Stabilisatorstang voorzijde vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
msx4ever
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
Locatie: Nijmegen

Linksvoor rammelt de stabilisatorstang deze zal dus vervangen moeten worden. Nu is mijn vraag, is dit eenvoudig zelf te vervangen? En zo ja, zijn er nog punten waarop ik moet letten?

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bedoel je de kleine stangen tussen de stabilisatorstang en de veerpoot, die zijn makkelijk zelf te vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21468
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nog geen 10 minuten werk. Wel even handig om de auto op te krikken en het wiel eraf te nemen: je kunt er dan makkelijker bij.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
msx4ever
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
Locatie: Nijmegen

lint schreef:Bedoel je de kleine stangen tussen de stabilisatorstang en de veerpoot, die zijn makkelijk zelf te vervangen.
Ja, die tussen de veerpoot en de anti roll bar, het onderdeel ziet er zo uit:

Afbeelding

Volgens mij komt hier de rammel vandaan. Is dit eenvoudig te vervangen (een kant opkrikken, vervangen en door naar de andere kant)?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja, dat is een simpel klusje.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ziet het er ingewikkeld uit dan? Dan zou het wel een ingewikkelde klus kunnen worden zomaar! :wink:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Maak hem nu niet nerveuzer dan nodig is!
Als het is gelukt horen wij het graag.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

msx4ever schreef:Linksvoor rammelt de stabilisatorstang deze zal dus vervangen moeten worden. Nu is mijn vraag, is dit eenvoudig zelf te vervangen? En zo ja, zijn er nog punten waarop ik moet letten?

Alvast bedankt voor de reacties!
als je de auto aan 1 kant optilt staat je stabilisatorstang onder spanning wat de montage makkelijker maakt, het kan namelijk zijn dat de kogel mee gaat draaien en de moer er dus niet af wil. Als je nog originele stangen op de auto hebt zitten kun je om tegen te houden aan de voorzijde een torx bitje gebruiken. Mocht dit niet lukken kun je ook gewoon met een waterpomptang aan de binnenzijde tegen houden (je gooit de oude toch weg).
Vastdraaien zal wat simpeler gaan omdat het stangetje onder spanning staat, wel even met bandijzer oid de stabilisatorstang naar beneden duwen om hem er tussen te krijgen. Meeste imitatie stangetjes hebben die torx aan de voorzijde niet maar kun je tegenhouden met een steeksleutel die je op de as kunt zetten vlak bij het hoesje
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Ik heb voor ook een rammel/bonk.
Zelf dacht ik aan de draagarmen, maar dit kan dus ook.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja dit kan ook en is makkelijk te controleren en te repareren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als je vol uitstuurt kan je de stang zo beet pakken en stevig heen en weer bewegen. Als hij rammelt of knikt weet je genoeg, anders zou het ook je draag arm kunnen zijn. Alleen dan zou je ook recties in je stuur moeten voelen bij remmen of gasgeven. Als je dat niet hebt verdenk ik met grote zekerheid je stabilisatorstang. Ik heb er laatst een vervangen gewoon op de krik, no problem.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

dennis850estate schreef:
msx4ever schreef:Linksvoor rammelt de stabilisatorstang deze zal dus vervangen moeten worden. Nu is mijn vraag, is dit eenvoudig zelf te vervangen? En zo ja, zijn er nog punten waarop ik moet letten?

Alvast bedankt voor de reacties!
als je de auto aan 1 kant optilt
Is een krik niet makkelijker dan de wagen optillen, Dennis? :lol:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
msx4ever
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
Locatie: Nijmegen

Thijs schreef:Ziet het er ingewikkeld uit dan? Dan zou het wel een ingewikkelde klus kunnen worden zomaar! :wink:
Nee, het ziet er niet ingewikkeld uit, maar wellicht dat er andere ervaringen zijn op het forum waar je rekening mee moet houden. Ik heb het graag goed bekeken en uitgezocht :)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Met opkrikken meegerekend 15 min werk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

msx4ever schreef:
Thijs schreef:Ziet het er ingewikkeld uit dan? Dan zou het wel een ingewikkelde klus kunnen worden zomaar! :wink:
Nee, het ziet er niet ingewikkeld uit, maar wellicht dat er andere ervaringen zijn op het forum waar je rekening mee moet houden. Ik heb het graag goed bekeken en uitgezocht :)
Je hebt gelijk hoor om even naar ervaringen te vragen... Als het meezit ben je zo klaar maar het kan ook best zijn dat het asje mee gaat draaien en je wat meer moeite moet doen. Ligt er een beetje aan of er originele op je auto zitten of imitatie. Die laatste zijn wat lastiger te blokkeren. Succes er mee, gaat vast wel lukken nu
msx4ever
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
Locatie: Nijmegen

dennis850estate schreef:
msx4ever schreef:
Thijs schreef:Ziet het er ingewikkeld uit dan? Dan zou het wel een ingewikkelde klus kunnen worden zomaar! :wink:
Nee, het ziet er niet ingewikkeld uit, maar wellicht dat er andere ervaringen zijn op het forum waar je rekening mee moet houden. Ik heb het graag goed bekeken en uitgezocht :)
Je hebt gelijk hoor om even naar ervaringen te vragen... Als het meezit ben je zo klaar maar het kan ook best zijn dat het asje mee gaat draaien en je wat meer moeite moet doen. Ligt er een beetje aan of er originele op je auto zitten of imitatie. Die laatste zijn wat lastiger te blokkeren. Succes er mee, gaat vast wel lukken nu
Het is ook gelukt :D Er zaten originele onder en die heb ik er ook weer voor in de plaats gezet. Op de krik alleen, werkt niet vind ik. Alles staat onder spanning en dat vindt ik niet echt prettig werken. Ben gestopt en heb as steunen gehaald en hem op steunen gezet aan twee kanten. Hierna ging het gemakkelijk. Ik ben nu in ieder geval van het rammel/kraakgeluid af bij drempels en andere oneffenheden in de weg :D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goed dat de klus is geklaard!
Het is overigens ook veel veiliger te werken onder de auto als die op assteunen staat in plaats van alleen een krik.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Wat kosten die dingen eigenlijk?
Enne wat zou de dealer er voor rekenen.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29645
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De stangen kosten bij VOMD:

Stabilisatorstang voor

€27,95


Stabilisatorstang voorzijde voor:

S60 2001 t/m 2008

S80 1999 t/m 2006

V70 2000 t/m 2008

XC70 2001 t/m 2007

XC90 2003 t/m 2008




Onderdeelnummers: 30714685, 274303, 274456, 31201602, 31212692.


ORIGINEEL MEYLE HD!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
msx4ever
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
Locatie: Nijmegen

w.stif schreef:Wat kosten die dingen eigenlijk?
Enne wat zou de dealer er voor rekenen.
Ze heten afstandssteunen bij de dealer en kosten €48,40 excl. BTW per stuk (31201602 is het onderdeelnummer). Eronder zetten weet ik niet wat ze er voor rekenen, maar het is gemakkelijk zelf te doen. Ik ben in ieder geval erg blij dat het gekraak/gerammel nu weg is.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”