Dak C70 sluit niet meer

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
EvGerven
2nd Gear member

Het zit me nog niet echt mee met deze auto. Na de voorwielophanging en de remmen nu weer iets nieuws..

Vandaag was heerlijk weer om eens open te rijden maar bij thuiskomst ging het dak niet meer helemaal dicht. Het dak zelf wel maar het achterste stuk blijft omhoog staan.

Als ik het dak dan met de hand omlaag zet dan gaat hij wel elektrisch omhoog dus de motortjes doen het.

Uiteindelijk op de handbediening het dak gesloten.

Vreemd is in elk geval dat als ik de sluitknop nog eens indruk, de raampjes weer een stuk verder opengaan, de hoedenplank weer omhooggaat in plaats dat het achterste stuk daalt.

Het lijkt erop dat de electronica in de war is. Is dit zelf te resetten of moet ik bij de dealer langs?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik neem aan dat het over een C70 gaat?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
EvGerven
2nd Gear member

Yep, typo :oops:

Het zou anders wel een heel flink dak worden om op te vouwen.. :razz:
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

Ik denk dat het een ritje naar de dealer word, en dat hij daar even aan de Computer gaat.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
EvGerven
2nd Gear member

Ik ga eerst morgen even power-flippen (accu even los) en kijken of er ergens een sensor stuk of een connector nat is. Lang geleden dat de kap een hele dag in z'n bakkie heeft gezeten.

Hopelijk schijnt het zonnetje lekker morgen :)
sbv
6th Gear member

OP naar dealer en opnieuw laten afstellen. Laat gelijk de auto uitlezen, mbv Vida komen melding van dak wel in beeld

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
EvGerven
2nd Gear member

Inderdaad, een kennismaking met de dealer wordt eens tijd :)

De porwerflip heeft helaas niets opgelost, behalve dat ik nu zeker weet dat de code van de radio klopt :)
rifwachter
2nd Gear member

Je kunt alleen maar naar de volvo dealer gaan, hier het dak laten kallibreren, als er eeen sensor stuk is komt dat tijdens het kalibreren naar voren.

De kap moet na handmatig bediend te zijn ook opnieuw gekalibreerd worden, staat ook in je instructie boekje.

Ik heb dit voorjaar ook zoiets gehad met mijn C70 cabrio, dus mijn advies is ga niet zelf lopen knutselen aan het dak.
Volvo V70 D5
Volvo S80 T6 Executive
Volvo C30 D5
Volvo C70 D5
EvGerven
2nd Gear member

Morgen maar eens bellen voor een afspraak. Kunnen ze me meteen het hele errorlog uitlezen... Soms gaat het 'lampje defect' lampje branden maar ik kan niet ontdekken welk... :)

Ik hoop dat-ie dan al zijn pijntjes en problemen heeft laten zien...
rifwachter
2nd Gear member

EvGerven schreef:Morgen maar eens bellen voor een afspraak. Kunnen ze me meteen het hele errorlog uitlezen... Soms gaat het 'lampje defect' lampje branden maar ik kan niet ontdekken welk... :)

Ik hoop dat-ie dan al zijn pijntjes en problemen heeft laten zien...

Heb je al een afspraak staan met de dealer ?
Volvo V70 D5
Volvo S80 T6 Executive
Volvo C30 D5
Volvo C70 D5
ovlov2
2nd Gear member

Is het een C70 van de eerste generatie met stoffen dak ?
Ik heb dit probleem ook tijdje . Toen bleek dat een klein beetje stof van de bekleding achter ,tussen het mechanisme kwam. Ik heb dit toen verwijdert en sindsdien geen problemen meer gehad. Ik heb wel een klein beetje stof aan de binnenkant onderaan moeten wegknippen. Je ziet dit niet echt omdat er een plastiek plaatje voorkomt.
EvGerven
2nd Gear member

@ovlov2, Ja... C70<2000 met stoffen dak.

De enige motoren die nog wat doen als ik het dak bedien zijn die van de ramen, de achterklep/hoedenplank en de voorste motor voor de vergrendeling van het dak aan de voorruit. Het dak zelf en het achterstuk doen niets meer. Het begon met het achterstuk die niets meer deed.
Ik zie wel tijdens bedienen de boordspanning even zakken zonder dat ik een motortje hoor draaien. Je zou weleens gelijk kunne hebben (al laat het dak zich met de hand wel bewegen)

Donderdag nog maar even proberen. In elk geval heb ik de schroefboor met een passend bitje in de kofferbak liggen al is het seizoen wel een beetje voor bij nu.

