Hey mede volvorijders,
Ik heb een s60 t5 en zit te denken om de katalysator er onder uit te halen en hier een pijp tussen te plaatsen.
Weet iemand wat dit doet met het geluid is de 5cilinder roffel dan beter te horen?
Ik wil de auto ook laten chippen eventueel zonder kat wat ook weer een klein voordeel is.
Uiteraard komt de kat er met de apk gewoon weer even tijdelijk onder en kan er daarna weer onder vandaan.
Heeft iemand dit al eens gedaan of weet iemand hoe dit klinkt?
Ik kon op het forum niks vinden.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groetjes Jeffrey
katalysator verwijderen
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Stel, de APK neemt een dag.Uiteraard komt de kat er met de apk gewoon weer even tijdelijk onder en kan er daarna weer onder vandaan.
Dan blijven er 355 dagen over om, na staandehouding en controle, je kentekenbewijs deel 1 in te vorderen en die pas terug te krijgen nadat je voor de keuring bij de RDW bent geweest.
Waarom?
Voertuig voldoet, na verwijdering van de kat, niet meer aan de eisen gesteld ten aanzien van geluid en millieu en het voertuig voldoet niet langer aan de typegoedkeuring ogv waarvan het kentekenbewij sis afgegeven.
Wat je doet moet je dus lekker zelf weten maar weet wel wat je te wachten zal/kan staan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Zet er dan een race kat onder...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
En wie gaat dat meten die andere 364 dagen?V70/2.4D/2003 schreef:Stel, de APK neemt een dag.Uiteraard komt de kat er met de apk gewoon weer even tijdelijk onder en kan er daarna weer onder vandaan.
Dan blijven er 355 dagen over om, na staandehouding en controle, je kentekenbewijs deel 1 in te vorderen en die pas terug te krijgen nadat je voor de keuring bij de RDW bent geweest.
Waarom?
Voertuig voldoet, na verwijdering van de kat, niet meer aan de eisen gesteld ten aanzien van geluid en millieu en het voertuig voldoet niet langer aan de typegoedkeuring ogv waarvan het kentekenbewij sis afgegeven.
Wat je doet moet je dus lekker zelf weten maar weet wel wat je te wachten zal/kan staan.
Zolang die auto geen bak herrie maakt zal het oomagent een worst zijn.
Gewoon een pijp door slaan of op een andere manier leeg halen.
Ziet het er nog org uit.
grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik zou dan inderdaad kijken naar een racekat icm met een dikkere downpipe als je toch aan het chippen gaat. Dan haal je ook veel meer winst uit je chiptuning.
Of neem een 3 inch downpipe zonder kat en wissel de complete downpipe voor de APK. Heb je ook een betere constructie die niet los kan gaan.
De originele downpipe leent zich ook niet zo goed voor het er tussenuit slijpen van de kat, de bevestigings/ophangbeugels zitten er ook aan vast en de downpipe gaat onder een hoek de kat in. Je kunt er dus geen rechte pijp tussen zetten.
Zie de bijgevoegde foto van mijn originele DP, je ziet dat het geen praktisch plan is.
Bij meerdere bedrijven is een vervangende 3inch DP te koop, met racekat bij o.a. BSR voor 561 euro. Die kan er gewoon onder blijven zitten, icm met de juiste tuning haalt deze de emissies zonder dat het een significante restrictie geeft zoals het origineel.
Of neem een 3 inch downpipe zonder kat en wissel de complete downpipe voor de APK. Heb je ook een betere constructie die niet los kan gaan.
De originele downpipe leent zich ook niet zo goed voor het er tussenuit slijpen van de kat, de bevestigings/ophangbeugels zitten er ook aan vast en de downpipe gaat onder een hoek de kat in. Je kunt er dus geen rechte pijp tussen zetten.
Zie de bijgevoegde foto van mijn originele DP, je ziet dat het geen praktisch plan is.
