Rear-view camera beeld aftappen

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
cvonken
2nd Gear member

Hoi,

Ik ben een gadget project begonnen in mijn XC60 (MY2010).
In het kort komt het er op neer dat ik een 7" tablet (Google Nexus) in de center console plaats, vóór het bestaande navi scherm. Dit past heel mooi en ik hoop een af-fabriek look te kunnen creeren.
Met de tablet kan ik tal van nuttige auto-apps gebruiken (TomTom, Sygic, Flitsmeister, zakelijke ritregistratie, muziek, Google, ODB2, file-info, ...). Tevens wil ik met een appje mijn Raspberry PI aansturen (remote), die het afspelen van muziek en films mogelijk maakt op het Rearseat Entertainment Systeem en die bij het oprijden van mijn oprit de content automatisch via Wifi (12v wifi/3G router) met mijn thuisserver synct.
Ambitieus en enorm patserig, maar dit lijkt me erg leuk als hobby-project 8)

De XC60 is o.a. voorzien van navigatie i.c.m. een achteruitrijcamera.
Aangezien de tablet het navi scherm geheel afdekt, kan ik dit scherm dus niet meer gebruiken; het moeten missen van de Volvo navi laat me koud (verschikkelijk vind ik deze en gebruik ik dan ook nooit), maar de achteruitrijcamera gebruik ik wél veel. Met name de begeleidingslijnen die met je stuur meedraaien vind ik zeer nuttig bij het inparkeren.

Ik zoek nu een manier om het beeld van de camera af te tappen of desnoods van het gehele scherm. Op die manier kan ik het beeld tonen op de tablet of op een andere plek in de auto een klein LCD'tje plaatsen met dit beeld.
Dit blijkt tot nu toe de grootste uitdaging; de rest heb ik in concept al liggen/werkend.

Weet iemand of dit kan of in welke richting ik moet denken? De bekende Volvo-kastjes bieden enkel de mogelijkheid om extra beeldmateriaal op je bestaande navi te tonen, maar ik zoek juist de output van dit scherm.
Ik hoor het graag!

Groeten,

Cyril
renezzzz
2nd Gear member

Mooi projectje, wel lastig en misschien uiteindelijk onmogelijk zonder te hoge kosten.
Staat of valt een beetje mee hoe het scherm wordt aangestuurd (analoog of digitaal en natuurlijk welke standaard). Geen idee hoe open dit systeem is. Ik heb een paar jaar geleden gekeken of ik dit bij de Z4 kon doen. Daar wordt het scherm analoog aangestuurd (RGB met ik meen de sync op R) er zijn daarvoor converters maar ja, het werd meteen erg duur om dit naar het gewenste formaat te brengen. Ik zou als ik jou was naar technische documentatie gaan zoeken (indien vindbaar) en daarin kijken naar de bekabeling van het scherm. Mooiste is om dat signaal te splitten en een uitgang via een capture device te capturen. Je hebt dan nog steeds het originele systeem werkbaar en op je pc/tablet/etc het beeld van de nav/camera/etc. En wie weet ben je niet de eerste die iets dergelijks werkbaar heeft gemaakt. Goed zoeken dus! Succes
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
DiscoveryTD5
1st Gear member

Dag Cyrill,

Kun je een fototje plaatsen of sturen als je nexus in de console staat?

Ik denk dat ik ook voor een nexus ga, maar ben benieuwd hoe "mooi" dat past.

------------------
Vandaag een gebruikte XC60 2009 2.4D FWD gekocht :))))
Volvo XC60 2.4D FWD 2009
cvonken
2nd Gear member

DiscoveryTD5 schreef:Dag Cyrill,
Kun je een fototje plaatsen of sturen als je nexus in de console staat?
Ik denk dat ik ook voor een nexus ga, maar ben benieuwd hoe "mooi" dat past.
Zal ik zeker doen. Kan even duren, want ik heb nog wat tuinklussen op de agenda staan, zolang het mooie weer aanhoudt.
Ik twijfel nog of ik de Nexus vóór de bestaande navi zet, of in plaats van. Dit laatste heb ik al eens gedaan met een TomTom van 5", maar het beperkt wel je 'fingertouch' vrijheid.
frankgs
1st Gear member

hoe haal je de bestaande eruit?
cvonken
2nd Gear member

frankgs schreef:hoe haal je de bestaande eruit?
Goed kijken en voorzichtig demonteren. De dash-kap kan er zo vanaf (geklemd).
Als het goed is, is de navi zelf 1 scherm/behuizing.
frankgs
1st Gear member

heb je der soms fotos van gemaakt?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

