Volvo V40 T4 1999

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
BBeths
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.01.2012 - 21:10

Hoi!

Thuis hebben wij een Volvo V40 T4 uit 1999, deze hebben wij gekocht met schade aan motorkap en onderkant van het vooruit was gebroken, heel apart . Mijn vader is bedrijfsleider bij schadenet Centraal in de waarderpolder, dus dat was geen probleem.

Nou is die bijna helemaal goed, alleen er zijn nog een paar dingetjes waar ik vragen over heb. Namelijk dat de cruise control het niet doet.. er is naar gekeken daar een onderhoudsbedrijf maar zij konden het ook niet (in ieder geval 1 2 3) vinden. Komt dit vaker voor bij T4's en hoe is dit te verhelpen?

Ook als je even gereden hebt en je staat een minuutje of zo stil met draaiende motor heb je een sterke benzinelucht in de auto. Moet de benzinepomp o.i.d. dan even schoongemaakt worden?

En ik vraag me af waarom de turbo zo laat aanpakt ( 3500-4000 toeren). Is dit normaal?

Nog eentje dan.. als we de volvo laten chippen, heeft dat veel voordelen of nog meer nadelen? Maak je de motor ermee stuk of gaat die zuiniger lopen en beter/sneller, nu loopt die ongeveer 1:8 en na een stuk rijden 1:8 - 1:10.

Alvast bedankt en gelijk een lekkere binnenkomer met veel vragen :D

Groeten ,

Bonno
BBeths
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.01.2012 - 21:10

Hier trouwens een paar foto's van hoe die was toen we hem op gingen halen en dat mijn vader en ik ermee bezig waren :) Hoe die nu is zal ik van de week een paar mooie foto's nemen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Het is niet normaal als de turbo pas zo laat oppakt. Nu heb ik weleens een T4 gereden en als je dan het gaspedaal indrukte, dan schoot je als een raket naar voren vanaf (ik meen) zo'n 1800 toeren.

Welkom trouwens met deze raket :)
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Meer specifieke kennis is overigens aanwezig op het S/V40-forum.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
BBeths
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.01.2012 - 21:10

Bedankt voor het reageren :)

Oké, over de turbo had ik al zo'n vermoeden ja..

Ik ga me wel even aanmelden dan ook bij het s/v40 forum, bedankt! Maar als jullie hier ook nog wat weten is het zeker ook welkom hoor!

Trouwens moet ik er ook bij vermelden dat bijna alle motorsteunen vervangen zijn, deze waren stuk voor stuk gescheurd. Nu bromt die ook nog wat teveel naar mijn vaders mening in de auto.. Enig idee waar die nog meer contact zou kunnen maken?

Gr

Bonno
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

met chippen zou ik oppassen de T4,en zitten met 200pk al redelijk tot hun maximum, als je dan echt wil chippen is het aan te raden om ook het complete motorblok aan te passen met zwaardere drijfstangen enz.
en waarom zou je dat willen? met 200pk zijn ze al niet normaal op de weg te houden.

de turbo moet inderdaad veel eerder al oppakken.

versnellingsbaksteunen ook al gecontoleerd/ VV ?
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
BBeths
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.01.2012 - 21:10

Oké, ja, deze gaat echt nog wel met op de weg houden. Heel laat aanpakken enzo..

Versnellingsbaksteunen weet ik niet, dat zal ik even vragen. Denk het niet, dat zou het inderdaad kunnen zijn! Wat bedoel je met VV?

Gr

Bonno
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Vervangen ::wink:
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

vervangen inderdaad :wink:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gebruikersavatar
volvo_T4
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.01.2012 - 17:39
Locatie: Sweetlake city

Volgens mij slaat de hp turbo bij een T4 pas echt in vanaf ongeveer 3250 toeren en de lp turbo van een 2.o turbo eerder.
BMW was mijn liefde, tot ik VOLVO ontdekte......
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

die van mij komt er toch echt bij ongeveer 1800-2000 toeren in
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gebruikersavatar
volvo_T4
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.01.2012 - 17:39
Locatie: Sweetlake city

Daarmee bedoel je dus dat als jij rustig rijd en 1800 toeren draait je auto er al als een speer vandoor gaat ? Volgens mij slaat elke turbo pas bij een later toerental ECHT in want anders is er toch bijna niet mee te rijden ? Kijk ik hoor mijn turbo ook al eerder werken voornamelijk door de zuiging van mijn open filter, maar echt open gaat het pas boven de gemiddels 3000 toeren.
BMW was mijn liefde, tot ik VOLVO ontdekte......
BBeths
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.01.2012 - 21:10

Nouja, dat is natuurlijk logisch dat met rustig rijden de turbo wel fluit maar niet veel doet ;) Maar als je het gas vol indrukt en je trekt de auto goed door merk je echt dat ie bij 3500 toeren of iets meer pas echt de stoot geeft.
gfourty
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.12.2012 - 10:44

volvo-jan schreef:met chippen zou ik oppassen de T4,en zitten met 200pk al redelijk tot hun maximum, als je dan echt wil chippen is het aan te raden om ook het complete motorblok aan te passen met zwaardere drijfstangen enz.
en waarom zou je dat willen? met 200pk zijn ze al niet normaal op de weg te houden.

de turbo moet inderdaad veel eerder al oppakken.

versnellingsbaksteunen ook al gecontoleerd/ VV ?
nou 200 paardjes niet te houden??
ik heb een s40 T4 auto maat en die wil ik ook laten chippen want ik ben na een week af 4 al klaar voor chippen naar een 235 pk.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”