Bij meerdere bedrijven is een vervangende 3inch DP te koop, met racekat bij o.a. BSR voor 561 euro. Die kan er gewoon onder blijven zitten, icm met de juiste tuning haalt deze de emissies zonder dat het een significante restrictie geeft zoals het origineel.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Wedden van niet (als je tenminste de pech hebt er eentje te treffen die wél even op z'n knieën gaat zitten en onder de auto kijkt)Zolang die auto geen bak herrie maakt zal het oomagent een worst zijn.
Maar zoals al gezegd, doe wat je zelf wil. (Maar niet gaan janken als....)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Er gaat echt geen enkele agent onder een nette S60 kijken, zeker als er geen dik eindstuk op die uitlaat zit. Als je een golfje had gereden of iets van gelijke strekking dan kun je het nog enigszins verwachten, maar agenten zijn al niet zo van op hun knieen iets uitzoeken voor zover ik ze meegemaakt heb...V70/2.4D/2003 schreef:Wedden van niet (als je tenminste de pech hebt er eentje te treffen die wél even op z'n knieën gaat zitten en onder de auto kijkt)Zolang die auto geen bak herrie maakt zal het oomagent een worst zijn.
Maar zoals al gezegd, doe wat je zelf wil. (Maar niet gaan janken als....)
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Als je ff goed leest zou je weten dat je de body laat zitten.V70/2.4D/2003 schreef:Wedden van niet (als je tenminste de pech hebt er eentje te treffen die wél even op z'n knieën gaat zitten en onder de auto kijkt)Zolang die auto geen bak herrie maakt zal het oomagent een worst zijn.
Maar zoals al gezegd, doe wat je zelf wil. (Maar niet gaan janken als....)
Dus valt er voor die dienstkloppert niets te zien onder je auto.
En die adem annalyse werkt echt alleen op alcohol.
Ikzelf laat gewoon een DP met racecat bouwen.
Kan me voorstellen dat niet iedereen dit wilt.
Maar met een enkele lambda kan je alles gewoon open laten zolang de emmisie goed is.
En haal je dat niet ff een org werkende er weer tussen.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 13.10.2011 - 17:56
Iedereen bedankt voor zijn reactie en mening.
Waar het mij om gaat is het volgende:
Ik heb nog een deel uitlaatpijp liggen met flens die ik er zonder extra kosten tussen kan lassen (dus op de plek van de kat).
Dit scheelt mij dus 561euro voor een sportcat en die ene keer schroeven in het jaar doe ik dan niet moeilijk om.
En misschien heb ik dan net dat beetje meer geluid van de 5cilinder wat ik wil weet iemand hoe het klinkt zonder kat?
Ik ben niet bang dat de politie met zal aanhouden en me kentekenbewijs in beslag zal nemen dat zien we dan wel weer heb dit nog nooit meegemaakt.
Uiteraard is het ook wel een goede optie om een downpipe te nemen.
Echter ik wil niet 600 euro uitgeven tenminste nog niet.
Groetjes en nogmaals bedankt voor de reactie's
Waar het mij om gaat is het volgende:
Ik heb nog een deel uitlaatpijp liggen met flens die ik er zonder extra kosten tussen kan lassen (dus op de plek van de kat).
Dit scheelt mij dus 561euro voor een sportcat en die ene keer schroeven in het jaar doe ik dan niet moeilijk om.
En misschien heb ik dan net dat beetje meer geluid van de 5cilinder wat ik wil weet iemand hoe het klinkt zonder kat?
Ik ben niet bang dat de politie met zal aanhouden en me kentekenbewijs in beslag zal nemen dat zien we dan wel weer heb dit nog nooit meegemaakt.
Uiteraard is het ook wel een goede optie om een downpipe te nemen.
Echter ik wil niet 600 euro uitgeven tenminste nog niet.
