Welke motorolie nu het beste ?
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Die de fabrikant voorschrijft... toch ?
Rob
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Het hangt er een beetje vanaf wat je voor rijstijl hebt, maar ik zelf zweer bij castrol edge sport.
Voor wat betreft de viscositeit is het de vraag of je er af en toe circuit mee rijdt, of je vaak hard optrekt enz. Zo niet dan zou ik me aan de standaard waardes houden.
Voor wat betreft de viscositeit is het de vraag of je er af en toe circuit mee rijdt, of je vaak hard optrekt enz. Zo niet dan zou ik me aan de standaard waardes houden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Het is mischien iets duurder, maar je rijd ook met een knappe wagen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- jony
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57
hallo, ik heb dezelfde auto en volvo schrijft normaal voor deze auto 5 w 40 voor eventueel 5 w30
in belgie gebruikt de volvo dealer olie van mobil maar dat zal wel niet zoveel maken zolang hett niet van de hema is
het beste is altijd dezelfde olie erin te doen als vroeger
grtz
in belgie gebruikt de volvo dealer olie van mobil maar dat zal wel niet zoveel maken zolang hett niet van de hema is

het beste is altijd dezelfde olie erin te doen als vroeger
grtz
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
- Locatie: alkmaar
Na wat speurwerk kom ik tot de volgende omschrijving:
We onderscheiden de dynamische en de kinematische viscositeit.
Bij de meting van de dynamische viscositeit komen we tot de indeling in SAE ‘winterklassen’ 0W, 5W, 10W, 15W, 20W en 25W. Hoe kleiner het getal voor de ‘W’ des te ‘dunvloeibarer’ is de olie in de kou. Zo voldoet een 10W-olie bij min 20 graden C aan alle gangbare vereisten van de motor-constructeurs, een 5W-olie doet dat nog bij min 30 graden C.
De kinematische viscositeit is de verhouding van de dynamische viscositeit t.o.v. de dichtheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Hier komt men bij een test-temperatuur van 100 graden C tot de indeling in SAE ‘zomerklassen’ 20, 30, 40, 50, 60. Hoe groter het getal achter de ‘W’ des te ‘dikvloeibarer’ is de olie bij 100 graden C.
Een SAE-30 olie loopt in de zomer dus lichter dan een SAE-50 olie, echter is bij de 50-er olie de smeerfilm bij hogere temperaturen meer belastbaar (bijv. voor de autosport).
De S70 20v 2.5 kan volgens onderhoudshandleiding 5w30, 40 en 10w40 krijgen, bij zware belasting, staat erbij, 15w40 aanbevolen. Ik lees regelmatig dat men dikkere olie (15w40) neemt als het verbruik en bijgeluiden toenemen.
Nu de vraag; onze s70 verbruikt weinig olie met 225000 KMS. Laatste olieverversing was bij 210000. Na lange snelwegritten neemt klepstotergeluid rond de 2000-2500rpm toe. Als ik alle meningen op een rij zet concludeer ik dat bij hoge temperatuur de motorolie 5w30 te dun is.
Iemand met ervaring of advies voor de soort olie die ik het beste kan gebruiken?
We onderscheiden de dynamische en de kinematische viscositeit.
Bij de meting van de dynamische viscositeit komen we tot de indeling in SAE ‘winterklassen’ 0W, 5W, 10W, 15W, 20W en 25W. Hoe kleiner het getal voor de ‘W’ des te ‘dunvloeibarer’ is de olie in de kou. Zo voldoet een 10W-olie bij min 20 graden C aan alle gangbare vereisten van de motor-constructeurs, een 5W-olie doet dat nog bij min 30 graden C.
De kinematische viscositeit is de verhouding van de dynamische viscositeit t.o.v. de dichtheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Hier komt men bij een test-temperatuur van 100 graden C tot de indeling in SAE ‘zomerklassen’ 20, 30, 40, 50, 60. Hoe groter het getal achter de ‘W’ des te ‘dikvloeibarer’ is de olie bij 100 graden C.
Een SAE-30 olie loopt in de zomer dus lichter dan een SAE-50 olie, echter is bij de 50-er olie de smeerfilm bij hogere temperaturen meer belastbaar (bijv. voor de autosport).
De S70 20v 2.5 kan volgens onderhoudshandleiding 5w30, 40 en 10w40 krijgen, bij zware belasting, staat erbij, 15w40 aanbevolen. Ik lees regelmatig dat men dikkere olie (15w40) neemt als het verbruik en bijgeluiden toenemen.
Nu de vraag; onze s70 verbruikt weinig olie met 225000 KMS. Laatste olieverversing was bij 210000. Na lange snelwegritten neemt klepstotergeluid rond de 2000-2500rpm toe. Als ik alle meningen op een rij zet concludeer ik dat bij hoge temperatuur de motorolie 5w30 te dun is.
Iemand met ervaring of advies voor de soort olie die ik het beste kan gebruiken?
Marco Sombroek
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Wij hebben er nu 5W40 in zitten (2.5 10V) en geen enkel probleem ondervonden! Met 5W40 lijkt de motor koud net iets 'makkelijker' te lopen dan met 10W40.
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo-dealer Broekhuis in Assen vult mijn motorblok naar eigen zeggen met Mobil 0w30 acea A5/B5. Het kan zijn dat zij voor de classic weer iets anders gebruiken, maar erg veel verschil zit er mijns inziens niet in die blokken. En die van mij is de 3 ton inmiddels gepasseerd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race