Koppakking?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Tonnes85
1st Gear member

Beste volvoliefhebbers,

Toen ik met het koude weer de peilstok even wilde checken, zat er allemaal bevroren spul op. Condens?

Na dat de auto beetje warm heeft gedraaid heb ik nog eens gekeken onder de dop waar je de olie in doet. Hier zat een lichtbruine rommel op de onderkant van de dop.

De auto rijd verder prima, en kan ook niet zien dat hij enorm veel olie verbruikt.

Alleen met rijden nu met koud weer rookt de auto wel wat meer...maar dat zie ik meer volvo's doen.

Wat kan dit zijn?

Het is een Volvo S70 uit 1998 met 287.000 op de teller. een Benzine motor 2.5 (geen turbo)
Broabander
4th Gear member

Bevroren spul kan inderdaad condens zijn, wat vocht in de olie (rij je veel korte stukjes?)

Je kunt ook even je carterventilatie checken, doordat je de vuldop losdraait maar wel op zijn plaats laat liggen en de auto iets verhoogd toeren laat draaien, en als de dop dan gaat dansen zul je de carterventilatie aan moeten pakken.
Geert85
2nd Gear member

Rijdt je veel korte stukken? Dan heb je ook meer last van condens wat weer resulteert als sludge in je motor.

Mis je ook koelvloeistof uit het reservoir?
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Begin eerst eens met een oliewissel en controleer of er water in de oude olie zit. Mocht dat inderdaad het geval zijn, compressietest en je weet (bijna) alles. Mocht er geen water in de olie zitten: stevige rit maken en daarbij de motor eens lekker op toeren laten draaien.

Een goede indicator is vaak ook een behoorlijke witte stoomwolk uit de uitlaat en druk op het koelsysteem als de motor draait.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Broabander
4th Gear member

Ik denk alleen dat in dit weer beide niet te testen is, elke auto stoomt nu gigantisch uit de uitlaat en de kvs staat toch sowieso onder druk?

Kun je anders bij een garage de 'snuffelaar' in je KVS tankje laten hangen. Dan kijken ze of er uitlaatgas in je kvs zit.
OkkieC70
1st Gear member

Dit is zeer vergelijkend met mijn verhaal.

Ik ben er ook nog niet uit, wat mij wel is opgevallen is dat de auto veel rookt, maar geen rook zoals je ziet met een slechte koppakking, of olie verbruik. Eigenlijk precies het zelfde als dat je een auto net koud start.

Volgende week word mijn auto als het lukt na gekeken dan kan ik je ook meedelen wat daar uit is gekomen misschien dat je er wat aan hebt...

*ik rijd overigens heel veel korte stukjes maar probeer wekelijks ook een kilometer of 100 gewoon even te rijden*

Groetjes peter en succes met je zoektochtDit is zeer vergelijkend met mijn verhaal.

Ik ben er ook nog niet uit, wat mij wel is opgevallen is dat de auto veel rookt, maar geen rook zoals je ziet met een slechte koppakking, of olie verbruik. Eigenlijk precies het zelfde als dat je een auto net koud start.

Volgende week word mijn auto als het lukt na gekeken dan kan ik je ook meedelen wat daar uit is gekomen misschien dat je er wat aan hebt...

*ik rijd overigens heel veel korte stukjes maar probeer wekelijks ook een kilometer of 100 gewoon even te rijden*

Groetjes peter en succes met je zoektocht

*edit* Overigens rij ik met een 2.3 t5 c70 en verbruik 1 liter olie op 7500km
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”