Mijn Volvo V70- 170PK ( benzinemotor ) produceert sinds enige tijd een vreemd geluid die ik en niets kan thuisbrengen. Ook bij de garage komen ze er niet uit. Het is een 'gillend v-snaar geluid maar dan hoor je die binnenin de auto harder dan als je onder de motorkap kijkt. Toch lijkt het erop dat het geluid wel degelijk daar vandaar komt. Het doet zich voor in het toerengebied 15-2500 toeren veelal in de 2de, 3de en 4de versnelling. De garage heeft de multi-riem gecontroleerd op spanning en ook de spanrol doet netjes zijn werk. Bij koppeling intrappen en toeren verhogen verdwijnt het geluid ( zoals je dat met een v-snaar ook kan doen )
De garage heeft de multi-riem reeds ingesprayed met een bepaald goedje maar ook dat mocht niet baten. Zelf ben/was ik zeer sterk geneigd te geloven dat het de multi-riem is vanwege het geluid maar aangezien je het binnenin de auto harder hoort dan onder de kap lijkt het dan toch iets anders te zijn.
Wat heb ik reeds gedaan om te zien of het geluid zichzelf opheft:
- verbruikers aan/uit zetten
- Airco aan/uit zetten
Niets lijkt uit te maken en komt het geluid bijna tijdens iedere rit terug. Het vreemde daaraan is dat het de ene keer harder is dan de andere keer en tijdens sommige ritten hoor ik dan ook weer niets. Toch lijkt de frequentie te verhogen en hoor ik het steeds vaker.
Is er iemand die dit eerder aan de hand gehand heeft en mij verder kan helpen?
B.v.d.
Groet,
Cas
Raar geluid onder de kap
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29545
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Klinkt als een versleten multiriem, hoe oud is de riem?
Meestal wordt bij het vernieuwen van de distributieriem de multiriem ook vervangen, moet volgens mij bij 180000 km.
Meestal wordt bij het vernieuwen van de distributieriem de multiriem ook vervangen, moet volgens mij bij 180000 km.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dynamo poelie of trillingsdemper vermoed ik. Beiden even checken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als je de koppeling intrapt is het weg,
Druklager???
Of anders de multieriem eraf halen en dan is luisteren en aan de poelies draaien handmatig.
Zijn die garages nou zo dom of ben ik zo slim,dat kunnen ze toch zelf ook bedenken neem ik aan?
Druklager???
Of anders de multieriem eraf halen en dan is luisteren en aan de poelies draaien handmatig.
Zijn die garages nou zo dom of ben ik zo slim,dat kunnen ze toch zelf ook bedenken neem ik aan?
Zoiets als dit? http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=55054
Volgens mij zijn de waterpompen (nagenoeg?) gelijk aan elkaar.
Wat is de km-stand?
Volgens mij zijn de waterpompen (nagenoeg?) gelijk aan elkaar.
Wat is de km-stand?
- Sjo
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
- Locatie: zuid Limburg
Mijn s60 had ook een geluid bij 2000 rpm,bleek een haarscheurtje te zijn in het uitlaat spruitstuk. Ik zelf dacht ook dat het een poelie of de riem was. Probeer eens als je het geluid hoort eens goed rond het spruitstuk te kijken met een goede zaklamp.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Bij mijn V70 bleek de bovenste bout van de dynamo gebroken op het scheidingsvlak. Je ziet de bout zitten dus verwacht je dat niet.
Bij bepaalde toeren komt de dynamo in resonantie, de riemspanner trekt dat niet en de riem kan gaan slippen. De dynamo wordt wazig van het trillen!
Ik heb een hele tijd gezocht naar dat probleem (vooral omdat alle trillingen van het blok via het subframe naar de cabine gaan lijkt alle geluid van onder te komen). Nieuw boutje erin: klaar!
Bij bepaalde toeren komt de dynamo in resonantie, de riemspanner trekt dat niet en de riem kan gaan slippen. De dynamo wordt wazig van het trillen!
Ik heb een hele tijd gezocht naar dat probleem (vooral omdat alle trillingen van het blok via het subframe naar de cabine gaan lijkt alle geluid van onder te komen). Nieuw boutje erin: klaar!
V60 PIH (2013)
- CasZs
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 14.01.2013 - 21:24
De Km-stand is overigens 196.000AlexV70 schreef:Zoiets als dit? http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=55054
Volgens mij zijn de waterpompen (nagenoeg?) gelijk aan elkaar.
Wat is de km-stand?
V70 2002 170PK 190.000
- TPRPowerflush
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 20.01.2013 - 22:30
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Ik zou persoonlijk nooit risico's nemen met die dingen en binnen de ( jaren ) en kilometers alles vervangen, alle rollen, spanners, waterpomp etc van zowel de distributieriem als de multiriem..
Altijd de waterpomp doen met de riem, en liever niet wachten tot het 160.000 km moment is aangebroken, je zult niet de eerste zijn met een gebroken riem...
Ik heb bij de aanschaf van mn S80 dat hele spul gedaan, en rij nu al weer ruim 80,000 km zonder enige zorgen of tussentijdse reparatie, ( op de startmotor na na, die overleed bij 250,000 km en daar kan ik mee leven )
Altijd de waterpomp doen met de riem, en liever niet wachten tot het 160.000 km moment is aangebroken, je zult niet de eerste zijn met een gebroken riem...
Ik heb bij de aanschaf van mn S80 dat hele spul gedaan, en rij nu al weer ruim 80,000 km zonder enige zorgen of tussentijdse reparatie, ( op de startmotor na na, die overleed bij 250,000 km en daar kan ik mee leven )
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl
voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
www.tprpowerflush.nl
voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.