Lange mensen en volvo's

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Fat Rat
5th Gear member

Ik zit dus met het volgende...
Ik ben druk bezig met m'n rijbewijs en al jaren volvo fan, vind het gewoon prachtige auto's. Nou blijkt ook nog eens dat volvo's erg goed tegen lpg kunnen(waarop ik op wil gaan rijden). Ik heb jammer genoeg ooit alleen maar 1X een ritje gemaakt als passagier in een V70 van het nieuwere model was een 2002 geloof ik.
Nou is dus mijn vraag in hoeverre passen mensen met een lengte van 1.95 meter comfortabel achter het stuur van een 240 of 740 en als ik geluk heb een 850.
Met lessen heb ik ervaring opgedaan met de binnenruimte van een Seat Ibiza, dit werd dus de airco enzo op de middenconsole bedienen met m'n knie :S hier heb ik dus ook maar 1 les in gereden.
Vervolgens heb ik gelest in een Mercedes c2x0, wat een poesje auto was dat (sorry voor de mercedes fans onder ons :twisted: :P ) Zit comfort was middelmatig en die auto reed gewoon echt niet lekker naar mijn gevoel.
Nu les ik in een Ford Focus, nieuwe model. Lang geen gekke auto vond em beter zitten en veel en veel prettiger rijden dan de merc of seat.
Maar ik wil dus voor Volvo gaan, al jaren fan van, vind de mooie hoekige lijnen kracht uitstralen op een ongeevanaarde manier het comfort schijnt superieur te zijn en tsja dan heb je natuurlijk nog de Volvo kwaliteit.
Maar wie heeft ervaringen op dit gebied, positief of negatief....
pluspunten zijn natuurlijk ook dat bijna iedere volvo over een hoogte verstelbare bestuurders stoel beschikt. Hoe zit dat bijvoorbeeld met de stuurkolom, is deze "uit te trekken"...
Alvast hartelijk dank voor de hulp van een wannabe volvo rijder (hoop van een dag of wat na 2 augustus.)

Groeten Fat Rat
Entuscan
1st Gear member

Fat Rat schreef: Nou is dus mijn vraag in hoeverre passen mensen met een lengte van 1.95 meter comfortabel achter het stuur van een 240 of 740 en als ik geluk heb een 850.
Man, je hebt nog ruimte te over. Je kan gerust nog een centimetertje of 5 groeien.
Zweden zijn ook niet van de kleinste mensen ;) Dus volvo's zijn daarop voorzien
Kwa ruimte ga je respectievelijk het grootst zitten in de 740->240->850/70
Heb ze momenteel alle 3 (740,240 en v70) hier staan en ben zelf net geen dubbelle meter ;)
Ramon&Ramon
7th Gear member

Je kunt altijd nog op de achterbank gaan zitten,voorstoel er uit en gaan.:):):)
Fat Rat
5th Gear member

Dat soort ervaringen zijn de dingen die ik graag wil horen Entuscan. Lang zijn is afentoe al lastig genoeg, maar gelukkig kan ik dan zo te zien wel mijn favo merk gaan rijden gelukkig.

Maar voorstoel eruit slopen is niet echt een optie. Dan haal je met je armen het stuur niet meer... hoe lang je ook bent. Het is vaak gewoon zo dat je stoel wel erg achteruit kan maar dat je geen evt geen goede zit kan krijgen omdat de rest van de auto niet meewerkt zeg maar. Je moet dan ook het stuur kunnen verstellen, maar op zich verwacht ik dat ook wel van Volvo.
Jammer dat ik nu nog niet een auto kan kopen, had een hele mooie 240 in Utrecht gezien op marktplaats, maarja ik droom nog ff verder. *hoopt stiekum nogsteeds een goeie 850 T5 G3 te vinden voor de juiste prijs*
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
hvl
3rd Gear member

Ik ben 1,92 en pas overal in zelfs in een mini

Dus je past makelijk in een volvo en met gemak :onfire:
Volvo is het wordt het en blijft het
hvl
3rd Gear member

o,ja

Ik hen een 440 2.0 en een v40 2.0t :hotsun:
Volvo is het wordt het en blijft het
Walter
Geartronic member
Contacteer:

zelfs in een 300 kun je goed zitten! Goede vriend van mij is 2 meter en een beetje, die rijdt juist een 360 omdat ie er lekker in zit!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
liquid_force
6th Gear member

ik ben ook ongeveer 2 meter (lang ... en breed :)) en heb van de winter toen mijn eigen auto vast zat in de sneeuw de 240 van het hotell gereden en moet zeggen dat dat zonder enig probleem pastte.
[ook ik heb een tijdje een Mercedes C220 Krompessor gereden en was juist versteld hoe ver die bestuurdersstoel naar achteren gezet kon worden, ik kon zelfs niet eens op de achterste stand zitten, omdat dat teveel ruimte gaf :)]
Fat Rat
5th Gear member

