krukaspoeli

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
A.H. Dijkman
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.12.2010 - 15:35

Bestaat er een trucje om de muurvast zittende poelievan mijn 264 los te krijgen?
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Een poelietrekker of bandijzer, succes
A.H. Dijkman
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.12.2010 - 15:35

Vergat te melden dat het om de moer gaat! Het betreft een automaat
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Een luchtsleutel zou ideaal zijn. Anders een stuk pijp op de ratel of wringijzer zetten en met een verlengstuk ondersteund door een stapel stenen/tegels zodat je goed kracht kan zetten. Zo heb ik verschillende poelies altijd losgekregen.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Er zijn verschillende manieren, let op dat je ten alle tijden een GOED passende dop of sleutel gebruikt. Gebruik geen ratel maar een wringijzer.

Laten schrikken,

Door met een hamer/moker een paar flinke tikken op het wringijzer te geven kan de moer los 'schrikken'


Arm verlengen,
Maak de arm van het wringijzer langer met een stuk koker/buis


Hitte,
met een brandertje / verf-föhn of camping brander de moer rondom goed warm maken en dan nog eens proberen.

Lucht,
Mocht je beschikking hebben over een luchtsleutel dan werkt dat ook erg goed.

let wel op dat je de motor goed blokkeerd, het liefst met een stuk (pluisvrij!) touw in de cilinder terwijl deze aan de compressie slag begint. het touw kun je door het bougiegat invoeren.

Een handbak kun je nog in een versnelling zetten + handrem, bij een automaat gaat dat denk ik niet,
je zou de startmotor kunnen demonteren en via dat gat de krukas stil zetten doormiddel van de starterkrans en een wigje/schroevendraaier.

Succes!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

En als al het bovenstaande niet lukt;
Afbeelding
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Willem W
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 27.12.2010 - 18:34
Locatie: Tiel

ik heb iemand een stukje gereedschap zien gebruiken dat de poelie echt vast zet, daarna 1 flinke ruk aan de moer met een sleutel en los was het.
Ik denk dat het een zelfgemaakt iets was.Het leek heel iets op bovengaande foto , alleen zaten er op het ronde gedeelte twee nokken die op de poelie gaan en aan de andere kant zat een gat die vast gezet werd op een bestaande bout
145 S de luxe 1969,
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Het stukje moordgereedschap hierboven is een moerensplijter, dan kun je de moer niet meer hergebruiken
vomd.nl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14.09.2011 - 08:56
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

B-lennium schreef:je zou de startmotor kunnen demonteren en via dat gat de krukas stil zetten doormiddel van de starterkrans en een wigje/schroevendraaier.
oh nee, zeker niet doen! je bent niet de eerste die vervolgens de bak kan verwijderen om de starterkrans te vervangen.
";Volvo onderdelen nodig? VOMD maakt het verschil!";
Twitter: @vomd_dordrecht
Internet: vomd.nl
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

A.H. Dijkman schreef:Vergat te melden dat het om de moer gaat! Het betreft een automaat
Als je hem niet los krijgt,heb ik wel het juiste gereedschap om de poelie te blokkeren.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

kijk, da's nou aardig!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”