Volvo v50 1.6d met 284000 km erop
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 21.09.2013 - 22:13
Ik heb een volvo gezien een v50 1.6d met 284000 km op de teller. Ik zit eraan te denken om ervoor ta gaan kijken maar ik weer absoluut niet of dit veel is kwa kms met een v50. Iemand ervaring hiermee? Er word gezegd dat de auto 1:20 rijd is dit zo?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29434
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Is erg afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto, goed gedocumenteerd onderhoud en geluk hebben.
Een aankoopkeuring door de Volvodealer is niet onverstandig.
Een aankoopkeuring door de Volvodealer is niet onverstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik ken een V50 met een 1.6D blokje in het vooronder. Die is slechts in gebruik (geweest) als reisauto en zal zo ongeveer dezelfde KM-stand hebben.
NB: er is bij die V50 geen sprake van een vaste bestuurder! (maar je wil niet weten wat dat ding al aan kosten om de oren heeft gehad.
Het is goed je eerst eens te verdiepen in de onderhoudshistorie en een onafhankelijke aankoopkeuring te laten doen. Een D5 met dergelijke standen geeft trouwens minder risico dan een 1,6blokje.
NB: er is bij die V50 geen sprake van een vaste bestuurder! (maar je wil niet weten wat dat ding al aan kosten om de oren heeft gehad.
Het is goed je eerst eens te verdiepen in de onderhoudshistorie en een onafhankelijke aankoopkeuring te laten doen. Een D5 met dergelijke standen geeft trouwens minder risico dan een 1,6blokje.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
een 1.6d is een erg zuinige diesel. 1:20 of meer is zeker haalbaar, mits je rijgedrag er ook naar is natuurlijk.
Het is wel een autootje op leeftijd, dus houdt wel rekening met flink wat slijtage onderhoud, alsmede zaken als turbo, roetfilter, remmen. Onderhouds historie is zeer belangrijk in dit geval, volvo kan bij een aankoopkeuring van 99 euro zeker eea voor je uitzoeken. Als alle bovengenoemde zaken al zijn vervangen, dan scheelt dat behoorlijk in je beurs. Er zijn hier op het forum 1,6D v50's die al 370000km gereden hebben...
Het is wel een autootje op leeftijd, dus houdt wel rekening met flink wat slijtage onderhoud, alsmede zaken als turbo, roetfilter, remmen. Onderhouds historie is zeer belangrijk in dit geval, volvo kan bij een aankoopkeuring van 99 euro zeker eea voor je uitzoeken. Als alle bovengenoemde zaken al zijn vervangen, dan scheelt dat behoorlijk in je beurs. Er zijn hier op het forum 1,6D v50's die al 370000km gereden hebben...
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat weet ik niet, zou uit de aankoopkeuring moeten blijken.rboer81 schreef:dus is het eigenlijk onverstandig om hem te kopen?
Maar als je toch een V50 diesel zoekt, kijk dan zeker ook naar de 2.0D en D5 uitvoeringen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Maar vele malen duurzamer, om in dat kader over een D5 nog maar te zwijgen.
Maar als het verbruik belangrijker is dan de levensduur en prestaties van het blok, dan moet je vooral een 1.6 nemen. Let wel: dit is persoonlijk!
Ik draaide met de vorige rustig 1 op 19 (V70 131 PK D5) en nu net zo vrolijk 1 op 15 (zie onderschrift) Desondanks tank ik nog steeds 1 a 2 keer per maand en ja, ik tik dan iets meer af maar weet mij wel verzekerd van een oersterk blok waar (in principe) geen rare en bovenal dure reparaties als zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. En iets sterker blok sleurt die auto iets eenvoudiger vooruit en geeft iets meer rijplezier. Maar, zoals gezegd: is persoonlijk!
Maar als het verbruik belangrijker is dan de levensduur en prestaties van het blok, dan moet je vooral een 1.6 nemen. Let wel: dit is persoonlijk!
Ik draaide met de vorige rustig 1 op 19 (V70 131 PK D5) en nu net zo vrolijk 1 op 15 (zie onderschrift) Desondanks tank ik nog steeds 1 a 2 keer per maand en ja, ik tik dan iets meer af maar weet mij wel verzekerd van een oersterk blok waar (in principe) geen rare en bovenal dure reparaties als zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. En iets sterker blok sleurt die auto iets eenvoudiger vooruit en geeft iets meer rijplezier. Maar, zoals gezegd: is persoonlijk!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.09.2013 - 19:22
Ik stond voor hetzelfde dilemma; wilde de 1.6 voor zijn zuinigheid, de 2.0 voor zijn betrouwbaarheid. Uiteindelijk toch voor de 2.0 gekozen omdat deze naast betrouwbaarder ook beschikt over een zesde versnelling. Ik rijd er gemiddeld 1:17,5 mee en dan spreek ik het koppel toch meermaals aan 
Als je hem echt rustig rijdt ga je richting de 1:19 (is ook afhankelijk van je traject natuurlijk). Maar alles valt of staat met je rechtervoet
De voornaamste reden voor mij om niet voor de 1.6d te kiezen was het turbo-euvel wat dit blok kent. Dit blok is uitgerust met een te klein carter waardoor de hoeveelheid olie zeer klein is. Als met de olie onvoorzichtig wordt omgesprongen (interval overschreiden, niet op peil houden etc.) dan draait de turbo in de soep. Eenmaal een turbo kapot is de kans op wederom falen groter geworden wegens overblijfselen in het motorblok.
Een goede en betrouwbare onderhoudshistorie is daarom ECHT cruciaal voordat je deze koopt. Dit blok is overigens in zeer veel auto's toegepast en bij ALLE merken is de turbo het meest falende onderdeel (zoek maar op fora van Mazda, BMW, Ford, Peugeot etc.).
Eigenlijk kan ik je ook gewoon beter de 2.0d aanraden