En , al gelukt met de RV beelden?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
cvonken
2nd Gear member

Heren, geduld ;-)
Zoals ik al eerder postte, heb ik weinig tijd en dus nog niets kunnen ondernemen helaas.
(al hoewel ik de dash in mijn vorige XC60 -zonder RTI- al wel open heb gehad wegens inbouw van een 5" TomTom).

Ik zal zeker foto's maken en voortgang posten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DiscoveryTD5
1st Gear member

Is bovenstaande foto een Nexus 7 2013? Als dat zo is had ik niet verwacht dat het zo mooi zou passen. Als ik de specs lees dacht ik dat ie te hoog zou zijn om er mooi in te passen. Dit ziet er goed uit.

Voor wat betreft de camera zou je hier http://dnt.de/index.php?dir=produkte/details/52147 eens naar kunnen kijken: werkt dmv wifi. Wellicht te koppelen aan de originele camera?
DiscoveryTD5
1st Gear member

Is bovenstaande foto een Nexus 7 2013? Als dat zo is had ik niet verwacht dat het zo mooi zou passen. Als ik de specs lees dacht ik dat ie te hoog zou zijn om er mooi in te passen. Dit ziet er goed uit.

Voor wat betreft de camera zou je hier http://dnt.de/index.php?dir=produkte/details/52147 eens naar kunnen kijken: werkt dmv wifi. Wellicht te koppelen aan de originele camera?
cvonken
2nd Gear member

Bovenstaande foto is een TomTom Go 1000 (geen Nexus 7), van een vorige inbouw project.
De Nexus 7 is groter, echter het effectieve beeld past nét (niet) binnen het kader van de dash-kap. Het wordt dus inbouwen achter de kap (al weet ik nog niet of daar ruimte genoeg rondom is), of meer naar voren, hetgeen ook de touchscreen bediening veel eenvoudiger maakt.

Dank voor je link naar de achteruitrijcamera.
Er zijn verschillende losse oplossingen mogelijk heb ik gezien. Deze combineert het ook met daadwerkelijke afstanden in het beeld.
Ik ben echter op zoek naar de koppeling met de bestaande achteruitrijsensoren, mede omdat deze ook de stuurstand van de auto meenemen en projecteren in het beeld.
Tot op heden nog geen specs gevonden van wat Volvo gebruikt aan beeldprotocollen.
frankgs
1st Gear member

nog enige progressie?
cvonken
2nd Gear member

Helaas, het ontbreekt me tot nu toe aan tijd. :-(
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

frankgs schreef:nog enige progressie?
Ben ook benieuwd...

Btw;
Camera is digitaal (geen analoog composiet oid)
Parkeer indicatie lijnen komen niet uit de sensoren, maar uit de canbus (stuuruitslag) en de unit zelf voor blockers.
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
cvonken
2nd Gear member

Gisteren weer eens wat tijd vrijgemaakt om te bekijken of het video-signaal van de achteruitrijcamera af te tappen is.
Aangezien de gehele middenconsole er uit moest, heb ik direct wat andere klusjes gedaan:
- de automatische audio-switch (audio-jack vs RSE audio) is defect waardoor je na willekeurige tijd enkel nog een hoog 'toerental gefluit' door de boxen hoort en niet het geluid van de DVD achterin (massa probleem?). De switch heb ik ontkoppelt.
- de 'bewegingsdetectiemodule' van het alarm tussen de voorstoelen (onder de bekerhouders) was -volgens VIDA- defect en heb ik vervangen (maar het euvel is er nog steeds)
- de middenconsole heeft een donker-houten inleg, deze heb ik gewrapped met zwart 3D carbonfolie (sjiek!)

