C70 2.3 T5 aanschaffen

Voor kenners: de "Roffel"
christianvloon
Starter

Heren,

Ik ben hier nieuw op het forum, hoewel ik mij in een verleden al eens heb aangemeld.. Dit in de tijd dat ik een Volvo 440 Phase II Turbo had.

Ik ben 24 jaar oud en kom uit Hengelo.

Op dit moment rijd ik in een 1989 VW Golf 1 Cabriolet, en heb ongeveer 9 Porsche 944's gehad. Simpelweg om op te knappen, ik vind het leuk er bezig mee te zijn.

Omdat de Golf qua comfort toch begint te irriteren (rammelen, kraken, autobaan, windgeruis, etc.) wil ik graag overstappen naar een Volvo.
In dit geval een C70, 2.3 T5.
De eigenschappen van deze auto staan mij erg aan; snelheid, comfort, opties, uitstraling en daarnaast ook prijs.

Nu ben ik rustig aan het rondkijken en zoek/vind ik C70's tussen grofweg €2500-5500. Voorlopig is dat mijn budget. Ik zoek geen nieuwe; hij mag kilometers gedraaid hebben. 2-3 ton vind ik dan ook geen probleem, mits goed onderhouden. Dat is eigenlijk ook de belangrijkste eis (na wat inlezen hier op het forum); koop er één waarvan het onderhoud goed is gedocumenteerd.

Nu ben ik benieuwd naar een aantal zaken:

1. Zijn deze auto's geschikt om zelf aan te sleutelen?
2. Zit er een computer in die na bijvoorbeeld vervangen van remblokken 'gereset' moet worden?
3. Zijn onderdelen goed verkrijgbaar, zowel nieuw als tweedehands? Waar?
4. Veel uitwisselmogelijkheden wat betreft onderdelen met V70/S70/850?
5. Bij C70's met 2-3 ton op de teller; wat zijn essentiele zaken die inmiddels al een keer vervangen zouden moeten zijn?
6. Ik zie dat de automaten in overvloed aanwezig zijn; handgeschakeld is zeldzamer. Heeft dit een reden? Welke zijn betrouwbaarder/armer in onderhoud?
7. WPH's en onderdelenprogramma's aanwezig?

8. Waar moet ik op letten bij de aanschaf naast gebruikelijke cosmetische eigenschappen, mechaniek en slijtageonderdelen?

Nu heb ik al 2 C70's gezien, die qua looks en prijs erg aantrekkelijk lijken. Zijn deze bekend? Wat vinden jullie ervan? Ik wil echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar als het goedkoop kan, waarom niet?
http://link.marktplaats.nl/467537231
http://link.marktplaats.nl/464098513

Voorkeuren zijn; donkerblauw/zwart/donkergrijs van kleur, creme (leder) interieur, (canisto velgen).

Het zijn heel wat vragen, maar ik wil graag iets meer inzicht krijgen in deze prachtige auto. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen...

Alvast bedankt,
Groeten, Christian
VolvoC70T5
2nd Gear member

1: jazeker, ik doe zelf ook niet anders..
2: Nee de C70 gebruikt motronics systeem, je kan alles vervangen zonder dat je naar de Dealer moet.. je kunt deze zelfs zelf nog uitlezen mocht je dat willen.
3: zijn genoeg verkrijgbaar..
4: Meeste onderdelen (80%) wel, uitgezonderd van enkele onderdelen.
5: Draagarmen, motorsteunen, ontsteking, carterontluchting..
6: Geen idee
7: Geen idee
8: check of de airco goed werkt en of de auto niet blauw rookt (Turbo..)

dat was het wel erg samengevat dacht ik..

zijn erg fijne auto`s maar verwacht er wel redelijk veel onderhoud van (hoeft natuurlijk niet, maar bij mijnde is er elke keer wel weer iets..)
sbv
6th Gear member

kleine correctie. de C70 van MY99 of later bevatten meer electronica en voor uitlezen zal je dus naar dealer moeten of iemand die ODB-2 goed uit kan lezen

Gezien je budget zou ik wel rekening houden met wat achterstallig onderhoud
Voor meer details en vragen zou ik me richten tot het volvo850forum, daar zit erg veel kennis, ook van C70

Onderdelen zijn nog prima bij dealer te koop en ook aftermarket nog goed verkrijgbaar

Let goed op vervanging distributie dat deze tijdige gedaan is

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
gelebanaan
4th Gear member
Contacteer:

