was ik stiekem ook al bang voor. Ben wel benieuwd was het maximale haalbaar is. Als dat rond de 3,5 bar ligt dan zit je nog safe, rond de 3 bar kan het eventueel nog wel, daaronder dus eigenlijk niet meer.

Vond net op een Zweeds forum weer iets:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... light=b18u

Een soort van 'device', genaamd de Flexitune II ( http://www.flexitune.se/index.htm )

Die ook resultaten zou geven op de 440 en 460, naast de beschreven 480. Ik snap m alleen niet helemaal precies.

Er staat dit bij voor de Flexitune II:

Summary of functions (FT2 and Sequential)
•Gasoline/mix-mode/E85 - Controlled by one signal input (SEL)
•Button choke – Connect this input to manually control the cold start enrichment
•Timed start choke – Flexitune must be connected via the ignition (also called Kl.15)
•Dutycycle-measurement indication of injector opening time
•Dutycycle-measurement indication can be switched on of according to personal preferences

Heb op een of andere manier toch wel meer vertrouwen in een zweed die zelf een kastje van E60,- in elkaar soldeert en in een 480 zet dan een vadsige amerikaan die een of ander wazig toverkastje voor $300+ aanbiedt.

In zijn post staat verder:

4. Applicability to others Volvo 400 series
According to Haynes handbook, various injection systems have been installed on Volvo 400 Series (440, 460 & 480) :
- B18E semi sequential injection: injectors being grouped 2 by 2 on ECU ports 20 & 21 … Flexitune II is not convenient in this case and Flexitune S with only 2 installed channels should be used in instead.
- B18F & B18FT: simultaneous system on ECU port 13
- B18 EP, B18FP, B16F, B18U, B20U et B20F: simultaneous system on ECU port 21

En op de site van flexitune:

Flexitune 2 Flexitune 2 works with single channel injection systems, also called mono-point or throttle body injection (TBI) systems. Some Multipoint injection system has only one channel and operetes all injectors simultaneously ( batch fire system). Below is a list of cars that have singel channel injection systems.

(.......)

Volvo 240 (all with catalyzer, similar installation as Volvo 740/940)
Volvo 740 (all with catalyzer, also Turbo B230FT)
Volvo 940 (all models, also Turbo B230FT/FK)
Volvo 740/760 with B23ET och B230ET
Volvo 760/780 with B280F
Volvo 440/460 (all with Fenix system, 1.6, 1.8 and 2.0)

EDIT: begrijp hem al wat beter.

Het regelkastje dat je zelf in elkaar moet solderen kun je uiteindelijk laten schakelen tussen benzine, 50:50 en E85. Voordeel hiervan is wel dat je ook weer terug kan schakelen naar benzine als er nergens een E85 pomp in de buurt is. Of je gooit met een halfvolle tank E85 een zwik euro95 erbij en je zet de schakelaar op 50:50.

Enige is wel of je dan nog de injector zou moeten aanpassen of dat deze door dat kastje zodanig geregeld wordt dat dit niet nodig is.
Broabander
4th Gear member

Niemand? :-P

Denk dat dit de beste manier zou zijn:

http://cgi.ebay.co.uk/Fuel-Pressure-Reg ... 1007wt_922

Een fuel pressure regulator (benzinedrukregelaar)

In combinatie met die flexitune.

Dan heb je de mogelijkheid om alles terug te zetten naar euro 95 als het moet, de druk kan je terug zetten en de flexitune kun je weer op euro95 zetten, je hebt geen grotere injectoren die de loop verpesten op euro95 ;-)
wim300
2nd Gear member

systeemdruk b18u is 1bar opbrengst bij systeemdruk is 92liter/uur

inspuitsysteem is siemens fenix3b.

http://www.flexfuelus.com/download/FLEX ... _final.pdf
Lord_Vetinari
2nd Gear member

Kan iemand het nu eens uitleggen in taal die ook door niet-techneuten wordt begrepen? Ik heb een 480 (motorisch gelijk aan de 400). Stel dat ik E85 wil gaan rijden (wat voor mij wel een optie is, omdat ik de wagen als hobbyauto heb en niet voor dagelijks gebruik). Is dat dan te doen of krijg ik daar spijt van?
Born Built Beauty - 480 ES - Metallic Green 321 - 04/04/1996
Broabander
4th Gear member

De motor moet het in principe gewoon aan kunnen, je hoeft niet bang te zijn voor je rubbers, enkel natuurlijke rubbers maar alles in je auto is synthetisch. Ethanol heeft itt methanol geen slopende eigenschappen, dus de horrorverhalen van een roestende tank bij biodiesel gaan hier niet op.

De 'energie' van de e85 is wat lager dan met benzine. Stel je voor dat je gaat barbecueen met karton en papier in plaats van kolen, dan heb je daar meer van nodig dan met houtskool. In geval van e85 heb je dus qua verbruik tot 30% meer nodig.

Daarnaast heb je ook een barbecue groot genoeg nodig om dat papier en karton in kwijt te kunnen om dezelfde temperatuur te halen, en dit zijn je injectoren, die de benzinestroom naar de kop regelen. Die moeten dus groot genoeg zijn om meer vloeistof, in dit geval e85 aan te voeren, zo'n 50% meer. Andere manier om dit te bereiken is door de druk van de brandstof op te voeren, maw wat vaker papier in die barbecue gooien.
wim300
2nd Gear member

Een 480 heeft multi point injectie dus de ombouw zal denk ik makkelijker gaan omdat je daar zonder al te veel moeite grotere injectoren in kan zetten.

Je kan aan de kleur van de injector achterhalen hoeveel cc de injector is.
Broabander
4th Gear member

Theoretisch zou je met de manier die ik noemde na een tankbeurt of 10 in Duitsland gaan besparen.

Je investeert een keer 100 euro, je zet de drukregelaar omhoog als je e85 tank, je zet de schakelaar van de flexitune naar e85 en je rijdt. Vervolgens zet je, als je toevallig een weekje geen e85 in Duitsland kan tanken, de schakelaar weer terug naar euro 95 en de druk weer naar 1 bar.

Waarom 5 tankbeurten? Tank 60l euro 95 is 60*1,75= €105, tank e85 is 60l*1,40 (1,10+25%-30% extra verbruik)+een tientje omrijdkosten=€95

Verschil dus zo rond de 10 euro per tankbeurt. En na deze 10 tankbeurten begin je met besparen, zo'n 1 à 2 cent per km. En zeker meer als de benzineprijs nog verder zou stijgen.

En als je erover nadenkt bespaar je geld door het milieu te sparen en geen immense bedragen aan een of andere sjeik te betalen.

Kwam net langs de tamoil vlakbij m'n werk om nog even te tanken, ben in m'n hoofd zoveel bezig met E85 en ik stond dus al met de e85 slang in m'n handen :-P

Overigens: weet iemand waar ik precies die brandstofdrukregelaar aan zou kunnen sluiten? En waar zit je injector precies op de motor?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”