Die mercedes had op zich genoeg ruimte maar ik vond em nou niet bijzonder zitten ofzo en om nou te zeggen dat zo'n auto erg geschikt is om in te lessen kan ik nou ook niet zeggen. Veel te luxe je hoort te weinig moter geluid om daar evt op te kunnen schakelen en er zitten zoveel extra's op die er gewoon niet toe doen als je net leert rijden... En ja het zit comfort vond ik tegenvallen als ik vergelijk hoe bijvoorbeeld die ford waar ik nu in les zit....
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Ludo
6th Gear member

hvl schreef:Ik ben 1,92 en pas overal in zelfs in een mini
is dat dan sturen met je knieen?. :lol:

Fat Rat schreef:...maarja ik droom nog ff verder. *hoopt stiekum nogsteeds een goeie 850 T5 G3 te vinden voor de juiste prijs*
wat noem je de juiste prijs?.
VolvoFiel
1st Gear member

Wat Volvo's betreft heb ik alleen ervaring met mijn S70 ('97), S40 (leenauto) en een keer in de S60 gereden. Met mijn 2.02 meter eigenlijk in geen enkele van voornoemde modellen klachten. Al moet ik wel zeggen dat de S70 en de S60 natuurlijk iets beter en ruimer zitten. Maar ook na een rit van 2,5 uur in de S40 stapte ik nog fit uit. Dus dat zit ook goed.
The Lord said: "Let there be something special". And then there was Volvo.
Richard
7th Gear member
Contacteer:

VolvoFiel schreef:Wat Volvo's betreft heb ik alleen ervaring met mijn S70 ('97), S40 (leenauto) en een keer in de S60 gereden. Met mijn 2.02 meter eigenlijk in geen enkele van voornoemde modellen klachten. Al moet ik wel zeggen dat de S70 en de S60 natuurlijk iets beter en ruimer zitten. Maar ook na een rit van 2,5 uur in de S40 stapte ik nog fit uit. Dus dat zit ook goed.
Ik ben 1,98m en heb mijn v40 uit 2004 na een jaar de deur uit gedaan omdat de stoelen te klein voor mij waren. Ik kon er niet lekker in zitten. Heb nu een v70 en daar zit ik heerlijk in.
Ik denk dat het voor elk persoon anders is. Hoe hij.zij zich erbij voelt
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Zeke
2nd Gear member

Nah nu moet ik toch echt wel ff wat kwijt mede forumbezoekers,

Ik begrijp dat we allemaal heel enthousiast over onze bolides zijn maar wordt er her en der nu
niet een beetje overdreven. Om te beginnen zal ik eerst even wat parameters noemen die op
mijn mechanische gesteldheid van toepassing zijn: 35 lentes jong, 1,97m lang en bij een vrije-
val trekt moederaarde met een kracht van ca. 150kg aan mijn goddelijke verschijning ………
Verder ben ik in het trotse bezit van een V70, zoals jullie wellicht al weten.

Om nu te zeggen dat je met een S60 ruimte zat hebt, net als bij een V70, is naar mijn eigen
ervaring wel wat overdreven. Voor mij is een dergelijke Volvo een wagen met enorm veel
rijcomfort maar om nu te spreken van een overdaad aan ruimte, nou nee. Als ik weer eens in
de gelukkige positie ben dat ik achter het stuur van de troste verlenging van mijn mannelijk-
heid mag plaats nemen (hehehehe dat is gelukkig meerdere malen per dag) en de zitpositie zo
instel dat ik echt perfect zit dan kunnen er vervolgens alleen personen onder de 8 jaar met
goed fatsoen achter mij zitten. Oké, ik zit dan wel vorstelijk maar voor een wagen met een
dergelijke omvang valt me de binnenruimte best wel tegen.

Een S60 is voor mij het zelfde verhaal waarbij het me opvalt dat er voorin, voor de bijrijder,
minder ruimtebeschikbaar is dan bij een V70. Al met al mocht het van mij best wel wat
ruimer zijn, oké als je de wagen alleen gebruikt en zelden of nooit met vrouw en/of kinderen
in de wagen zult zitten dan kom je zeker wel goed weg met de binnen ruimte.

