vanavond even de achterremmen van de S60 gedemonteerd.
Nieuwe remblokken, schijven even af laten draaien (roestige randen even weg laten draaien).
Als ik dan toch de schijven eraf heb, ook gelijk maar de handremschoenen vervangen.
Dit bleek geen overbodige luxe te zijn. Toen ik de linkerkant demonteerde viel me er al een voering tegemoet (zat volledig los), en ook de rechterkant bleek al ver heen.
Ik ben dus al een poosje door het oog van de naald gekropen blijkbaar.
geluk ?
- Fat Rat
- 5th Gear member
Je zou bijna wel durven zeggen dat je flink geluk heb gehad dat er na het los komen van die remvoering geen vervolgschade is opgetreden.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
nee, je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als de losse voering tussen trommel/schijf en remschoenen was gastgelopen.
In elk geval wel een geruststellende gedachte als alles weer vernieuwd is.
Kan het er weer een paar jaar tegen.
In elk geval wel een geruststellende gedachte als alles weer vernieuwd is.
Kan het er weer een paar jaar tegen.
- FrankS60
- 5th Gear member
Nou dat kan ik je wel vertellen, gelukkig is dat bij mij gebeurd toen de auto stil stond (geparkeerd) met de handrem erop. Na mijn 3 pogingen tot wegrijden vermoedde ik eerst een geintje, maar er bleek nergens iets raars te zitten. 1 wiel was echter volledig geblokkeerd, met geen mogelijkheid in beweging te krijgen. Was gelukkig thuis voor de deur, niet met een flinke snelheid.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
ik heb alleen geluk dat het een automaat is, en de handrem eigenlijk niet gebruikt wordt.
Echter, onder het rijden kan de voering wel ergens tussen vastslaan en dan zijn de rapen gaar.
Echter, onder het rijden kan de voering wel ergens tussen vastslaan en dan zijn de rapen gaar.
-
- 6th Gear member
Waarom gebruik je de handrem nooit,is daar een reden voor?dbosker schreef:ik heb alleen geluk dat het een automaat is, en de handrem eigenlijk niet gebruikt wordt.
Als je de bak in P zet en er rijdt iemand flink tegen je auto aan,dan is de kans dat de vergrendeling in de bak afbreekt,met als gevolg een flinke schade aan de bak.
Ik heb laatst de brokstukken van zo,n vergrendeling uit de oliepan van een bak kunnen vissen,die onherstelbaar beschadigd was.
omdat de P-stand eigenlijk voldoende is om te parkeren.
Handrem wil ik nog wel eens gebruiken als extra zekerheid, of als ik de achterwielen moet blokkeren.
Ik denk dat 90% van de automaatrijders eigenlijk nooit zijn/haar handrem gebruikt.
Inderdaad kan dit wat extra schade opleveren als er iemand tegenaan rijdt, maar in principe heb je dan toch al meer schade dan alleen de bak.
Is bovendien een kwestie van risico's inschatten/afwegen.
Anderzijds in de winter geen problemen met vastgevroren handremmen.
Handrem wil ik nog wel eens gebruiken als extra zekerheid, of als ik de achterwielen moet blokkeren.
Ik denk dat 90% van de automaatrijders eigenlijk nooit zijn/haar handrem gebruikt.
Inderdaad kan dit wat extra schade opleveren als er iemand tegenaan rijdt, maar in principe heb je dan toch al meer schade dan alleen de bak.
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
Goed dat ik het lees, was het alweer vergeten.
Kan ik het morgen even melden bij de beurt dat dat gecontroleerd moet worden
Kan ik het morgen even melden bij de beurt dat dat gecontroleerd moet worden

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Dit probleem ken ik van mijn beide V70's en meerdere met mij op dit forum!
Hoeveel foto's wil je hebben.
Hoeveel foto's wil je hebben.

- FrankS60
- 5th Gear member
Op het gevaar af om een domme opmerking te maken; zou het dan geen tijd zijn om een andere leverancier te zoeken? Het principe van de (hand)remschoen is al 100 jaar oud en nog lukt de betreffende fabrikant niet.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- diesel01
- Geartronic member
Tja hier ook een automaat rijder die nooit een handrem gebruikt behalve in landen waar er stijgingspercentage's zijn..
Ik zal toch de dealer vragen om preventief naar de handremschoen te kijken daarna zal ik de rem gewoon gaan gebruiken.
Ik zal toch de dealer vragen om preventief naar de handremschoen te kijken daarna zal ik de rem gewoon gaan gebruiken.
- EVV
- 5th Gear member
Dit zijn natuurlijk wel remschoenen die eigenlijk amper slijten en dus nooit vervangen worden. Bij een remschoen die ook als normale rem werkt worden ze nog wel eens vervangen omdat ze op zijn, voordat ze los laten.FrankS60 schreef:Op het gevaar af om een domme opmerking te maken; zou het dan geen tijd zijn om een andere leverancier te zoeken? Het principe van de (hand)remschoen is al 100 jaar oud en nog lukt de betreffende fabrikant niet.
- FrankS60
- 5th Gear member
Dan nog, er zijn legio merken die op deze manier een handremsysteem hebben en die hebben ook niet allemaal te kampen met dit probleem.
- edraket
- 7th Gear member
Inderdaad net op tijd. Maar waarom geen nieuwe remschijven? is denk ik verkeerde zuinigheid. Alles ligt toch los, en als je van een dunne schijf aan beide kanten een randje af haalt ben je zomaar weer een dikke halve mm kwijt. Er blijft dan niet veel over.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Het is alleen het kraagje (wat ontstaat door roest en remstof) verwijderen.
De schijven heb ik opgemeten en zijn boven de minimale dikte.
Zijn verder niet gegroefd o.i.d.
De schijven heb ik opgemeten en zijn boven de minimale dikte.
Zijn verder niet gegroefd o.i.d.
- roadrage
- 2nd Gear member
+1dbosker schreef:omdat de P-stand eigenlijk voldoende is om te parkeren.
heb de remschoenen ook laten vervangen toen die toch bij de garage stond voor een kleine schade.
volgens mijn monteur werkje van 1,5uur
ook bij mij lagen deze los in de trommel.. :shock:
denk nog geen 8 tientjes voor heb betaald
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --