Grotere intercooler voor S40 T5

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Bas1982
3rd Gear member

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken voor een grotere intercooler en vind de prijzen behoorlijk hoog. Ik wil graag een intercooler die het gehele gat opvult van de bumper. Bij european tuning verkopen ze de bell niet meer en de kleinere vult het gat niet mooi op.

Die van heico en elevate zijn erg duur en niet eens zo groot. Was al in amerika aan het kijken en is veel leuks te vinden, alleen na transport en belanstingen wordt het ook erg duur.

Nu was ik aan het kijken en in duitsland plaatsen ze de intercooler van een V70, maar ik was in engeland aan het kijken naar spullen voor de focus ST. Aangezien het chassis gelijk is (volgens mij) en de motor ook.

Airtech verkoopt een grote intercooler voor weinig en deze lijkt mij wel te gaan passen. Het voordeel is ook dat de vuldruk sensor hetzelfde is en dus 1 op 1 past.

Iemand dit al geprobeerd of gezien of gelezen? Heb een paar bedrijven een mail gestuurd over de maten. Ik ben benieuwd!

Een voorbeeld plaatje, voor 299 pond te koop, dat is toch minder dan de helft van een BELL intercooler....

Afbeelding
tom200
2nd Gear member

interessant, past dit bij mij ook? S40 2006 1.6D. en wat doet zo'n grotere cooler?
Volvo V40 1.9TD dead
Nu volvo S40 1.6D 2006
Fredhead
Geartronic member

Ik zou vooral op het koelvermogen letten, niet of de intercooler het gat wel helemaal mooi op vult of niet.
Staat het niet naar je zin, ding zwart spuiten en het valt niet meer op
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
euerw
5th Gear member

Wat is het voordeel?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
koen.s
4th Gear member

Een intercooler zorgt er voor dat je een stuk "verlies" terug kunt winnen.
De standaard intercooler werkt efficient bij standaard turbo druk.
Op het moment dat je de turbodruk gaat verhogen zal de inlaatlucht temperatuur bij volle druk omhoog gaan.
Normaal gesproken heb je hier in de winter niet echt last van maar in de zomer kun je vooral bij auto's met een chip goed merken dat het vermogen af neemt.
Dit heeft te maken met die temperaturen.

Door de hogere inlaat temperatuur vergroot de kans op detonatie.
De ECU zal proberen dit te voorkomen door de ontsteking bij te regelen met als resultaat dat het vermogen af neemt.

De "grotere" intercooler is beter geschikt om in deze getunede omgeving te werken.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken "win" je met een grotere niet echt PK's maar haal je terug wat er eigenlijk verloren is. Er zit wel iets winst in.

De prestaties van de motor zijn in de zomer nagenoeg gelijk aan de prestaties in de winter.

Normaal gesproken zal de inlaat temperatuur bij vollast vanuit de lagere toeren tot het rode gebied oplopen tot ongeveer 55-60 graden.
Na het chippen van de auto kunnen deze temperaturen oplopen tot 70-75 bij ongeveer 5000 toeren of nog hoger, meestal als de buiten lucht temperatuur boven de ~25 graden komt.

Vanaf 60 graden verliest de motor zowiezo al vermogen maar dat kan op dat moment dus nog boven de waarde van een standaard motor liggen.
Bij de grotere intercooler zal de temperatuur om en nabij de 50-55 graden blijven hangen onder dezelfde omstandigheden.

Ideaal is om onder de 45 graden te blijven.

Door de lagere temperatuur zal er kwalitatief betere lucht de motor in gaan en de er zal minder verlies optreden in het inlaat traject.

Dit is ook de reden dat meer druk niet altijd wil zeggen dat je meer vermogen hebt.
Het kan zijn dat een motor bij 1,1 bar betere prestaties geeft dan bij 1,2 of 1,3 bar.
De hogere druk kan de lucht zo veel opwarmen dat de ECU vermogen gaat terug regelen en de kans bestaat dat de prestaties juist veel meer afnemen.
Bas1982
3rd Gear member

Natuurlijk gaat het meer om het koelvermogen, maar als ik de formaten bekijk zal deze ook meer koelen, aangezien deze meer rijwind vangt.

