stabilisatorstangetjes maken herrie (opgelost)

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
wuppy
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06.12.2011 - 21:49
Locatie: vianen

Bij mijn S60 uit 2001 (170.000km) hoorde ik steeds vaker het geluid onder de auto of dat er ergens een "stelletje planken" los lig te rammelen in de auto. Met name op klinkerwegen hoorde je dit. Dan ga je er steeds meer op letten en zelfs aan ergeren. Ik dacht eerst dat het de schokbrekers waren (slik). Maar nee, het bleek wel mee te vallen, het waren de stabilisatorstangetjes . Dit irritante geluid is op te lossen door deze stangetjes te vervangen. Voorzijde kost 2 maal €27,50, via www.vomd.nl besteld en binnen een dag in huis. Bij montage moet je het wiel er even af halen en dan kun je er redelijk goed bij. Ik had de beschikking over een hefbrug met alle 4 de wielen van de grond, kun je beide zijde tegelijk doen. Eerst de oude demonteren. Je hebt hier een torx schroevendaaier en een ringsleutel bij nodig. Zit contra vast geschroefd, zo ook weer monteren bij de nieuwe. Nieuwe stang en bevestigingspunt even goed inspuiten met bruine tectyl en je bent er voor jaren vanaf. De achterstangetjes maken bij mijn S60 nog geen herrie dus daar wacht ik nog heel even mee. Deze zijn kleiner, goedkoper (2 maal €19,50) en nog makkelijker dan de voorzijde te monteren. Bovenstaande euvel is volgens mij ook bij menig V70 en S80 rijders het geval. Dus ik hoop dat andere Volvo rijders hier wat aan hebben. Succes!
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Wuppy, dank voor je post maar ik denk dat de meeste S60/V70/S80 rijders een abonnement op stabilisatorstangetjes hebben. Je bent er zeker niet voor jaren vanaf als je ze vervangen hebt; soms moet je dezelfde na een half jaar weer vervangen. Het is poppenspul, aldus mijn garage...
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je origineel monteert gaat het wel heel erg lang mee hoor. Immitatie is inderdaad heel vaak rotzooi en dan is goedkoop echt wel duurkoop.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb ze nog nooit vervangen en er rammelt niks, dus om dat nou gelijk een abonnement te noemen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Ik heb ze nog nooit vervangen en er rammelt niks, dus om dat nou gelijk een abonnement te noemen...
Ok, zal ik het dan politiek correct verwoorden: "Veel S60/V70/S80 rijders moeten deze stangetjes regelmatig vervangen."

Ik zie het onderwerp regelmatig langskomen, en het is ook mijn eigen ervaring dat ze vaak vervangen moeten worden. Vandaar dat ik het zo verwoordde. Fijn voor jou dat je ze nog nooit hebt hoeven vervangen; volgens mij ben je dan een uitzondering. Overigens heeft jouw V70 er misschien maar 2, dat scheelt ook weer. Ik ben met de S60 gemiddeld om de 25.000 km aan de beurt (wel op verschillende plekken l/r/v/a).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het zou kunnen dat ik ze niet heb, andere heb, of minder. Maar ik herken het inderdaad niet. Daarentegen heb ik wel weer genoeg andere Volvo-kwaaltjes...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20896
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Deze 960-rijder vervangt ze ook elk jaar.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Omdat ze weer rammelen?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20896
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inderdaad, omdat ze rammelen. Kost ook nauwelijks meer dan een bioscoopbezoek voor 4 personen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Hebben ze op de 960 dan ook een kogelgewricht?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20896
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Twee stuks nog wel.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ja dat bedoel ik, zelfde idee als P2 platform dus.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

mehrzahl schreef: Ik zie het onderwerp regelmatig langskomen, en het is ook mijn eigen ervaring dat ze vaak vervangen moeten worden. Vandaar dat ik het zo verwoordde. Fijn voor jou dat je ze nog nooit hebt hoeven vervangen; volgens mij ben je dan een uitzondering. Overigens heeft jouw V70 er misschien maar 2, dat scheelt ook weer. Ik ben met de S60 gemiddeld om de 25.000 km aan de beurt (wel op verschillende plekken l/r/v/a).
Monteer je dan immitatie? De originele gaan echt heel erg lang mee hoor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Nee, origineel Volvo (ik doe het overigens niet zelf, ik ga naar een Volvo specialist). De laatste (LV) ging zelfs maar 20.000 km mee! Nou woon ik wel in een nieuwbouwwijk met diepe kuilen en gaten, dus dat kan meewegen. Ook het feit dat de ophanging niet nieuw meer is (rubbers, schokdempers hebben nu allemaal 350k achter de rug) zal ongetwijfeld meespelen. Bij de V70 overigens nog geen hoeven te vervangen (120k).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij mijn auto (nu 255k) zitten alle originele er nog onder. Het lijkt me niet goed als ze echt maar 20.000km mee gaan als het blijkbaar ook makkelijk het 10 voudige kan zijn. Ik zou toch eens vragen of hij echt wel origineel heeft gemonteerd. Zit een behoorlijk prijsverschil in. Een immitatie stangetje kost nog geen 20 euro, origineel zijn ze flink duurder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

51 Euro ex btw stond er op de rekening. Ik zal het checken, dank voor de tip.
255k met de originele stangetjes - niet slecht!!
Maar ja, ik rij al 350k met de originele verstuivers :-) , dat schijnt ook niet de standaard levensduur te zijn.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee verstuivers is altijd weer een gok, maar 20.000 vind ik wel heel erg kort. 51 ex btw is denk ik wel een prijs voor originele stangetjes.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Heb de mijne ook vervangen omdat er iets rammelde, waren originele die er al 220.000 onderzaten.
Zat nog geen spel op, rammel kwam van ergens anders :-x

Ze zijn een tweede leven begonnen onder een peugeot
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
KingRoad
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.08.2011 - 12:18

Hier ook 2 stabilisator/koppelstangetjes defect. Alle 4 vervangen (2 preventief) zou 325 euro kosten bij de dealer.

Als ik ze op internet bestel zou ik een dikke 100 euro kwijt zijn. Helaas kan ik ze zelf niet vervangen. Is die 225 euro meerprijs voor het monteren reëel? Heb het gevoel dat het niet zo veel tijd hoeft te kosten...
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

De originele stangetjes zijn wat duurder dan de stangetjes die je op internet kunt vinden en zouden schijnbaar ook wat langer mee moeten gaan. Montage is op het gemakje denk ik een uurtje.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”