Maandag een afspraak bij de dealer maar als het dak weer werkt dan zeg ik hem af en ga ik zaterdag wel even een bakkie doen daar om het goed te maken :)
EvGerven
2nd Gear member

De computer is uitgelezen:

Code: Selecteer alles

Aflevering&nbsp;29-10-2012&nbsp;9&#58;23&#58;06
Regeleenheid&nbsp;-&nbsp;Storingscode&nbsp;Status
ABS-0070&nbsp;Pompmotor&nbsp;Onjuist&nbsp;signaal&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-120&nbsp;Vouwdak&nbsp;Ongeldige&nbsp;positiestatus&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-121&nbsp;Vouwdak&nbsp;Ongeldige&nbsp;positiestatus&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-130&nbsp;Tijdwaarden&nbsp;Fout&nbsp;in&nbsp;beweging&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-150&nbsp;Voeding&nbsp;Signaal&nbsp;te&nbsp;laag&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-214&nbsp;Vergrendelingsschakelaar&nbsp;vóór&nbsp;Onjuist&nbsp;signaal&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-215&nbsp;Slotschakelaars&nbsp;achter&nbsp;Onjuist&nbsp;signaal&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-216&nbsp;Slotschakelaar&nbsp;afdekking&nbsp;Onjuist&nbsp;signaal&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-313&nbsp;Afdekkingsslot,&nbsp;sluiten&nbsp;Stroomsterkte&nbsp;te&nbsp;hoog&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-315&nbsp;Vergrendeling&nbsp;achter,&nbsp;sluiten&nbsp;Stroomsterkte&nbsp;te
hoog
De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CAB-317&nbsp;Slot&nbsp;vóór,&nbsp;sluiten&nbsp;Stroomsterkte&nbsp;te&nbsp;hoog&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CCM-414&nbsp;Ventilatormotor&nbsp;binnentemperatuursensor&nbsp;Onjuist
signaal
De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
CDM&nbsp;Storing&nbsp;niet&nbsp;gevonden
ECM&nbsp;Storing&nbsp;niet&nbsp;gevonden
ETM&nbsp;Storing&nbsp;niet&nbsp;gevonden
IMM&nbsp;Storing&nbsp;niet&nbsp;gevonden
ROPS-429&nbsp;Accuvoeding&nbsp;Signaal&nbsp;te&nbsp;laag&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.
SRS&nbsp;Storing&nbsp;niet&nbsp;gevonden
TCM&nbsp;Storing&nbsp;niet&nbsp;gevonden
VGLA-312&nbsp;Sirene&nbsp;Interne&nbsp;accustoring&nbsp;De&nbsp;storingscode&nbsp;is&nbsp;actief.&nbsp;
Een heel sliertje meldingen van het dak. het dak heb ik het laatst met de hand gesloten.
In elk geval vertelde de dealert mij dat ze met de reparatie van het dak over het algemeen wel een *paar* uren zoet zijn en dat ik wellicht eerst zelf wilde zoeken naar de oorzaak als losse stekkers en dergelijke.

Wel fijn als ze hun eigen beperkingen in combinatie met mijn sentiment kennen, dat heb ik ook weleens anders meegemaakt :)

Dus nu maar eerst eens kijken waar alle bekabeling loopt en waar de electronica van het dak precies zit.

Gezien de lengte van de lijst en de onsamenhangendheid, denk ik aan een stekker op de CAB unit die niet lekker zit.
Inmiddels is een irri pingetje dat het dak niet gesloten is bijgekomen als ik wegrijd dus ik stroop de mouwen maar weer eens op...

Als iemand al eens gewerkt heeft aan zo'n dak? Tips en raad die me wat tijd bespaart is uiteraard welkom.
Behalve het dak handmatig openen en sluiten heb ik er nog niet diepzinnig naar gekeken dus wellicht valt het mee en vind ik een simpele oorzaak.

Met de hand kan het dak wel alle bewegingen maken dus een stukje stof dat ergens tussenloopt lijkt me niet de oorzaak (wel bedankt voor de tip en ik zal het e.e.a. er nog wel op inspecteren).
Ben
Executive Member
Contacteer:

Omdat het 't oude model C70 is kun je ook eens gaan speuren op www.volvo850forum.nl
Daar rijden er ook een paar.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
EvGerven
2nd Gear member

Tadaaa!! Gevonden!

De motor die de vergrendeling van de afdekplaat (hoedenplank) moet doen ging wel draaien maar de tandwielen waren dolgedraaid en er gebeurde daardoor niets.

Nu maar een nieuw motortje bestellen en erin prutsen...
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”