Melding BC: scheinwerfer defekt wartung erforderlich (xenon)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
TWCRene
2nd Gear member

Vandaag mijn S60 (2005) opgehaald, met orginele xenon verlichting. Echter toen ik deze inschakelde zojuist gaf hij de volgende melding op de BC:

scheinwerfer defekt wartung erforderlich

De koplampen werken wel..iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Gast

weet je 100% zeker dat het originele xenon verlichting is?
TWCRene
2nd Gear member

'ja' :-)

Het is een Summum uitvoering - ik meen dat xenon standaard was.
MN-NL
5th Gear member

Lamp uit - lamp aan en de melding is weg? Had ik ook, toen liepen de Xenon-peertjes op hun laatste benen. Even later ging er eentje steeds na een tijdje uit, schijnsel werd ook wat roze-achtig.

Twee nieuwe pitten geplaatst en voila, probleem opgelost. Bijkomend voordeel is dat de lichtopbrengst een aardig stukje beter was, dus ze worden wel slecht na een tijd blijkbaar. 165.000 km ongeveer.

Ik heb ze vervangen door origineel Philips, via Ebay.de gekocht voor 65 het paar. Dan krijg je ze in OEM verpakking (wit doosje) maar dat is niet zo boeiend natuurlijk. Zelf gemonteerd en dat was met name LV nog een beste klus.

Marc
V70 MY2006 dus dat is op dit punt dezelfde auto lijkt me.
Gast

Als je ze monteert kun je het beste de hele koplamp even demonteren.
Bumper er voor weg is 10 minuten werk, koplamp demonteren 5 minuten.
TWCRene
2nd Gear member

OK - bedankt voor de tip! Ga ik dat eerst proberen :-)
MN-NL
5th Gear member

sbv
6th Gear member

TWCRene schreef:'ja' :-)

Het is een Summum uitvoering - ik meen dat xenon standaard was.
Hoeft bij een Duitse auto niet zo te zijn. dat het in Nederland standaard op een Summum zat, wil niet zeggen dat het elders ook zo is. Uitrustingen verschillen per land

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Jers3n
5th Gear member

Is ook vrij simpel te 'controleren'. Zit er een "koplamphoogteafstelwieltje" aan de andere kant van de verlichtingsschakelaar als het wieltje voor de dashboardverlichting? Zo ja, geen affabriek xenon, zo nee, wel xenon affabriek.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
TWCRene
2nd Gear member

Zo ziet het eruit - dus niet origineel. (foto van het wereldwijde web geleend)

Afbeelding

Ik ga van de week effe terug naar de garage - als ik het zelf simpel had kunnen fixen had 't me een ritje gescheeld...maar ach, het is ook wel heerlijk kilometers maken ;)
diesel01
Geartronic member

Op deze foto zie je de koplampverstelling en is dus halogeen, xenon heeft automatische verstelling en dus geen wieltje.

Edit heb net de foto van de auto gezien in je voorsteltopic en het is idd xenon wat je hebt, ik zag het aan het stadslicht die naast de koplamp zit.
TWCRene
2nd Gear member

OK - dus de xenon is achteraf ingebouwd, want zo ziet het er bij mij uit - correct?
Gast

diesel01 schreef:Op deze foto zie je de koplampverstelling en is dus halogeen, xenon heeft automatische verstelling en dus geen wieltje.
Wat je op de foto ziet is het wieltje voor de dashboardverlichting. Bij halogeenverlichting zitten er 2 (bijna identieke) wieltjes.
Jers3n
5th Gear member

Jers3n schreef:Is ook vrij simpel te 'controleren'. Zit er een "koplamphoogteafstelwieltje" aan de andere kant van de verlichtingsschakelaar als het wieltje voor de dashboardverlichting? Zo ja, geen affabriek xenon, zo nee, wel xenon affabriek.
EDIT: Zit er een "koplamphoogteafstelwieltje" aan tussen de verlichtingsschakelaar en het wieltje voor de dashboardverlichting? Dus inderdaad twee wieltjes.

(kleine vergissing mijnerzijds, bij de V40 zat het aan de andere zijde...)

En als bovenstaande foto identiek is aan de werkelijke situatie is het idd origineel xenon.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
diesel01
Geartronic member

@bosker je hebt helemaal gelijk, mijn fout.
TS heeft een foto geplaatst van zijn auto in een ander topic idd oem xenon.
TWCRene
2nd Gear member

Zojuist aan de computer geweest, volgens monteur kon het vanalles zijn - vooralsnog branden de lampen, dus negeer ik de foutmelding vakkundig ;)
Blijkbaar is de orginele xenon verlichting best rampzalig - het was een bekend probleem.
Gast

TWCRene schreef:Blijkbaar is de orginele xenon verlichting best rampzalig - het was een bekend probleem.
Tot nu toe geen problemen mee gehad, even afkloppen.
diesel01
Geartronic member

Nee hier ook geen problemen..
Gisteravond nog in het donker naar huis gereden en ik wil niet meer zonder xenon.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

TWCRene schreef:Blijkbaar is de orginele xenon verlichting best rampzalig - het was een bekend probleem.
originele xenon is tamelijk probleemloos
Volvo for life
Gast

bart simpson schreef:
originele xenon is tamelijk probleemloos
+1
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”