1. Zijn deze auto's geschikt om zelf aan te sleutelen?
Ja de autos zijn prima om zelf aan te sleutelen de 1998 hebben nog iets minder met electronica temaken als de 1999 types.
2. Zit er een computer in die na bijvoorbeeld vervangen van remblokken 'gereset' moet worden?
Nee hoeft niet gereset te worden.
3. Zijn onderdelen goed verkrijgbaar, zowel nieuw als tweedehands? Waar?
De dealer kan nog aan alle onderdelen komen. op een paar opties na. voor de rest kan je naar de Rima die heeft ook heel veel liggen voor deze autos
4. Veel uitwisselmogelijkheden wat betreft onderdelen met V70/S70/850?
Denk dat bij de motor en ophanging bijna alles uit te wisselen is interieur delen aan de voorkant kom ook over een.
5. Bij C70's met 2-3 ton op de teller; wat zijn essentiele zaken die inmiddels al een keer vervangen zouden moeten zijn?
De distrubutie riem moet iedere 120K en meestal gaan de turbos wat olie lekken bij 250K die worden dan ook vaak vervangen. Voor de rest geen echte vaste onderdelen die steeds kapot gaan bij hogere km stand.
6. Ik zie dat de automaten in overvloed aanwezig zijn; handgeschakeld is zeldzamer. Heeft dit een reden? Welke zijn betrouwbaarder/armer in onderhoud?
Zijn in nederland gewoon meer automaten verkocht. Voor de rest is er geen verschil. Ik heb ze bijde voor de deur staan en allebij zonder problemen over de 250K heen gegaan.
7. WPH's en onderdelenprogramma's aanwezig?
Vida kan je goed gebruiken voor je onderdelen.

8. Waar moet ik op letten bij de aanschaf naast gebruikelijke cosmetische eigenschappen, mechaniek en slijtageonderdelen
Kijken naar de kleine achterramen die wilen nog wel eens gaan lekken.
Stuuruitslag punten willen nog wel eens slijten dan kunnen je wielen aan lopen.
ABS computer kan kapot gaan dan zie je een ABS lampje en je tracks branden op het dasboard. Dit is zo op te lossen.
kijk of de electrische stoel bediening nog goed werkt de kantel schakelaren gaan nog wel eens kapot.
Kijk of de centerspeaker nog goed werkt op het dashboard heb er al veel gezien die kapot zijn gegaan.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
Gast

mijn achterraampjes lekken ook iets (zie ik bij het wassen).
Hoe is dit op te lossen?
gelebanaan
4th Gear member
Contacteer:

dbosker schreef:mijn achterraampjes lekken ook iets (zie ik bij het wassen).
Hoe is dit op te lossen?
rubber controleren en kijken of de klem strak genoeg zit.
Afbeelding
Gast

Ik heb de indruk dat het lekt bij de boutjes die door het glas zitten.
Rubbers zijn bij mij nog in goede staat en ook soepel genoeg.
Hoe stel je de klemkracht af (zit er ergens een stelmogelijkheid)?
gelebanaan
4th Gear member
Contacteer:

dbosker schreef:Ik heb de indruk dat het lekt bij de boutjes die door het glas zitten.
Rubbers zijn bij mij nog in goede staat en ook soepel genoeg.
Hoe stel je de klemkracht af (zit er ergens een stelmogelijkheid)?
Weet ik niet zeker volgens mij moet dat wil kunnen.
Afbeelding
Steve81
2nd Gear member

5. De verdamper van de airco! Die wilt bij dit model wel eens beginnen lekken.

6. de automaten lusten wel wat vermogen. Handgeschakelde versies zijn meer gekocht door mensen met meer "zin voor snelheid".
Misschien zijn ze er dan ook wel naar gebruikt...
In elk geval ben ik heel blij dat ik een manuele heb doch de mijne heeft maar net 100k km.

8. Een kleine tip: Zoek eentje met dolby ipv het RTI systeem. De mijne heeft het RTI systeem. Heel leuk om het schermpje uit het dashboard te zien klappen doch anno 2011 compleet nutteloos wegens hopeloos achterhaald. Nieuwe cd's kosten veel en het blijven cd-roms ipv dvd's.
In de plek van het schermpje kun je de middelste luidspreker hebben dewelke de geluidskwaliteit in de C70 geweldig opwaardeerd.

De enige onvoorziene kost die ik had was de thermostaat, een nieuw stuurhuis en bekrachtigingspomp. (deze lekte olie, niemand kan mij zeggen wat de oorzaak was maar vermoedelijk zitten de 18" velgen er voor iets tussen).
Al de rest was normaal voor een auto van toch al bijna 13 jaar. (onstekingonderdelen, remmen,...)

En last but not least: zoeken! Je vindt er geen op een week tijd. In de mijne stak een zoektocht van meer dan een jaar.
Maar het is het meer dan waard!
1998 Volvo V70 2.5 TDI
2003 MG ZR 105
2002 Volvo S60 D5

2011 Volvo V60 D5 sum - man, Black Sapphire metallic, Ixion 18" zomer en Sleipner 18"winter
1998 Volvo C70 T5 - man, Saffron yellow, Triton 18";, RTI, zwart lederen/alca interieur, el open dak,...
1966 Volvo 121 B18A

Voorstelling
gelebanaan
4th Gear member
Contacteer:

Steve81 schreef:5. De verdamper van de airco! Die wilt bij dit model wel eens beginnen lekken.

6. de automaten lusten wel wat vermogen. Handgeschakelde versies zijn meer gekocht door mensen met meer "zin voor snelheid".
Misschien zijn ze er dan ook wel naar gebruikt...
In elk geval ben ik heel blij dat ik een manuele heb doch de mijne heeft maar net 100k km.

