temp/benzine meter

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

Hoi,

Van mijn 740 uit 85 geeft zowel de temperatuur als benzine stand meter niets aan. Iemand een tip wat het kan zijn? Hebben beiden iets gemeenschappelijk?

Groet,

Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Er hoort ergens een spannings stabilisator te zitten, meestal bij de meters zelf. Grote kans dat ze een spanning stabilisator delen waardoor beide meters niet werken.
sjors760
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04.01.2012 - 21:36

hallo ik heb hetzelfde probleem met me 740 is het wel te maken
of moet er een ander klokkenset in ? gr sjors
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29517
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nee, wat admiral al zegt, het is waarschijnlijk een defecte spanningsstabilisator achter het klokkenpaneel voor tankmeter en kvstempmeter.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
crosskabouter
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
Locatie: Roosendaal

Heeft de mijne ook wel eens. Keertje tegen het 'glas' kloppen en de naalden komen weer omhoog.
Jagen doe je in het bos...
sjors760
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04.01.2012 - 21:36

hallo ik heb de spanningsstabelisator vervangen
de benzinemeter doet het weer maar temperatuur niet
mischien is de sensor niet goed maar waar zit ie op het blok
er zitten er namelijk 2 naast elkaar?
het is een 2.3 16klepper gr sjors
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

sjors760 schreef:hallo ik heb de spanningsstabelisator vervangen
de benzinemeter doet het weer maar temperatuur niet
mischien is de sensor niet goed maar waar zit ie op het blok
er zitten er namelijk 2 naast elkaar?
het is een 2.3 16klepper gr sjors
Haal even het draadje van de temp sensor los en hou deze tegen het blok, wel ff contact aan zetten. Slaat de temp meter op de dash uit dan is deze goed. Doet ie dat niet dan kan er een breuk in de draad zitten of je sensor is idd stuk. Tip ff kort je draad tegen het blok houden niet te lang want dat vind de temp meter niet leuk nl.
sjors760
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04.01.2012 - 21:36

oke zal ik proberen maar welke is de temperatuur sensor
en er zitten 2 draden aan dien sensor
sjors760
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04.01.2012 - 21:36

en zijn trouws alle spaningsstabelisators hetzelfde?
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

sjors760 schreef:oke zal ik proberen maar welke is de temperatuur sensor
en er zitten 2 draden aan dien sensor
Hmmmmmm ja dat is een goeie, ik werk alleen maar aan auto's die minstens 30 jaar oud zijn en die hebben maar 1 draadje en dat is zogezegd de plus.
sjors760
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04.01.2012 - 21:36

oke dat zoek ik wel uit
maar die spannings stabelisator is toch het ding waar
de dimmer op zit van de verlichting van het klokkenset?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sjors760 schreef:oke dat zoek ik wel uit
maar die spannings stabelisator is toch het ding waar
de dimmer op zit van de verlichting van het klokkenset?

Welke motor heb je?dan kijk ik welke sensor het is..
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

sjors760 schreef:oke dat zoek ik wel uit
maar die spannings stabelisator is toch het ding waar
de dimmer op zit van de verlichting van het klokkenset?
Ook dat antwoord moet ik je schuldig blijven, veelal bij oldtimers is dat een gesoldeeerd componentje achter de klokken. Althans dat was bij mijn Opel Admiral het geval. Daar had de benzine en temp meter zijn eigen spanningstabilisator en die van mijn temp meter bleek stuk nadat ik de sensor had vervangen en het draadje had doorgemeten.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”