Achterbumper demonteren

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Voorheen reed ik in V40 uit 1997, daar had ik een setje goedkope parkeersensoren voor gekocht. Nu ik in m'n C30 rij merk ik dat ik niet altijd even goed kan inschatten hoe groot (of klein eigenlijk, ik overschat 'm altijd) de auto is. Na wat research heb ik daarom een elektromagnetische set gekocht die dus onzichtbaar (zonder boren) gemonteerd zou kunnen worden.

Ik had al de handleiding om parkeersensoren opgezocht via de Volvo accessoires site, voornamelijk om te zien hoe de bumper gedemonteerd moest worden. De beschrijving leek me niet al te moeilijk, dus afgelopen zaterdag begon ik vol goede moed.

Stap 8 t/m 11 verliepen spoedig, maar eenmaal bij stap 12 aangekomen liep ik vast.

Afbeelding

Afbeelding

In plaats van de "bone tool" die staat aangeven heb ik noodgedwongen een geodriehoek gebruikt, simpelweg omdat ik geen bone tool voorhanden had, en kan die ook nergens in de buurt te koop vinden.

Na twee uur prutsen had ik het wel gezien, de bumper was wel enkel millimeters naar beneden gekomen, en ook enkele millimeters naar achteren - maar echte vooruitgang was er niet te bekennen.

Daarna ben ik naar een dealer gereden, maar helaas was er geen monteur aanwezig (zaterdagmiddag, logisch). Mijn plan voor nu is in ieder geval zorgen dat ik de originele bone tool ergens kan bestellen, ook al moet het dan uit het buitenland... maar misschien heeft iemand nog wat tips voor me?

Ik heb ditzelfde topic ook uitstaan op c30world.com/forums, en heb voordat ik aan de klus begon hier ook al goed gezocht: het enige dat ik kan vinden zijn opmerkingen dat het niet zo lastig is... Biedt helaas weinig inzicht.

De auto is een C30 R-Design uit 2011, alle hulp is welkom! Alvast bedankt!
>ROOSTER<
Poolrev
5th Gear member

Je moet de bumper ook niet naar beneden schuiven, maar als het ware naar je toetrekken.
Bij de wielkasten moet je 'm als het ware naar buiten 'wippen', naar de zijkan dus. Vervolgens vanuit de wielkasten verder richting de achterlichten werken. En wel met wat beleid, want het zit aardig vastgeklikt. Tenminste, bij mijn C30 was dat in ieder geval wel zo...:-). Het is me wel gelukt zonder de bone tool...
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor de tip! Ik ben vanochtend (nog voordat ik jouw reactie had gelezen) langs de dealer gegaan en met een monteur gesproken, hij had zo ongeveer dezelfde aanwijzingen die jij ook geeft. Daarna heb ik een setje "trim & upholstery" tools kunnen vinden, waarmee je onderdelen/bekleding/etc kunt losmaken - ter vervanging van de bone tool.

Nadat ik nogmaals het forum had bezocht en jouw reply had gelezen ging ik het nogmaals proberen. Ik ben zeker verder gekomen dan vorige keer, vanaf het achterlicht en naar beneden kwam de bumper lost, maar verder wil het gewoonweg niet...

Het probleem zit 'm in wat ik in het volgende plaatje met rood heb omlijnd:

Afbeelding

Ik kan daar geen clips of dergelijke ontdekken, en ik zie ook zeker geen mogelijkheid om het naar 'buiten te wippen'. Ik heb een videotje gemaakt met m'n telefoon, die zal ik morgen uploaden om het nog wat duidelijker te maken.
>ROOSTER<
Poolrev
5th Gear member

het stukje in het rode kader zit een hoekje in, dus die zou je naar buiten moeten 'wippen'. Bij mij moest dat ook met wat beleid trouwens :wink: .
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Thanks, maar ik zie nog niet helemaal hoe ik dat dan voor elkaar moet krijgen.

Ik heb nog het beloofde filmpje + 2 foto's om de situatie iets duidelijk te maken. Zoals in het filmpje te zien is kan ik wel wat speling creëeren, maar op dat punt wil het eigenlijk echt niet naar buiten komen.

http://youtu.be/UmSYsPMqDm4

Afbeelding

Afbeelding
>ROOSTER<
Poolrev
5th Gear member

Heb je ook al geprobeerd om het daar waar je het plakband hebt geplakt, de bumper naar buiten te wippen? Dat lukte bij mij in ieder geval wel, precies zoals in het filmpje wat je post. Iets ander zou ik ook niet echt weten...
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Dat is nou net wat ik op het filmpje probeer te doen, de tool steek ik tussen beide delen en duw dan naar beneden zodat het bovenste deel (de bumper) naar buiten zou komen. Helaas doet 'ie dat niet en beweegt het enkel wat naar bove
>ROOSTER<
Plaats reactie

Terug naar “C30”