8. Een kleine tip: Zoek eentje met dolby ipv het RTI systeem. De mijne heeft het RTI systeem. Heel leuk om het schermpje uit het dashboard te zien klappen doch anno 2011 compleet nutteloos wegens hopeloos achterhaald. Nieuwe cd's kosten veel en het blijven cd-roms ipv dvd's.
In de plek van het schermpje kun je de middelste luidspreker hebben dewelke de geluidskwaliteit in de C70 geweldig opwaardeerd.

De enige onvoorziene kost die ik had was de thermostaat, een nieuw stuurhuis en bekrachtigingspomp. (deze lekte olie, niemand kan mij zeggen wat de oorzaak was maar vermoedelijk zitten de 18" velgen er voor iets tussen).
Al de rest was normaal voor een auto van toch al bijna 13 jaar. (onstekingonderdelen, remmen,...)

En last but not least: zoeken! Je vindt er geen op een week tijd. In de mijne stak een zoektocht van meer dan een jaar.
Maar het is het meer dan waard!
Zoeken is zeker belangrijk wij hebben er zon 25+ gezien en test gereden uiteindelijk toch 2 mooie kunnen vinden.
Afbeelding
christianvloon
Starter

Heren,

Dank voor jullie antwoorden. Nuttig! Ik ga er hopelijk z.s.m. mijn voordeel mee doen, maar ik ga ook niet voor 'de eerste de beste'.
Mijn budget is daar ook niet naar; ik kan geen 10k aan een C70 uitgeven.
Ik denk dat ik voor deze auto max 5-6 wil geven, aangezien er voor 'meer geld' ook andere leuke auto's zijn.

Dit is dus ongeveer mijn budget, maar naargelang ik langer zoek, zal dat budget wellicht iets ruimer kunnen worden natuurlijk.

Er mag dus iets werk aan de auto zitten, maar ik hoop dat de motor, koppeling, bak en turbo gewoon goed zijn. De rest valt zelf tot op zekere hoogte iets aan te doen en dit vind ik ook leuk. Kleine reparaties en subtiele verbeteringen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Christian
Steve81
2nd Gear member

Al eens over de grens in België komen kijken? Ik had tijdens mijn zoektocht de indruk, en nu nog steeds, dat ze hier veel goedkoper zijn dan in Nederland.
In Mechelen staat er al een tijdje eentje te koop. Wel automaat en een '99 er. Dus met het elektronisch gaskleppenhuis. Maar valt wel binnen budget met 3300.
Ik stuur je pm.
1998 Volvo V70 2.5 TDI
2003 MG ZR 105
2002 Volvo S60 D5

2011 Volvo V60 D5 sum - man, Black Sapphire metallic, Ixion 18" zomer en Sleipner 18"winter
1998 Volvo C70 T5 - man, Saffron yellow, Triton 18";, RTI, zwart lederen/alca interieur, el open dak,...
1966 Volvo 121 B18A

Voorstelling
christianvanloon
1st Gear member

Heren, alweer een tijdje geleden, maar ik ben begonnen met de orientatie.

En wel met een handgeschakelde C70 T5 uit 1998, rood. Staat bij Thom de Jong in Delden.
Was een prima auto, alles werkte zoals het moest, motor draaide goed.
Wel wat gebruikersbeschadigingen en geen onderhoud bekend.
Km stand was 230.000 en hij was rood met een zwart halfleder interieur.
Niet mijn smaak, maar ik ben gewoon uit nieuwsgierigheid even wezen kijken.

Wat denken jullie van deze?

http://link.marktplaats.nl/1001143043

Nu staat er ook 1 bij Jet Cars in Rotterdam. De naam voorspelt weinig goeds, maar misschien kent iemand hem?
Is een 98'er, handbak, 200.000 km en zwart.
Velgen gaan er uiteraard af, maar voor de rest voldoet hij aan mijn eerst opgestelde eisen.

http://link.marktplaats.nl/489659889

Ik zit nu een beetje bij de goedkopere C70's te kijken, maar ik ben gewoon eens benieuwd.
S80 Executive
5th Gear member

Ik zou die van Jet Cars links laten liggen, die blauwe ziet er toch wat frisser uit!
koen.s
4th Gear member

De lekke achterraampjes is makkelijk op te lossen, beetje vaseline op de rubbers smeren.
Lekt het boutje die door het glas zit, voorzichtig een stukje aandraaien.
Bij automaat schakel deze soepel, de kleur van olie rood en ruik de olie niet verbrand.
Werk de potier verlichting correct, zo niet groote kans op een defecte micro switch.

Probleemen die ik heb gehad in ±1 1/2 jaar tijd,
- kachelradiateur
- koelslangen
- lekke achterraampjes
- lamda sonde

Succes met de zoektocht.
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Al een gegoogeld op jet cars :P

koop daar NOOIT en de NEVER een auto...;)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Ramon&Ramon
7th Gear member

Deze is ook mooi. :)
Ramon&Ramon
7th Gear member

Deze Volvo is in topconditie,zowel technies als opties..
945i
8th Gear member

hè, die is van een forumlid die er nooit meer is tegenwoordig.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”