witte rook uit uitlaat

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
volvot4rider
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.02.2013 - 20:32
Locatie: zwolle

Hallo Volvo Riders,
Heb een vraag over mijn Volvo V40 T4 bj 98.
Er komt witte rook uit de uitlaat best wel veel ook bij warme motor.
dacht eerst koppakking maar koelvloeistof blijft op niveau en helder en geen extreem olieverbruik.Ik zie ook geen lekkages bij turbo of scheurtjes in slangen iemand ervaring hiermee? Tips en suggesties welkom en alvast bedankt
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21158
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dan is er een nieuwe Paus bekend.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
volvot4rider
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.02.2013 - 20:32
Locatie: zwolle

Waar heb jij over dan met je pausje! chappi
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13640
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de experts op het gebied van witte rook zitten idd in het vaticaan
volvot4rider
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.02.2013 - 20:32
Locatie: zwolle

Tja joh
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13640
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat is in Rome :lol:
volvot4rider
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.02.2013 - 20:32
Locatie: zwolle

Hahah ja man dankje vooe je tip
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21158
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Maar goed.

Witte rook duidt in de meeste gevallen toch wel op een lekke koppakking en dat er koelvloeistof lekt. Maar hoe rij jij meestal? Korte stukken of toch langere stukken met goed warme motor? Condens in je uitlaat moet namelijk ook uitdampen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

In het geval dat het een uitlaat betreft zou het best eens kunnen betekenen dat je koppaking is afgetreden.

Witte rook komt in dat geval doordat de koelvloeistof de cilinders inloopt en ongewenst deel word van het verbrandingsproces.

Mijn onderbuikgevoel zegt dat je de T4 met een koude motor de sporen gegeven hebt.
Met een beetje mazzel is alleen je koppakking te barsten, met een beetje pech is de kop krom.

Kijk voor de zekerheid even onder je oliedop. Als er een "mayonaise-achtige" substantie te vinden is het mis.

In het vervolg de auto altijd normaal warm rijden en stoplichtsprintjes vermijden ;-)
volvot4rider
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.02.2013 - 20:32
Locatie: zwolle

Heb deze t4 al week ongeveer rij meestal korte stukken. Merk wel dat er water druppels uit de uitlaat lek. Heb geen ervaring met t4 had hiervoor 7 jaar S70 r gehad.
volvot4rider
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.02.2013 - 20:32
Locatie: zwolle

Heb geen smurrie bij olievuldop.
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Als het kvs op niveau blijft en geen drap erin en ook in de olie geen sludge, is het misschien toch gewoon vocht in de uitlaat. Je zou voor de zekerheid nog een compressietest kunnen laten uitvoeren...
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
DrRossi
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46

Ik zou eerst eens een flink stuk gaan rijden om zeker te weten dat er geen vocht in je uitlaat zit !
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Gebruikersavatar
ex-Mooseman
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 30.08.2012 - 16:33
Locatie: WVL

witte rook = waterdamp
blauwe rook = olie
zwarte rook = roet
roze rook = carnaval

Gezien je vooral korte endjes rijdt, en er af en toe waterdruppels uit de uitlaat lekken, denk ik dat het inderdaad condenswater in je uitlaat is. Door het koude weer gaat de witte rook extra opvallen.
Flinke brok gaan sturen...
Gast

ex-Mooseman schreef: Flinke brok gaan sturen...
Komt de levensduur van je uitlaat ook ten goede
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”