Mijn S60 van 2001 met ongeveer 290.000km doet sinds zaterdag nogal vreemd.
Vrijdagavond bij starten loopt hij, wat normaal is, wat harder stationair. Deze keer sloeg hij als het ware over om vervolgens weer normaal te lopen. Rit van 25km gereden. Paar uur later terug, alles normaal.
Zaterdag na rit van 15km alles normaal. Toen ik terug wilde gaan en de auto startte liep de motor harder stationair (ongeveer 2.000 tpm) en deed dat ook tijdens het rijden waarbij het gaspedaal totaal niet reageerde. Twee meldingen in de boordcomputer: "Motormanagement service vereist" en "Motormanagement service spoed". De motor uitgezet en even later gestart. Na dit één of twee keer gedaan te hebben deed de auto het weer normaal maar de BC meldingen bleven. Toen ik later op de avond de auto heb gebruikt wel meldingen maar de auto reed geheel normaal.
Vandaag starte ik de auto en weer liep hij op 2.000 tpm. Tevens weer de 2 meldingen. Gaspedaal gaf ook geen reactie. Vervolgens paar keer uit en opnieuw gestart. Bleef hetzelfde. Gaan rijden en motor blijft op 2.000 tpm draaien. Verderop in de buurt auto stil gezet. Wat mij nu opviel was dat als ik de cruise-control in wilde schakelen deze niet aanging (in het scherm). Na een paar keer motor uit en opnieuw starten reageerde het gaspedaal weer en reed de auto weer geheel normaal. Tevens ging nu ook de cruise-control weer aan. Het maakt overigens niet uit of de auto op benzine of gas draait.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Iemand die deze storing bekend voorkomt? (Ik laat de auto uiteraard uitlezen wanneer ik in de garage terecht kan maar ben graag op de hoogte van wat de storing kan veroorzaken)
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gr,
Berry
Motormanagement service spoed
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Nee, het gasklephuis is nog niet vervangen. Zou hem eens kunnen reinigen?!
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- RicoK
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 14:29
- Locatie: Lelystad
Dit verhaal klinkt exact als mijn verhaal http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=45456
Ofwel, het gasklephuis. Reinigen is een (zeer) tijdelijke oplossing.
Ofwel, het gasklephuis. Reinigen is een (zeer) tijdelijke oplossing.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Dank voor jullie reacties zover.
De koppeling is het vrijwel zeker niet. Het was namelijk zo dat gas geven totaal geen effect had, zowel in zijn vrij als in de versnelling. Zoals beschreven zat het toerental op ruim 2.000 tpm en bleef zowel in zijn 1 als 2 hetzelfde. Verder heeft de auto altijd normaal gereden en doet hij dat na herstart ook weer. Tevens loopt hij over het algemeen ook normaal stationair.
De koppeling is het vrijwel zeker niet. Het was namelijk zo dat gas geven totaal geen effect had, zowel in zijn vrij als in de versnelling. Zoals beschreven zat het toerental op ruim 2.000 tpm en bleef zowel in zijn 1 als 2 hetzelfde. Verder heeft de auto altijd normaal gereden en doet hij dat na herstart ook weer. Tevens loopt hij over het algemeen ook normaal stationair.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Dinsdag heb ik gasklephuis schoon gemaakt. Daarna nog lopen als een Trabant. Accupool 5 minuten los gehad en daarna liep de auto weer normaal en zonder foutmelding.
Woensdag reed ik op de snelweg en kwam in een file terecht. Ik voelde een schokje en de storing was er weer. Geen reactie op gaspedaal en geen werking cruise-control.
Bij dealer uit laten lezen en gaf storing aan in gasklephuis. Omdat ik hem al had schoongemaakt hebben ze de fout gereset en kon het zijn dat ik voorlopig weer vooruit kon. Op weg naar huis op snelweg bewust de cruise-control ingeschakeld en, ja hoor, na paar minuten schoot de cc eraf en de storing was er weer.
Dealer direct gebeld en zij zouden ruilgasklephuis bestellen. Donderdag laten monteren en inlezen en auto loopt weer goed. Ruilgasklephuis is via Volvo Nederland overigens 250 euro + 75 euro arbeid en inlezen (excl. BTW).
Woensdag reed ik op de snelweg en kwam in een file terecht. Ik voelde een schokje en de storing was er weer. Geen reactie op gaspedaal en geen werking cruise-control.
Bij dealer uit laten lezen en gaf storing aan in gasklephuis. Omdat ik hem al had schoongemaakt hebben ze de fout gereset en kon het zijn dat ik voorlopig weer vooruit kon. Op weg naar huis op snelweg bewust de cruise-control ingeschakeld en, ja hoor, na paar minuten schoot de cc eraf en de storing was er weer.
Dealer direct gebeld en zij zouden ruilgasklephuis bestellen. Donderdag laten monteren en inlezen en auto loopt weer goed. Ruilgasklephuis is via Volvo Nederland overigens 250 euro + 75 euro arbeid en inlezen (excl. BTW).
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Uhm, geen idee eigenlijk. Ik ga uit van de standaard, 1 jaar?! Ik ben voor het ruilgasklephuis van Volvo gegaan omdat ik slechte berichten las over AC-tronics. Wanneer het ruilgasklephuis niet zou willen "matchen" met de auto zorgt de dealer er in samenwerking met Volvo Ned voor dat er een goede komt.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Ik heb het gevoel dat ze naar aanleiding van de Radaruitzending, twee jaar geleden, dit alternatief in het leven hebben geroepen als een soort van coulanceregeling.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het zijn ruilgasklephuizen,die komen splinternieuw uit de fabriek,het zijn dus geen gerepareerde zoals de naam zou vermoeden.
Die hebben ze sinds kort in het assortiment omdat er inderdaad veel problemen mee zijn.
Die hebben ze sinds kort in het assortiment omdat er inderdaad veel problemen mee zijn.
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Je zou gezien de naam inderdaad denken dat het gereviseerde gasklephuizen zouden zijn. Het viel mij al wel op dat het ding er als splinternieuw uitziet.
Als ik hier niet op het forum niet ergens had gelezen dat er ruilexemplaren verkocht zouden worden dan hadden ze mij dus een "gewone", lees dure, verkocht. Het is dat ik erover begon dat er ook ruilexemplaren moesten zijn en wat daar dan de prijs van was.
Al met al toch blij dat Volvo voor deze tussenweg heeft gekozen. Een normaal exemplaar is zo 200 tot 300 duurder.
Als ik hier niet op het forum niet ergens had gelezen dat er ruilexemplaren verkocht zouden worden dan hadden ze mij dus een "gewone", lees dure, verkocht. Het is dat ik erover begon dat er ook ruilexemplaren moesten zijn en wat daar dan de prijs van was.
Al met al toch blij dat Volvo voor deze tussenweg heeft gekozen. Een normaal exemplaar is zo 200 tot 300 duurder.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het is eigenlijk zo dat ze de prijs aangepast hebben bij Volvo,het onderdeel is hetzelfde gebleven,gewoon nieuw dus.
Ze hebben er nu een ruilsysteem van gemaakt.
Ze hebben er nu een ruilsysteem van gemaakt.