Vialle gascomputer - te repareren??

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jackioo
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.07.2012 - 22:35
Locatie: Gelderland

Beste allemaal,

ik beloof bij deze (zie het "ik-stel-mezelf-voor-topic...) dat ik zo snel mogelijk foto's ga plaatsen hoor :)

Mijn V70 en ik, hebben helaas een bijzonder slechte start van onze (hopelijk langdurige) relatie...

Hij heeft de APK keuring niet doorstaan, omdat 'ie simpelweg niet op gas wil lopen. Ok, eerlijkheid gebied me te vertellen dat ik ook een ashoes en de remschoenen achter heb moeten vervangen..

Zoals in mijn eerdere topic beschreven, zaten de adapters van de injectoren wat los op 't spruitstuk. Dit heb ik laten reviseren, en dat is inmiddels dus goed.

Helaas loopt hij/zij nog steeds niet (fatsoenlijk) op LPG: er lijken maar 2 cilinders (de nummers 4 en 5) mee te doen. Bij wisselen van de stekkers van 3 en 4, loopt nummer 3 mee ipv 4, enzovoorts.

Ik heb dit bij een gasinstallateur laten controleren en het moet aan de computer liggen. Dit is de LPE6.6 met typenummer 202351.0 Helaas werkt hij niet met Vialle, althans, hij heeft daar niet de benodigde electronica en software voor. Wel is de hele kabelboom nagemeten en die lijkt in orde.

Heeft iemand tips en/of enig idee waar ik dit kan laten repareren? En het liefst dus zo goedkoop mogelijk..

Ik woon in Gelderland, regio Nijmegen / Tiel en ja, ik heb al op Google gezocht, maar ik hoop ervaringen te horen van mede-forumgebruikers..

Ik hoop dat ik zo snel mogelijk weer achter 't stuur mag kruipen van mijn Zweedse schone.. Zonder APK is dat geen pretje...
Amazon 1966 B18 (Sweden-import)
V70 Classic 2.5 1998
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn


Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Jackioo
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.07.2012 - 22:35
Locatie: Gelderland

sbv schreef:op zoek naar een vialle dealer
http://www.vialle.nl/lpg-producten/verk ... unten.html
Hoi,

die had ik inderdaad ook gevonden, maar daar komt dus ook een bedrijf voor de dag waar ik absoluut nooit meer een voet binnen zet. Voordat ik überhaupt kon zeggen dat ik een probleem had werd ik al afgesnauwd... De anderen in mijn buurt hebben vakantie...

Ik hoopte, als het toch echt alleen bij de dealer kan, op gebruikerservaringen.. Als iemand ergens (bijzonder) goede ervaringen heeft, dan hoor ik dat graag.

Nogmaals dank!
Amazon 1966 B18 (Sweden-import)
V70 Classic 2.5 1998
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

In De Bilt zit een goeie..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Jackioo
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.07.2012 - 22:35
Locatie: Gelderland

MarioC70 schreef:In De Bilt zit een goeie..
Ik weet niet of ik hier namen mag noemen, maar Lunetten??

Ik durf niet zo ver te rijden zonder geldige APK, dat is eigenlijk m'n grootste probleem.... Maar al 't hier niet lukt zie "je" me daar toch binnenkort ;)
Amazon 1966 B18 (Sweden-import)
V70 Classic 2.5 1998
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Lunetten inderdaad!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Lijkt mij eigenlijk niet zo verstandig zomaar injector stekkers te gaan omwisselen, het is een sequentieel systeem waarbij iedere cilinder op het juiste moment brandstof krijgt. Ga je stekkers omwisselen klopt dit niet meer. Weet je zeker dat ze wel allemaal op de juiste zitten?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackioo
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.07.2012 - 22:35
Locatie: Gelderland

EVV schreef:Lijkt mij eigenlijk niet zo verstandig zomaar injector stekkers te gaan omwisselen, het is een sequentieel systeem waarbij iedere cilinder op het juiste moment brandstof krijgt. Ga je stekkers omwisselen klopt dit niet meer. Weet je zeker dat ze wel allemaal op de juiste zitten?
Ja, ze zitten allemaal op de juiste injector. En dit heeft de gas installateur gedaan, alleen om te kijken of ze wel allemaal meededen, hetzelfde idee als dat je de bougiedop eraf trekt om te kijken of de cilinder wel meedoet.

Maar, zie mijn volgende post......
Amazon 1966 B18 (Sweden-import)
V70 Classic 2.5 1998
Gebruikersavatar
Jackioo
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 05.07.2012 - 22:35
Locatie: Gelderland

Het is opgelost!!

