Ik zit er afgelopen week toch wel lichtelijk over te twijfelen om m'n 440 met 135K km weg te doen. Redenen: verbruik is veel te hoog (1:8-1:9), uitstoot is niet goed voor de APK, wielkastranden zijn niet zo deftig meer, gepiep, gebonk en gekraak steekt de kop op en remschijven zijn niet zo heel lekker meer. MAW, veel onderhoud komt eraan, en voor een auto van E500 aankoop is dat niet heel rendabel meer natuurlijk. Daarnaast krijg ik hoogstwaarschijnlijk binnenkort een vast contract van mijn bijbaan en zal ik elke zaterdag minstens 120-150km extra gaan rijden, wat dus neerkomt op een 7-8K km per jaar extra. Op dit moment rijd ik al een 20K km per jaar buiten dat werkverkeer, dus ik zal uitkomen op een 30K km per jaar, even ruim genomen.
Ik zit daarom rond te kijken naar een vervanger. Dat kan dan een andere 4xx worden, met een lager verbruik, maar als dat straks qua rij-prijs niets scheelt heb ik liever een wat ruimere auto (ik ben langer dan 1.90 en heb bijna wat beenruimte/kniehoogte te kort in de 440). Daarom heb ik zitten kijken naar o.a. een s/v40 of een 850 maar neig toch meer naar de laatste vanwege de uiterlijke ( en innerlijke?

Ik wil jullie dus even vragen om mee te kijken hoe en wat, en of een 850 een verstandiger keuze is. Ik zou er dan wel een op LPG aan willen schaffen.
Kosten per jaar (30K km per jaar) voor de 440 met 1:9 -> E5700,- aan benzine (1.70 per liter), daarnaast 12X30=360 aan wegenbelasting en 720 aan verzekering. Totaal E6780,-. Niet mals voor een WO-studentje. Gelukkig gaat hier nog wel wat af (E1200,-) aan kilometervergoeding.
Kosten per jaar (30K km per jaar) voor een 850 op LPG met 1:7 (0.60 per liter) -> E2570,- aan gas, E1100,- aan verzekering en E1200,- aan wegenbelasting. Totaal E5470,- Ook hier gaat weer E1200,- aan kmvergoeding af.
Dit scheelt zoals jullie zien een goede E1300,- per jaar, wat het aanschafprijsverschil wel redelijk goed maakt. En stel ik zit verkeerd met m'n 1:7 schatting en het is 1:6, dan is het verschil nog meer dan E1000,- per jaar. Ik zal mijn 440, die toch wel voor een E3-400 aan reparaties en verbeteringen gehad heeft, proberen te slijten voor een 5-600, en zoeken voor een auto tot E1500,- ongeveer.
Belangrijkste dingen die ik nu wil weten (en nee, niet waar op te letten bij aanschaf, ik weet hoe de zoekfunctie werkt

1) Zit ik met dit budget in de goede richting voor een degelijke 850? Hoeft niet per se heel strak in de lak te zitten, zolang hij maar geen motorische schade e.d. heeft.
2) Er staan er een aantal te koop op LPG met 350.000 voor dit budget, kan ik daarvan op aan of liever laten staan? Ik weet dat ze die km standen makkelijk aankunnen maar ook op LPG?
3) kloppen mijn berekeningen qua brandstof een beetje?
4) hebben jullie een schatting voor de onderhoudskosten?
5) Is er nog verschil tussen de uitvoeringen en goed lopen op LPG of niet?
6) zijn er bouwjaren die ik moet laten staan?
7) Of heeft iemand een betere tip (qua auto, in dit budget) voor me?
Alvast bedankt voor jullie adviezen!