Groetjes en nogmaals bedankt voor de reactie's
Oude kat op de kop tikken, binnenwerk er uit slaan en niemand die het (onderweg) zal merken.
Ik heb zelfs twijfels of je het zal merken bij de APK......
Milieutechnisch natuurlijk geen goed antwoord, maar dat was hier niet de vraag.
Ik heb zelfs twijfels of je het zal merken bij de APK......
Milieutechnisch natuurlijk geen goed antwoord, maar dat was hier niet de vraag.
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Ik heb dat gedaan bij mijn oude Lancia thema 16v Turbo.
Nul extra geluid want de turbo dempt enorm maar een behoorlijke vermogens toename en ook na het overschakelen pakte de motor veel beter op.
Mijn Alfa 33 16v liep opeens tot in de limiter en mijn Saxo VTS was direct een stuk soepeler.
Deze hebben echter geen lambda na de kat.
Wel elk jaar ff een uurtje sleutelen maar als je kopere moertjes neemt is dat goed te doen.
En over het milieu ?
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... c99ed57979
Nul extra geluid want de turbo dempt enorm maar een behoorlijke vermogens toename en ook na het overschakelen pakte de motor veel beter op.
Mijn Alfa 33 16v liep opeens tot in de limiter en mijn Saxo VTS was direct een stuk soepeler.
Deze hebben echter geen lambda na de kat.
Wel elk jaar ff een uurtje sleutelen maar als je kopere moertjes neemt is dat goed te doen.
En over het milieu ?
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... c99ed57979
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 13.10.2011 - 17:56
Ik heb nu ook een downpipe gevonden.
Echter voor een erg laag bedrag.
Kent iemand dit merk en weet iemand of de kwaliteit goed is of dat het meer is van goedkoop is duurkoop?
Want dan sparen we nog wel even door.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 25&vxp=mtr
Dit is wel zonder kat van bsr is die er volgens mij niet zonder kat toch?
Ik hoor graag jullie meningen en adviesen.
Echter voor een erg laag bedrag.
Kent iemand dit merk en weet iemand of de kwaliteit goed is of dat het meer is van goedkoop is duurkoop?
Want dan sparen we nog wel even door.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 25&vxp=mtr
Dit is wel zonder kat van bsr is die er volgens mij niet zonder kat toch?
Ik hoor graag jullie meningen en adviesen.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik ken het merk niet, en ik weet niet hoe goedkoop je uit bent met verzenden erbij. Hij ziet er wel uit alsof het in ieder geval zou kunnen passen. Wat een nieuwe downpipe duur maakt is juist die racekat, dus dat scheelt al flink in de kosten. Ze lijken wel veel te doen in die downpipes en uitlaatspruitstukken, ik zou de gok wel durven wagen. Wel even uitzoeken of het een 3 inch of 2,5 inch DP betreft.
Je zei dat je nog een oude downpipe hebt liggen, wellicht een idee om bij een bedrijf dat uitlaten op maat maakt even je licht op te steken of ze misschien de flens van die originele kunnen gebruiken en er dan een 3" downpipe aan vast kunnen lassen. Zal denk ik niet veel duurder zijn dan die amerikaanse pijp + verzendkosten en je hebt een nederlands bedrijf waar je eventuele klachten mee kunt regelen. Als je echt een specialist zoekt heeft hij misschien ook nog wel die flens of kan hij er 1 maken.
Je zei dat je nog een oude downpipe hebt liggen, wellicht een idee om bij een bedrijf dat uitlaten op maat maakt even je licht op te steken of ze misschien de flens van die originele kunnen gebruiken en er dan een 3" downpipe aan vast kunnen lassen. Zal denk ik niet veel duurder zijn dan die amerikaanse pijp + verzendkosten en je hebt een nederlands bedrijf waar je eventuele klachten mee kunt regelen. Als je echt een specialist zoekt heeft hij misschien ook nog wel die flens of kan hij er 1 maken.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -