kraken bij iets insturen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gast

Ik vernam bij het insturen naar rechts dat er rechtsvoor iets begon te kraken.
Ook bij stilstand en het stuur bewegen, kon het geluid (heel gemakkelijk) gereproduceerd worden.
Geluid bleek (door voelen) bij/tussen de rubbers, bovenkant schokdempers vandaan te komen.
Met Teflonspray was dit snel verholpen, ik hoop voor lang.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Goeie tip!
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zat daar niet ook ergens een rubber dat kan verschuiven waardoor je gekraak krijgt? Enniehoe, dat krakt bij mij ook een beetje dus op naar de spuitbus.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Daar zit het veerpootlager, dus kan zijn dat die stuk is. Deze gaan over het algemeen wel erg lang mee. Om deze goed te inspecteren moet de veerpoot er even uit. Veerpoot hoeft niet uit elkaar, alleen de bovenste moer eraf en dan kan het lager eraf. Let bij het demonteren er goed op dat het veerpootrubber aan de bovenkant niet is gescheurd want dan krijg je een veer om je oren!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

@edraket, de veerpoot moet je er hiervoor dus onder weghalen, maar met de 2 onderste bouten stel je toch ook de camber?
Als ik het dus goed begrijp zijn er dus 2 moeren. 1 voor het lager en daaronder 1 voor de schotel, die de veer tegen houdt.
Jij hebt dit volgens mij al veel vaker los gehaald, heb je daar foto's van?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb dat inderdaad al heel wat keren los gehaald, dat klopt. Doe dit nu in een kwartiertje per kant incl schokbrekers wisselen bijvoorbeeld...

Veerpoot moet er inderdaad onderuit. De grote bouten aan de onderkant los, de 3 boutjes bovenaan, ABS stekkertje eruit en de veerpoot kun je in zijn geheel losnemen.
Mbv de 2 grote bouten onderaan kun je in zeer geringe mate het camber stellen door de fusee hangend of onder spanning omhoog te monteren.

Bovenaan zit een kapje op de moer, deze zie je al zitten als je de motorkap opendoet. Dit kapje kun je er zo af wippen. Daaronder zit de grote moer, daaronder het schoteltje met veerpootlager. Dat schoteltje is alleen een beveiliging dat als het bovenste veerrubber gescheurd is (en dat gebeurt nogal eens) de veer niet ineens los kan schieten. Het veerpootrubber blijft dan nog achter het schoteltje hangen.
Dus ook als je de bovenste moer los draait toch even veerspanners monteren voordat je de veer voor je hoofd krijgt.
Onder het schoteltje zit nog een kruismoer, en deze zit weer bovenop het bovenste veerpootrubber. Als je deze los draait kun je de veer losnemen.

Heb er geen foto's van gemaakt, maar dit is zo basis dat het niet fout kan gaan :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:Doe dit nu in een kwartiertje per kant incl schokbrekers wisselen bijvoorbeeld...
En nog geen aanbod van een rallyteam gehad? :thumbright:
edraket schreef:Mbv de 2 grote bouten onderaan kun je in zeer geringe mate het camber stellen door de fusee hangend of onder spanning omhoog te monteren.
Heb je opgemeten of heb je de bouten gemerkt? Zodat je in ieder geval de camber het zelfde blijft.
Volgens mij kun je er toch behoorlijk mee stellen.
edraket schreef:Heb er geen foto's van gemaakt, maar dit is zo basis dat het niet fout kan gaan :wink:
Wat is basis... :P
Ik ben gewoon gek op foto's, zegt zoveel meer als woorden... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”