volvo s60 slurpt ineens gas

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
chantal01
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2012 - 16:21

hallo,

Wij hebben een volvo s60 bifuel uit 2002. Sinds een aantal weken loopt hij vaag op gas. In eerste instantie wilde hij niet meer op lpg rijden en schakelde hij automatisch over op gas. Dit was in de dagen dat het zo koud was. Uiteindelijk paar keer auto opnieuw gestart en reed hij wel weer op gas maar in het begin echt hortend en stotend tijdens overschakelen. toen merkten we dat wanneer we b.v. op de snelweg reden hij inhoud bij de 70 km. Hij trekt eerst heel hard op dan blijft hij als het ware even staan (houdt in) en daarna trekt hij verder. Hij wou toen op 120 ook echt niet lekker op gas lopen, maar schakelde niet uit zichzelf naar benzine.
uiteindelijk houdt hij niet meer in, loopt weer prima op gas maar zie ik de teller zienderogen per km achteruit gaan als ik op gas rijd. Ik bedoel de brandstofmeter. Ik weet dat ik eerst 400km kon rijden op een tank en besef dat het met dit weer misschien wat anders is maar per km achteruit lijkt me wel heel snel.
nu is hij vandaag bij de gasspecialist geweest. ze hebben alles onderzocht en konden niks vinden...

zijn hier misschien mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en weten wat er aan mankeert?

groetjes Chantal
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Klepspeling controleren?
LPG pomp die kuren heeft?
Wat is de km stand?
Klepspeling is al is gecontroleerd?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
chantal01
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2012 - 16:21

@ mario

Ik weet niet precies wat ze allemaal gedaan hebben alleen dat ze overal druk op hebben gezet en hij heeft de auto getest en benoemd dat hij heel lekker loopt op gas voor de km stand en de leeftijd...
de km stand is 270000
ik weet wel dat toen hij achter de computer ging hij een foutmelding had aangegeven bij onze reguliere monteur, maar dat kwam omdat hij de kleppen had schoongemaakt
chantal01
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2012 - 16:21

o..ja de lpg specialist gaf nog wel aan dat het iets met het kleppenhuis kon zijn maar dat deze nog wel was vervangen (dat kon hij zien)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

chantal01 schreef:@ mario

Ik weet niet precies wat ze allemaal gedaan hebben alleen dat ze overal druk op hebben gezet en hij heeft de auto getest en benoemd dat hij heel lekker loopt op gas voor de km stand en de leeftijd...
de km stand is 270000
ik weet wel dat toen hij achter de computer ging hij een foutmelding had aangegeven bij onze reguliere monteur, maar dat kwam omdat hij de kleppen had schoongemaakt
Kleppen schoonmaken?Welke kleppen,of weet je dat niet!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik zou eerst is de klepspeling laten controleren,maar of jou garage daar iets van af weet,dat is afwachten.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
chantal01
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2012 - 16:21

De gasklep of kleppen dat weet ik ook niet precies;) hebben ze schoongemaakt. Ik bewijfel ook of ze daar verstand van hebben, want eigenlijk gaven alle specialisten al aan dat het best lastig is met zo'n bifuel... maar met zo'n klepspeling is het dus goed mogelijk dat hij veel meer gas verbruikt?

groetjes chantal
Gast

Met kleppenhuis wordt misschien gasklephuis (ETM) bedoeld?
Oja, een BiFuel heeft geen LPG pomp.
Zijn de LPG filters al eens vervangen?
Is je LPG verdeelhuis al eens schoongemaakt?
270.000 km? Klepspeling controleren is een uurtje werk.
chantal01
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2012 - 16:21

Hallo Alex,

Ik weet niet of de filters al vervangen zijn dat zou ik even moeten checken in het onderhoudsboekje. Er is igg wel een nieuw gasklephuis op gekomen...maar hoe lang dit precies geleden is moet ik ook even checken.
ik ga onze monteur vragen of hij wil kijken naar de klepspeling..

tnx
chantal01
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2012 - 16:21

oke, super bedankt voor de info...ik ga eens even kijken wat onze normale monteur hiermee kan:D

groetjes Chantal
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

En laat je niet wijs maken dat de kleppen niet gesteld kunnen worden. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Hebben bi-fuel's niet altijd hydraulische stoters?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

M@rcel schreef:Hebben bi-fuel's niet altijd hydraulische stoters?
Alle benzine en LPG motoren vanaf modeljaar 2000 hebben vaste stoters,die motoren zijn ook duidelijk herkenbaar aan de tweedelige afdekplaat op de cilinderkop die aan de distributiezijde is gemonteerd met twee klemmetjes.
En aan het electronisch,s gasklephuis ipv een gaskabel.

S en V 40 van het oude model hebben deze motoren ook,alleen een cilinder minder natuurlijk.
Ze zijn voor het eerst geproduceerd eind 1999.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

MarioC70 schreef:
M@rcel schreef:Hebben bi-fuel's niet altijd hydraulische stoters?
Alle benzine en LPG motoren vanaf modeljaar 2000 hebben vaste stoters,die motoren zijn ook duidelijk herkenbaar aan de tweedelige afdekplaat op de cilinderkop die aan de distributiezijde is gemonteerd met twee klemmetjes.
En aan het electronisch,s gasklephuis ipv een gaskabel.

S en V 40 van het oude model hebben deze motoren ook,alleen een cilinder minder natuurlijk.
Ze zijn voor het eerst geproduceerd eind 1999.
Weer wat geleerd :)
chantal01
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2012 - 16:21

hallo,

we dachten dat hij weer in orde was maar vandaag op de snelweg hadden we honderd km gereden en was de halve tank leeg:s ik ga jullie tips meenemen en hoop dat ze er wat aan kunnen doen. Anders is het natuurlijk nog niet echt goedkoop rijden op gas;) ik zal wel even laten weten wat er mis mee is

groetjes Chantal
Gast

Neem anders even contact op Kees Verhulst van www.verdampere.nl
Hij heeft veel verstand van de Koltec-Necam installatie's die op een BiFuel van Volvo zitten.
chantal01
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2012 - 16:21

ik ben best bereid een stuk te rijden, maar helemaal onderin Nederland is wel erg ver. Gezien dat mocht er dan nog wat mis zijn ik constant 3 of meer uur moet rijden...

niemand ergens in de buurt van Overijssel die zo'n specialist weet?
hier in de buurt weet niemand er iets van:S
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

http://www.vanderhelm-autogas.nl/index.html

Ik ken ze niet, maar dit vind ik als ik kijk op de website www.lpg-totaal.nl
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Die werd me ook aangeraden door mijn dealer mocht ik gas hadden willen inbouwen in mijn S60, dat doen ze vast niet als ze er geen vertrouwen in hebben.
2000 S60 2.4 Intro Edition 170PK automaat->exit
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”