Ik ben van plan om de startmotor van mijn 960 2.5 te vervangen. De auto staat echter op straat voor het huis en start nu niet, dus het zal daar moeten gebeuren op de krik en een extra bokje uiteraard. Ik zet mijn andere auto voor de Volvo zodat het helemaal veilig blijft.
Is er een ervaren monteur die me kan vertellen hoe of wat? Ik ben een redelijk ervaren hobbysleutelaar, maar dat was bij zo'n 164 allemaal doodsimpel. Het is nu wel fijn om te weten wat er evt. verwijderd dient te worden en overige aandachtspunten. Dan ben ik straks een beetje voorbereid .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Je weet zeker dat het de startmotor is en niet de pnp schakelaar?
Het vervangen van de startmotor is wel een redelijke klus waar ik op turbobricks wel een nette beschrijving van heb gelezen.
Bij mij startte ie soms ook niet maar was pnp en draadjes daarnaartoe.
Ook elektrische deel van startslot en guard 1 geven bij jouw 960 soms problemen.
Heb trouwens zelf bijna dezelfde auto/kleur als jij
Jerry
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Leidschekade, ik heb de startmotor nog niet besteld ... weet niks van zo'n pnp-schakelaar dus misschien kun je me details/info geven?
Mijn auto startte soms wel, maar het werd steeds minder en dit klinkt enigszins als een gierend geluid, alsof hij de starterkrans niet raakt of te weinig startvermogen heeft...(accu is goed).
Alvast bedankt!
Henkjan.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Klinkt bekend, een week geleden gaf mijn 850 bij het starten ook alleen een hoog gierend geluid en 'greep niet aan'. Bij mij was het waarschijnlijk de Bendix (het mechanisme dat de startmotor als het ware op en af de motor schakelt) die niet meer goed functioneerde. Heb de startmotor vervangen (deze bleek gewoon los te zitten) voor een 2e hands van Verwijst in Uden (4 uur werk, 1 persoon zonder ervaring) en doet het weer prima.
Je kunt proberen een klap met een hamer (bijv via een metalen staaf) op je startmotor te geven. Mogelijk kan je hem dan draaiend krijgen en naar een DHZ garage ofzo rijden. Bij mij heeft het niet gewerkt (aanduwen) maar het lukt regelmatig wel.
Jerry, mooie auto heb je . Bedankt voor de link!
Waar kan ik die pnp en startslot precies vinden? Weet je dat?
Dan kijk ik daar eerst even naar voordat ik aan die hele operatie begin.
Misschien zit hij idd. wel los en raakt de bendix daarom de starterkrans niet goed.
Heb ik ooit ook eens met een Ford Escort gehad...
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Elektrische deel startslot heb ikzelf in 10 minuten gewisseld is gewoon bij de dealer te koop en zit ook in 850's etc. Plastic kappen rond stuur verwijdereen en je kan de stekker verwijderen, met de torx twee schroeven los, even wisselen en allles in mgekeerde volgorde weer terugzetten.
100 euro. Das 4 uur werk. Dat moet te doen zijn. Net even kort gekeken. Van onder is het wel te doen maar als je het inlaat spruitstuk weg haalt kan je er zeker goed bij en kan je gelijk de vlamdover schoonmaken/vervangen. kost je dan enkel nieuwe inlaat spruitstukpakking extra.
Zoals ik al zij heb ik even kort gekeken... In het donker en gewoon vanaf boven gekeken. Van onder lijkt mij idd prima haalbaar maar dat kon ik niet 100% goed inschatten dan had ik hem op de brug moeten zetten maar daar staat mijn landrover op voor groot onderhoud.
Maar als mario zegt dat het dus prima te doen is van onder in een uurtje... Dan kan je dus bijna overal wel terecht voor ruim onder de 100 euro arbeid. Zelfs de dealer rekend nog geen 100 euro per uur (hoop ik... Heb ik niet echt ervaring mee met dealer tarieven)
Er is idd weinig ruimte, maar goed te doen.
Zoals al eerder opgemerkt, de auto moet omhoog...je moet flink ruimte hebben eronder, een brug scheelt behoorlijk.
De onderplaat moet eraf, en je moet erbij, een beetje achterin de motor......(die is lang, een 6-cylinder in-line)
dus je ligt bijna tegen de bak en koppeling aan compleet onder de auto........
En inlaat spruitstuk eraf is geen optie.......die zit onderin ook vast met een grote bout,
gemonteerd op een steun aan het onderblok.
Om daar goed bij te komen, moet eigenlijk ..... juist, de startmotor eruit.........
Of je moet 2 ellenbogen hebben om de hoek te maken.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Mario is 21 en die kan wel van alles roepen in zijn jeugdige enthousiasme.
Even oppassen met wat je er zomaar uit flapt. Daar doe je hem ernstig tekort mee! MarioC70 heeft meer ervaring en kennis tot zijn beschikking dan zijn leeftijd doet vermoeden. Je kan wel zeggen dat er Volvo olie door de aderen van die familie stroomt. Hij en zijn vader hebben al heel wat forummers uit de brand geholpen met de meest ingewikkelde klussen.
Inderdaad, je kan veel zeggen van Mario maar als het over monteurservaring gaat is dat zeker bij hem van toepassing. Dus ik zou in dit geval je woorden terugnemen.
Tsja, ik geloof ook wel dat hij monteurs ervaring heeft, alleen in tijden gaat hij wel eens uit van professionals.
Een kachelradiateur in 6,5 uur, en een startmotor in een uurtje........hmm, dat geldt misschien voor pro's, met pro gereedschap alles klaar op een rekkie, maar wij zijn amateurs, kijken hier meestal de eerste keer tegenaan, en doen alles graag op het gemakkie, met veel koffie, stroopwafeltje erbij en (veel) geduld.
Een pro heeft een hijgende chef in zijn nek, heeft het vaker gedaan, en meerdere auto's staan klaar om aan gepakt te worden. (commercie!)
Maar wbt kennis, geen twijfel.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Mijn avatar is mijn vorige auto. Mijn onderschrift staat mijn huidige type 2 (als je hem aanklikt zie je een foto)
Hij zit diep weg wat ik zo snel zag maar het lijkt me zeker te doen. Idd een brug wel zo makkelijk.
Zelf geen ervaring met de startmotor van een 960 dus een uur lijkt me krap maar wil het best voor je doen als je een andere starter er bij hebt. Ik heb een brug.