Maar als je de volgende foto's bekijkt:

Afbeelding

Afbeelding

Vind ik nummer 1 wel 10x mooier.

@ tom Ook voor jouw diesel zal het verschil maken, vooral met warm weer zoals nu. Wat ik op internet heb gelezen hebben alle diesels 1.6 en 2.0 dezelfde intercooler als de T5. Als de auto gechipt is zal je zeker verschil merken.

Weet dat het schelden is, maar mijn astra coupe turbo met andere grotere turbo en chip op maat, is een andere intercooler eigenlijk een must. We waren aan het dataloggen en na het op temperatuur rijden 1keer gas geven van 2000 rpm tot 6000 rpm in de 3 de versnelling was de inlaat temp al van 30graden naar 60 graden opgelopen. En zoals Koen goed zegt wordt de onsteking veranderd en vermogen verminderd.

De intercooler bedoeld voor de ford wordt zowel in alu kleur als in het zwart geleverd met en zonder tekst. Had de vraag ook op swedespeed gezet en daar werd gezegd dat de intercooler te hoog is. Ik wacht het antwoord over de maten nog even af en mocht ik denken dat het past ga ik het zeker proberen. Ook omdat op mijn werk (wij maken aanpassingen voor zwaar gehandicapten, waarvoor alles individueel gemaakt wordt) de mannen van de werkplaats wel iets kunnen aanpassen, alu en rvs lassen voor een taart :twisted:
crackedtooth
5th Gear member

aquamist als alternatief ?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Bas1982
3rd Gear member

De force fed IC die Kyle op swedespeed heeft gemaakt heeft de afmetingen:

Its a core size of 3.5" (8,9cm)X 8" (20,3cm) X 22" (55,9cm)with 2.25" inlets and outlets

en het ziet er zo uit:

Afbeelding

Dan ben ik er bijna van overtuigd dat deze ook gaat passen. Maar ik wacht nog even op de maten. Hij is volgens mij wat langer, maar ook dunner, dus zou net gaan hoop ik.

Afbeelding
Marc Apeldoorn
5th Gear member

Ik zou de suggestie van aquamist toch serieus in overweging nemen.
Goedkoper en meer vermogen als je 50 % water met 50% methanol mengt...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Bas1982
3rd Gear member

Als deze IC past heb ik deze voor €430 thuis bezorgd, Wat ik zo zie is aquamist duurder... Of kijk ik op een verkeerde website?
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
koen.s
4th Gear member

Bas1982 schreef:Als deze IC past heb ik deze voor €430 thuis bezorgd, Wat ik zo zie is aquamist duurder... Of kijk ik op een verkeerde website?
Nette prijs voor de intercooler, je kan later altijd nog aquamist aanschaffen.

http://www.europeantuningshop.nl/index. ... t_id=14902
Bas1982
3rd Gear member

Ford IC gaat het niet worden. Vanmiddag ff gebeld met een bedrijf die ze verkoopt. De ST IC heeft de sensor in de boostpipe en niet in de IC. De grotere IC bedoeld voor een RS MKII heeft de sensor wel op die plek, maar die is weer veel te hoog.

Heb nog een vraag lopen in Engeland voor de Elevate IC, maar zal wel erg duur worden. Ga nu eerst een universele IC proberen. Net 1 gekocht in duitsland. 2 alu bochten erbij gekocht en wat T-bolt klemmen. Ook gelijk een heatwrap voor over de inlaatpijp die over het blok loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna mijn collega van de werkplaats gebeld of hij dit netjes wilt TIG lassen, zodat het er zo komt uit te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Het wachten is begonnen iig.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”