Olielekkage

Plaats reactie
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Uiteraard snap ik dat de motor of versnellingsbak op meerdere plaatsen olie kan lekken maar helaas heb ik niet de mogelijkheid om op een brug of boven een smeerput goed onder de auto te kijken.

Van bovenaf kan ik niets zien maar er ligt olie onder de auto en er hangen oliedruppels aan het subframe en als ik tussen het schutbord en het motorblok kijk zie ik ook 'vettigheid' op delen van de stuurinrichting.
Ondanks dat die olie natuurlijk door de rijwind van voren naar achteren kan waaien heb ik de indruk dat het motorblok aan de rechter onderzijde (zijde van het schutbord dus) lekt.

De motorolie is (nog) op peil evenals de vloeistofniveaus van de stuurbekrachtiging en koppeling/rem. Alleen de versnellingsbak kan ik niet controleren. Overigens nog niets vreemds bemerkt tijdens het schakelen en ik hoor ook geen vreemde geluiden.

De vraag is wat kan er aan die zijde lekken en is het evt. een bekend verschijnsel. ? De motor betreft een B5204T.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gast

Ik denk aan de aansluiting tussen de turbo en het motorblok.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Hoe ervaar je de olie? Lijkt het op motorolie of heeft het meer een rode kleur van de stuurinrichting? Kun je van bovenaf kijken met een lamp en een spiegeltje? Gewoon je hand langs het blok naar beneden steken.

Wat er in mij opkomt is een lekkende krukaskeerring.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
DrRossi
4th Gear member

longshot mode aan Ik denk rubber ringen tussen warmte wisselaar en carter. longshot mode uit.
Kom je enkel achter door schoon te spuiten met bv remmenreiniger en met motor lopend te kijken op een brug
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Bedankt voor de reacties/tips.

Ik heb nog wat pogingen ondernomen om te ontdekken waar de lekkage vandaan komt maar dat is helaas mislukt.

Morgen gewapend met extra olie toch maar de 70 km rijden naar de dealer in Badajoz want hoe dan ook, het moet gerepareerd worden.
Ik laat nog wel weten wat uiteindelijk het probleem was.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
DrRossi
4th Gear member

Olá, ben je er al achter wat het is???
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

DrRossi schreef:Olá, ben je er al achter wat het is???
Ja en nee.

Vandaag de auto opgehaald en 'lekvrij' naar huis gereden.
Ze zijn er in totaal 3.9 uur mee bezig geweest wat een rekening opleverde van 3.9 x € 47 = € 183.30. Inclusief 18% BTW werd het € 216.29

Op de rekening stond:

Desmontaje kit distribucion y tapas posteriores
Sustitir junta

hetgeen zoiets betekent als

Demontage van de distributie kit inclusief de (bescherm-)kappen
Pakking vervangen.

Helaas waren de werkplaatschef én de monteur die de reparatie heeft uitgevoerd niet aanwezig want ik had graag geweten wat er precies met het eerste bedoeld wordt.
Ik heb nog even in VADIS gekeken maar ben er niet uitgekomen over welke pakking het zou kunnen gaan. De pakking is in ieder geval niet in rekening gebracht waar ik uit opmaak dat het geen speciale, grote of dure is geweest.

Als iemand wél een idee heeft houd ik me aanbevolen.

Maar hoe dan ook, ik kan weer met een gerust hart eind maart/begin april naar Nederland rijden !

Rob
MarioC70
6th Gear member

denk de krukaskeerring die vervangen is aan de distrikant.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

MarioC70 schreef:denk de krukaskeerring die vervangen is aan de distrikant.
Dat was ook al in me opgekomen maar omdat er staat pakking (junta) vervangen en niet keerring (anillo de junta), heb ik die gedachte in eerste instantie maar laten varen.
Echter omdat ik in VADIS in de 'omgeving' van de distributie geen pakking kan ontdekken die een dergelijke olielekkage kan veroorzaken zou het inderdaad heel goed kunnen dat het de krukaskeerring betreft. Blijft wonderlijk dat deze dan niet in rekening is gebracht of kost zo'n ding geen fluit ?

Maar uiteraard ga ik als ik weer in de buurt ben van de dealer nog een keer navragen wat er nu vervangen is.

Rob
vipinholland
1st Gear member

lekt je vacuumpomp niet? Weet niet of dit bij alle s80 jes voorkomt maar bij mijn s80 2.5d was dit wel het geval. Was best moeilijk te zien. Pas toen de auto op de brug stond, een tijdje de motor laten draaien liep er olie langs de pakking.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

vipinholland schreef:lekt je vacuumpomp niet?
Nee, die lekt niet maar lees even vanaf hier want het probleem is al opgelost :wink:

Rob
MarioC70
6th Gear member

Aan de distributiekant zit wel een pakking,de oliepomppakking.
Misschien keerring plus pakking vervangen.
vipinholland
1st Gear member

gsx750r schreef:
vipinholland schreef:lekt je vacuumpomp niet?
Nee, die lekt niet maar lees even vanaf hier want het probleem is al opgelost :wink:

Rob
lezen is ook een vak...haha
Plaats reactie

Terug naar “S80”