Groet,

Bert

HMMMM zal mij benieuwen hoeveel shit ik nu over me heen ga krijgen
Zeke
2nd Gear member

Ja en dan nog wat,

In mijn vorige wagen had ik altijd de gewoonte om de handrem te gebruiken alvorens de auto
te verlaten. Deze gewoonte heb ik me maar snel afgeleerd want doe je dit wel dan resulteert
dat, althans in mijn geval, telkens in een gemene aanslag op mijn rechter knieschijf.

Doordat de hendel van de handrem onder een schuine hoek richting de bestuurder wijst, en ik
die twee lange dingen onder aan mijn lichaam toch mee moet hebben, is het voor mij
onmogelijk in te stappen zonder tegen dat ding aan te knallen. Dat is trouwens iets wat ik niet
goed begrijp, waarom in een dergelijke auto gaan automatische handrem? Zelfs een Passat
van de huidige generatie heeft dit.

Groet,

Bert
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Zeke schreef:Dat is trouwens iets wat ik niet goed begrijp, waarom in een dergelijke auto gaan automatische handrem? Zelfs een Passat
En een gezeik dat ze ermee hebben, raadpleeg maar eens een VW forum.
Als het niet te kostbaar zou zijn.... een RHD middenconsole nemen met de handrem er rechts van.
Zeke
2nd Gear member

bart simpson schreef:En een gezeik dat ze ermee hebben, raadpleeg maar eens een VW
forum.Als het niet te kostbaar zou zijn.... een RHD middenconsole nemen met de handrem er
rechts van.
Punt blijft dat het gewoon niet goed zit voor mensen met lange benen, dat voorstel van jou om
een andere middenconsole te nemen ga ik echt overwegen Bart. Zal m’n dealer maandag eens bellen of dit technisch uitvoerbaar is en wat dit zou moeten kosten. Laat jullie zeker horen wat hier uit komt.

Groet,

Bert
alettesmeekens
2nd Gear member
Contacteer:

Zeke schreef:
bart simpson schreef:En een gezeik dat ze ermee hebben, raadpleeg maar eens een VW
forum.Als het niet te kostbaar zou zijn.... een RHD middenconsole nemen met de handrem er
rechts van.
Punt blijft dat het gewoon niet goed zit voor mensen met lange benen, dat voorstel van jou om
een andere middenconsole te nemen ga ik echt overwegen Bart. Zal m’n dealer maandag eens bellen of dit technisch uitvoerbaar is en wat dit zou moeten kosten. Laat jullie zeker horen wat hier uit komt.

Groet,

Bert
Gewoon in zn versnelling laten staan ipv handrem
spaart voor een 740 turbo...

Afbeelding
Richard
7th Gear member
Contacteer:

Zeke schreef:Ja en dan nog wat,

In mijn vorige wagen had ik altijd de gewoonte om de handrem te gebruiken alvorens de auto
te verlaten. Deze gewoonte heb ik me maar snel afgeleerd want doe je dit wel dan resulteert
dat, althans in mijn geval, telkens in een gemene aanslag op mijn rechter knieschijf.

Doordat de hendel van de handrem onder een schuine hoek richting de bestuurder wijst, en ik
die twee lange dingen onder aan mijn lichaam toch mee moet hebben, is het voor mij
onmogelijk in te stappen zonder tegen dat ding aan te knallen. Dat is trouwens iets wat ik niet
goed begrijp, waarom in een dergelijke auto gaan automatische handrem? Zelfs een Passat

Groet,

Bert

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb de auto ook nooit meer op de handrem staan. En als er dan iemand anders even in gereden heeft en ik weer instap wordt ik 9 van de 10 keer getrakteerd op een zeer pijnlijke rechterknie. Ook onder het rijden zit de handrem mij trouwens regelmatig in de weg. Maar hier wen je wel aan.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Zeke
2nd Gear member

Richard S schreef:En als er dan iemand anders even in gereden heeft en ik weer instap wordt ik 9 van de 10 keer getrakteerd op een zeer pijnlijke rechterknie.
Goh waar ken ik dat van....

Heb de zelfde ervaring, goede reden om niemand in MIJN Volvo te laten rijden hehehehehehe

Groet,

Bert
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Ik zet 2 meter op de klokken en leg 80 kg in de schaal :)

740 - ruimte zat
440 - te klein
x40 - te klein
850 - past, maar houdt ook niet enorm over
V70 - Ruimte zat (nieuw model!!)
S60 - past... maar houdt zéker niet over, de B-stijl zit eigenlijk in de weg

240 heb ik geen ervaringen mee
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”