LEVE autobedrijf Lex Vilier te Elst! Ondanks dat ze met vakantie waren, was er vandaag toch een monteur bereid om me te helpen.

Na wat te hebben gezocht, bleek het toch het onderbreek relais te zijn, die de benzine injectoren uit zou moeten schakelen zodra de LPI injectoren in werking zijn. Ik snap er nog steeds geen moer van dat me zoiets stoms moet overkomen.. Er zat dus benzine bij de LPG.. Bovendien liep 'ie vanochtend al een stuk beter nadat de niet-Vialle monteur uit Heumen er naar had gekeken.

Ik heb 'm meteen vanuit Elst op de terugweg APK af kunnen laten melden. Geen enkel adviespunt :) En dat bij 311.400 km :)

Helaas stopte 'ie er nogal abrupt mee vanmiddag, toen ik net aan 't accelereren was op de linkerbaan, net vanaf de A50 de A12 op, richting Apeldoorn, ik kon meteen weer terug helemaal naar rechts, om vervolgens op de vluchtstrook uit te laten rollen. Helemaal niets meer, qua vermogen. Hij wilde ook niet meer starten, ook niet door 'm in de versnelling te houden en de koppeling op te laten komen. Je moet toch iets proberen he :S

Binnen 5 minuten kwam er een mannetje van Rijkswaterstaat naar me toe, en hij had zowel een sleepdienst als de getalletjes "70" op de matrixborden geregeld. Sorry, als daar iemand van jullie last van had, vanmiddag rond 3-en ;)

Op de vluchtstrook met (vooral) langsrazende vrachtauto's, waardoor de motorkap me bijna onthoofdde dankzij de windvlagen, en alle pokkeherrie kon ik dus helemaal niets horen.

Ik werd naar de dichtsbijzijnde carpoolplaats gebracht (bij vliegveld Terlet) en daar kwam ik er al gauw achter dat de motor wel ronddraaide, maar "er ontbrak iets". Ik had de gasinstallatie al uitgeschakeld (door de zekeringen eruit te halen) dus daar kon 't niet aan liggen. De volgende 2 logische verklaringen zouden zijn de startonderbreker (maar dat was 't niet) en de brandstofpomp (van de benzine) en die zekering was dus doorgesmolten.

Ik heb echt een auto met karakter! Respect!

Ik had nog 1 zekering van 20 ampère liggen, deze erin gezet, gestart en hij liep weer! Een seconde of 10... Toen vloog dezelfde zekering er weer uit....

Inmiddels was mijn zwager gearriveerd, en hij had nog wel een zekering van 30 ampère, dit hebben we uitgeprobeerd en hier draaide hij perfect op. Hij werkt daar in de buurt op een militaire kazerne en daar hebben we nog een en ander nagemeten, en de zekering weer terugvervangen voor een 20Ah, en sindsdien loopt 'ie weer perfect...

Toch begrijp ik niet, waarom er eerst 2 zekeringen uitknallen, en de auto ermee stopt, terwijl dit van de BENZINEpomp is, en de auto op dat moment op LPG liep...

Anyway, ik heb een nieuwe bumper en een nieuwe, onbeschadigde achterklep alsnog op kunnen halen, en meteen een vriend kunnen bezoeken, die ik morgen "met mijn grote station" mag komen helpen met zijn verhuizing :)

Was me wel weer een avontuur.....
Amazon 1966 B18 (Sweden-import)
V70 Classic 2.5 1998
hansk
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31

hallo Jackioo en medeforumleden ,
je was om de hoek vlak bij mijn Volvo/BMW specialist , Gijsberts .Ze werken
veel samen met Vilier , een perfect bedrijf voor gas overigens .
Vindt dat ik even reklame voor mijn garage moet maken
Groet Hans uit de Betuwe
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Jackioo schreef: Toch begrijp ik niet, waarom er eerst 2 zekeringen uitknallen, en de auto ermee stopt, terwijl dit van de BENZINEpomp is, en de auto op dat moment op LPG liep...
Voor het motormanagement rij je ook benzine, lpg kent ie niet.
Alle signalen die voor lpg nodig zijn, vertrekken dus bij het originele motormanagement.

Verder is dit een veiligheid.
De stroom voor het hoofdrelais van de lpg installatie word afgetakt van de draad naar de benzinepomp.
Standaard word door het motormanagement de benzinepomp uitgeschakeld bij een ongeval bv.
Geen benzine meer.... ook geen lpg dus.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”