GPS aangestuurde kilometerteller kabel

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

Beste allemaal,

een goede vriend van mij is bezig om een manta a met een v70t5r
te kruisen(harttransplantatie)

Als onderdeel daarvan heeft hij een ombouw setje van mechanisch naar electrisch kilometerteller nodig. Omdat hij het bestaande setje te duur vindt is hij bezig om het zelf in elkaar te knutselen op basis van GPS
(de man is electrotechnisch ingenieur)

Omdat hij het setje uitwisselbaar wil maken met andere auto's
wil hij graag informatie over het aantal toeren wat de kilometerteller van onze oude volvo's ongeveer draaien bij bijv 100 km/u

Heeft iemand deze info?

De link naar zijn draadje staat hieronder:

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=27&t=131499

Groeten!
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

je wilt de snelheid uitleesbaar hebben op een display waarbij de gegevens (data) van een gps sensor komen?

zoiets:
Afbeelding
op : http://www.rbracing-rsr.com/gpsspeedometer.htm

of:
http://www.tchartdev.com/gps_speedo.htm

of:
http://www.speedhut.com/gauge_products- ... er_GPS.htm

etc..
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Nou als ik het goed begrijp, wil hij de GPS gaan gebruiken om de bestaande Km/u teller aan te gaan sturen. Omdat die mechanisch is, zou je een beetje een idee moeten hebben van het aantal rpm van de kabel om een motortje aan te sturen dat harder gaat draaien bij een hogere snelheid en zo de originele meter aan kan drijven.

Correct me if i'm wrong :D
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

Je hebt gelijk!

het s de bedoeling dat de auto verder geheel origineel blijft.
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik denk dat je even heel goed na moet kijken of dit wel afdoende is qua APK/RDW omdat je moet gaan omkeuren naar het nieuwe blok en die GPS niet onmiddellijk een snelheidssignaal geeft. Volgens mij moet je altijd beschikking hebben over snelheidsinfo en dat heb je niet in bijvoorbeeld tunnels of tussen hoge gebouwen. Althans, niet betrouwbaar.

Overigens lijkt het me niet zo moeilijk om van het electronische signaal van de achteras een mechanische output te maken. Het enige wat je hoeft te doen is dmv een tellertje het aantal impulsen omzetten in een nauwkeurig voltage voor een (nauwkeurig) electromotortje en daar maak je dan gewoon de km/u tellerkabel aan.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Mijn Volvo 244GLE met B23E en BW55 drietraps automaatbak doet bij 100 km/u ongeveer 3000 toeren.

Overigens mijn meer mensen op die tour, oa Twan werkt eraan.
Zie ook http://volvolvo.nl/showthread.php/10081 ... post286472
Hij had nog als uitdaging dat de weerstand van de mechanisch aan te drijven teller boven 100 km/h best groot wordt, dus dat hij een zwaardere aandrijf motor nodig had.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Dirk86
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 18.12.2011 - 00:49

ik heb een keer gezien dat ze bij een les auto voor de examinator een fiets computer hadden gebruikt omdat je niet goed in het dashbord kon kijken
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Voor APK word snelheids meter niet getoetst. Wel verlichting van de teller moet werken.

Mocht hij iets werkend hebben en het niet te duur is heb ik ook wel interesse. Mijn landrover rijd al een hele tijd zonder tellen omdat er een toyota motor + bak in zit en daar dus de km teller aansluiting anders van is.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Volgens mij moet de snelheidsmeter formeel wel werken voor de APK, maar wanneer de auto in de werkplaats blijft staan kan dit niet (of moeilijk) getest worden...

Een GPS-snelheidsmeter is wel geinig, want je hebt dan als het goed is exact de juiste snelheid en dan kun je al gauw 5 km/u sneller langs de flitskasten rijden :P.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Formaal moet hij werken idd. En bij dag en nacht afleesbaar zijn maar dit mag ook een tom tom zijn waar de snelheid mee afgelezen word.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”