Is originele Volvo Xenon achteraf in te bouwen?

eggiebirdie
2nd Gear member

hi allen,

Ik vind het op forum al heel veel over xenon verlichting maar kan mijn specifieke vraag niet vinden.
Meeste op het forum gaat over goedkope inbouwsetjes voor je bestaande koplampen. Dat vind ik persoonlijk er echt niet uit zien en gezien alle reacties werkt het blijkbaar vaak ook niet goed.

Ik wil graag weten OF en HOE de ORIGINELE Volvo Xenon koplampen achteraf in te bouwen zijn?

Heb een 2008 XC90 zonder xenon maar wel koplampsproeiers.
Kan voor weinig een set originele Volvo XC90 xenon koplampen overnemen.
Die staan mooier en geven beter licht dan de standaard koplampen.

Ik begrijp dat je wettelijk een koplampwasinstallatie moet hebben (check, zit er al) en een hoogteregeling.

Geen idee wat die hoogteregeling is en of dat in te bouwen is?
Is dat paar kabels en een servo-motortje of hebben we het dan over complete kabelbomen en software-updates?

En als het kan - kan een dealer dat dan doen?

Input welkom!
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

De hoogteregeling doe je nu zelf, met xenon meet de auto hoe hooe of laag hij staat, en doet het dan zelf.

Af fabriek xenon auto's hebben die schakelaar/schuifje voor de hoogteregeling ook niet op eht dashboard.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
eggiebirdie
2nd Gear member

Hoe bedoel je 'Met xenon "meet" de auto'?
Ik dacht begrepen te hebben dat dit juist een of ander automatisch systeem moet zijn wat dit helemaal zelf regelt?

(Heb alleen de klok horen luiden hoor - nog nooit een xenon klepel zien hangen).

M'n dealer belde net terug en beweerde dat het eigenlijk niet kon wegens inderdaad ingewikkelde kabelboom /software update toestanden.
diesel01
Geartronic member

Zodra een auto met xenon omhoog komt over bijv een drempel dan registreert een meetsysteem verandering van hoogte waardoor de lichtbundel direct wordt bijgesteld, dit om verblinding van tegenliggers te voorkomen.
Dat vereist een andere kabelboom waardoor het praktisch onmogelijk wordt om org xenon achteraf toe te voegen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
945i
8th Gear member

Het zal ongetwijfeld kunnen, vraag het beste een dealer wat het gaat kosten.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Broabander
4th Gear member

Let maar eens op een Xenon auto die start. Lampen zullen eerst omhoog gaan, meten hoe hoog ze als het ware moeten schijnen, dan weer omlaag, wordt automatisch afgesteld. Dit zul je in zijn geheel moeten overnemen dus. Ik verwacht wel dat daar een softwareupdate voor nodig is.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

en ik verwacht dat die software er niet is, maar eggiebirdie komt met dreigen met advocaten doorgaans een heel eind verder dan een dealer....
Volvo for life
eggiebirdie
2nd Gear member

bart simpson schreef:en ik verwacht dat die software er niet is, maar eggiebirdie komt met dreigen met advocaten doorgaans een heel eind verder dan een dealer....
Doe een beetje normaal, aub.
Jers3n
5th Gear member

@ eggiebirdie,

Een auto met xenon af fabriek heeft een sensor/mechanisme op de achterwiel(en) die continu meet hoe ver de auto achterover zakt of beter gezegd hoeveel de achterveren in veren en past de hoogte van de koplampen hier op aan.

Als ik met XC70 met 1 achterwiel op de stoeprand valt me wel eens op dat de lampen naar beneden worden bijgesteld. (in combi met de nivomats valt de hoogteverstelling verder eigenlijk niet op)
Met de V40 (ook xenon en nivomats) is me dat nooit opgevallen maar heb ik wel een keer meegekeken bij het afstellen van de koplampen / het controleren van de hoogte sensor. Via de diagnose computer was te zien hoe de verstelling in graden weergegeven werd en veranderde als ik op de trekhaak leunde, alles werkte gelukkig gewoon.

Dus naast de software en is er waarschijnlijk ook nog een deel hardware nodig op de achterwielophanging/vering.

Of het moet natuurlijk zo zijn dat dit bij een US-model al voorbereid is....

P.s. Heb net ook ff het topic over de US-NL omzetting doorgenomen, mooi dat dat gelukt is. Ook een leuke foto van je RTI-scherm, en je hebt twee mooie auto's, in nagenoeg dezelfde kleur, toch?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
DrRossi
4th Gear member

Snel kopen die set!
Ik heb destijds in mijn S80 originele koplampen gemonteerd en het werkt prima.
Ziet er goed uit en met je wieltje niet te hoog afstellen.

Ik heb nog een koplamp over die nu op marktplaats staat met andere volvo spulletjes
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
asta
5th Gear member

Om hier kort over te zijn.
Ja het kan.
Maar.....
Wat heb je ervoor over?
Als je weet wat het gaat kosten dan kan je beter deze auto terugbrengen en een nieuwe aankopen.
Even opsommen wat je nodig zal hebben:
- Andere lampunits.
- Andere kabelboom
- Andere aansturing (software CEM)
- Automatische Hoogteregeling en de daarbij behorende bedrading en software en sensoren.
- Andere lichtpaneeltje in de auto met daarbij behorende bedrading.
- Een hele leuke rekening voor de dealer die het geheel voor je inbouwt, ga er zomaar vanuit dat het ze een kleine week gaat kosten om het werkend te krijgen.

Het is simpelweg "nog" niet mogelijk dit met originele parts achteraf in te bouwen als Volvo dit al in de toekomst zal gaan aanbieden wat ik bijna zeker uitsluit.
Ik heb me hier een hele tijd in verdiept met de kennis van een van de dealers en zelf veel onderzoek naar gedaan maar het is simpelweg te kostbaar met originele onderdelen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Rob2u
5th Gear member

Ik heb in mijn V70 originele Xenon's later ingebouwd!

Ging probleemloos, enige 'aanpassing' is de signalering van een kapotte lamp; die moest worden aangepast. Dus geen andere kabelboom, stekkers of software!

De V70 heeft nivomats dus ook nooit verblinding van tegenliggers want altijd horizontaal. Mocht het noodzakelijk zijn dan kan ik altijd handmatig met het wieltje bijregelen (maar doe dit nooit...).
En dat fenomeen dat bij het starten de lampen naar de juiste hoogte gaan zit blijkbaar ingebouwd in de lampunit zelf want dat werkt bij mij ook.

Ik kan het je zeker aanraden.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
eggiebirdie
2nd Gear member

asta schreef:Om hier kort over te zijn.
Ja het kan.
Maar.....

Ik heb me hier een hele tijd in verdiept met de kennis van een van de dealers en zelf veel onderzoek naar gedaan maar het is simpelweg te kostbaar met originele onderdelen.
KIJK - dat klinkt als iemand die weet waar hij over praat.
Dat is een advies om te volgen dus.
Jammer maar helaas.
Ik zou er - zeg eens wat - wel 2000 euro of zo voor over hebben maar ook alleen met originele onderdelen en 'garantie' dat het gaat werken.

Het is natuurlijk ook maar een 'gimmick' - volstrekt niet belangrijk maar wel leuk. Auto ziet er weer wat 'moderner' uit, zeg maar. Maar rijdt er natuurlijk geen millimeter anders door.

Anyhow - tegen de tijd dat deze auto toe is aan vervanging zie we wel weer wat er dan hip, modern en high tech is.
Was van plan nog hele tijd in deze te rijden, tenslotte.

Case closed - dank jullie wel.
eggiebirdie
2nd Gear member

Rob2u schreef:Ik heb in mijn V70 originele Xenon's later ingebouwd!