Daarna het navi scherm gedemonteerd en van achteren eens bekeken. Er blijken 4 connectors te zijn, blauw, zwart, bruin en groen (zie foto).
Indien ik enkel blauw en zwart aansloot, kreeg ik reeds de navi/kaart te zien.
Bruin en groen zijn kennelijk van een extern video signaal, de groene bleek die van de achteruitrijcamera te zijn.
Waar de bruine voor is (zat aan de kabelboom van zwart en blauw vast) is me een raadsel? Wie-o-wie weet dit?

Middels een speld en wat krokodillen klemmen heb ik zowel de bruine als de groene connector aan een composiet/tulp video-in scherm gehangen, maar ik kreeg geen beeld te zien (enkel een klein flitsje als ik de kabel aansloot).
Helaas, het is dus geen 'eenvoudig' analoog video signaal (zoals VolvoTech reeds aangaf)
Pas als ik weet wat het wel is, kan ik eventueel op zoek naar een converter. Plan B is het openen van het scherm en wellicht daar een connector vinden die ik kan gebruiken, of kan doorlussen naar een klein extern scherm die ik elders ga plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door cvonken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60, black, Summum, ACC/panorama/BLIS/RSE, 2.4D Geartronic, MY2010
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

cvonken schreef: Gisteren weer eens wat tijd vrijgemaakt om te bekijken of het video-signaal van de achteruitrijcamera af te tappen is.
Aangezien de gehele middenconsole er uit moest, heb ik direct wat andere klusjes gedaan:
- de automatische audio-switch (audio-jack vs RSE audio) is defect waardoor je na willekeurige tijd enkel nog een hoog 'toerental gefluit' door de boxen hoort en niet het geluid van de DVD achterin (massa probleem?). De switch heb ik ontkoppelt.
- de 'bewegingsdetectiemodule' van het alarm tussen de voorstoelen (onder de bekerhouders) was -volgens VIDA- defect en heb ik vervangen (maar het euvel is er nog steeds)
- de middenconsole heeft een donker-houten inleg, deze heb ik gewrapped met zwart 3D carbonfolie (sjiek!)

Daarna het navi scherm gedemonteerd en van achteren eens bekeken. Er blijken 4 connectors te zijn, blauw, zwart, bruin en groen (zie foto).
Indien ik enkel blauw en zwart aansloot, kreeg ik reeds de navi/kaart te zien.
Bruin en groen zijn kennelijk van een extern video signaal, de groene bleek die van de achteruitrijcamera te zijn.
Waar de bruine voor is (zat aan de kabelboom van zwart en blauw vast) is me een raadsel? Wie-o-wie weet dit?

Middels een speld en wat krokodillen klemmen heb ik zowel de bruine als de groene connector aan een composiet/tulp video-in scherm gehangen, maar ik kreeg geen beeld te zien (enkel een klein flitsje als ik de kabel aansloot).
Helaas, het is dus geen 'eenvoudig' analoog video signaal (zoals VolvoTech reeds aangaf)
Pas als ik weet wat het wel is, kan ik eventueel op zoek naar een converter. Plan B is het openen van het scherm en wellicht daar een connector vinden die ik kan gebruiken, of kan doorlussen naar een klein extern scherm die ik elders ga plaatsen.
Is gewoon een interface voor hoor, noemen we VBB6.
www.volvotech.eu

Lambert
5th Gear member

Leuk project... ben benieuwd!
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
cvonken
2nd Gear member

VolvoTech schreef: Is gewoon een interface voor hoor, noemen we VBB6.
VolvoTech, ik begrijp je reactie niet helemaal; je gaf eerder aan benieuwd te zijn naar mijn bevindingen en nu geef je aan dat er 'gewoon' een interface voor is. De VBB6 maakt het mogelijk om een camera en eventueel extra video signaal toe te voegen aan de bestaande Navi monitor.
Dit is echter niet waar ik naar op zoek ben (waar we al eerder over gemaild hebben).
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ik hoor graag van je.

Groeten,

Cyril
Volvo XC60, black, Summum, ACC/panorama/BLIS/RSE, 2.4D Geartronic, MY2010
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Ja, ff niet goed de laatste berichten gelezen, sorry.
Van't ene bericht in de het andere.

Maar wat jij wil is het camera beeld (digital) zo bereiden dat het een ander medium in kan.
Dat is er dus niet idd.
www.volvotech.eu

Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”