Wel bijzonder - zulke compleet strijdige adviezen en ervaringen.
Ben wel benieuwd naar hoe wat waar Rob dat gedaan heeft - anders ff prive reply doen als je dat liever hebt.

Welke 'aanpassing' moest er aan kapotte lamp signaal gedaan worden?
Rob2u
5th Gear member

eggiebirdie schreef: Ik zou er - zeg eens wat - wel 2000 euro of zo voor over hebben maar ook alleen met originele onderdelen en 'garantie' dat het gaat werken.
Ik heb mijn set nieuw via eBay Duitsland voor 600 euro!
eggiebirdie schreef: is natuurlijk ook maar een 'gimmick' - volstrekt niet belangrijk maar wel leuk. Auto ziet er weer wat 'moderner' uit, zeg maar. Maar rijdt er natuurlijk geen millimeter anders door.
Ben niet met je eens dat het een 'gimmick' is; de standaardlampen vind ik weinig licht geven; de Xenon's geven veel meer licht => veiliger (en dat mag 'wat' kosten!
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
945i
8th Gear member

Volgens is er met halogeenlicht van een XC90 niks mis.. En Rob, wat jij hebt is niet hetzelfde als origineel, die heeft geen hoogteregeling op het dashboard.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Rob2u
5th Gear member

eggiebirdie schreef:
Rob2u schreef:Ik heb in mijn V70 originele Xenon's later ingebouwd!

Wel bijzonder - zulke compleet strijdige adviezen en ervaringen.
Ben wel benieuwd naar hoe wat waar Rob dat gedaan heeft - anders ff prive reply doen als je dat liever hebt.

Welke 'aanpassing' moest er aan kapotte lamp signaal gedaan worden?
Heel simpel: gaatje boren in de shunt (weerstand) die in het lampcircuit zit. Hierdoor is die signalering van een kapotte lamp niet meer werkzaam maar dat hoeft ook niet met Xenon :D
Zie ook: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=414237#414237
eggiebirdie
2nd Gear member

[/quote]
Ik heb mijn set nieuw via eBay Duitsland voor 600 euro!

de Xenon's geven veel meer licht => veiliger (en dat mag 'wat' kosten![/quote]

Ja - eens dat xenon beter / mooier licht is maar bedoelde 'gimmick' in de zin dat ik nu ook lampen heb die het doen.

Als het voor 600 euro met originele onderdelen geregeld kan worden, GRAAG.

Echt heel bijzonder topic. Ervaring en advies gaat alle kanten op.

Maar kan iemand die het WEL gelukt is me de exacte specs en evt dealer sturen (prive mag) om dat voor mijn auto na te vragen?
asta
5th Gear member

Rob2u heeft Xenon ingebouwd maar niet origineel.
Je mag dan wel de lampunits gebruikt hebben maar bij mij is origineel ook werkelijk origineel en identiek aan fabriek af.
Dus hoogteregeling, koplampsproeiers, software en GEEN gaatje in de shunt (of heeft een Xenon fabriek af dit tegenwoordig ook :wink: )

Dus Eggieburdie, er zal NIEMAND zijn die je voor 600 euro naar een dealer kan sturen waar ze het origineel voor je inbouwen, NIEMAND!
Als je genoegen neemt met aftermarket, dan wel met originele lampunits dan kan b.v. Rob2u je wellicht een adres geven of is er wellicht iemand op het forum die samen met jou een zaterdagje wil sleutelen?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
diesel01
Geartronic member

asta schreef:Rob2u heeft Xenon ingebouwd maar niet origineel.
Je mag dan wel de lampunits gebruikt hebben maar bij mij is origineel ook werkelijk origineel en identiek aan fabriek af.
Dus hoogteregeling, koplampsproeiers, software en GEEN gaatje in de shunt (of heeft een Xenon fabriek af dit tegenwoordig ook :wink: )
De mijne niet voor zover ik weet...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”