Als je hem echt rustig rijdt ga je richting de 1:19 (is ook afhankelijk van je traject natuurlijk). Maar alles valt of staat met je rechtervoet

De voornaamste reden voor mij om niet voor de 1.6d te kiezen was het turbo-euvel wat dit blok kent. Dit blok is uitgerust met een te klein carter waardoor de hoeveelheid olie zeer klein is. Als met de olie onvoorzichtig wordt omgesprongen (interval overschreiden, niet op peil houden etc.) dan draait de turbo in de soep. Eenmaal een turbo kapot is de kans op wederom falen groter geworden wegens overblijfselen in het motorblok.
Een goede en betrouwbare onderhoudshistorie is daarom ECHT cruciaal voordat je deze koopt. Dit blok is overigens in zeer veel auto's toegepast en bij ALLE merken is de turbo het meest falende onderdeel (zoek maar op fora van Mazda, BMW, Ford, Peugeot etc.).
Eigenlijk kan ik je ook gewoon beter de 2.0d aanraden

- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Is het die 68-RG-TS ?
Als je voor 4.000 Euro een auto koopt die nieuw 35.000 Euro kost, dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten.
Ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Koop een auto met een wat stevigere motor, dus een 2.0D of D5 en uiteindelijk zul je niet veel meer geld kwijt zijn.
Bij een budget van totaal 4.000 Euro (en dus geen speling voor reparaties) moet je er NOOIT aan beginnen, of je moet bij John Williams in zijn TV-programma's willen komen.
Als je voor 4.000 Euro een auto koopt die nieuw 35.000 Euro kost, dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten.
Ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Koop een auto met een wat stevigere motor, dus een 2.0D of D5 en uiteindelijk zul je niet veel meer geld kwijt zijn.
Bij een budget van totaal 4.000 Euro (en dus geen speling voor reparaties) moet je er NOOIT aan beginnen, of je moet bij John Williams in zijn TV-programma's willen komen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Er zijn enorme aantallen geproduceerd van dat "blokje", als het een slecht blok was, dan was het al lang uit productie genomen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Ongeacht welke merk / type je gebruikt gaat kopen, het blijft altijd een gok wat je krijgt.
Of het nu een 1.6, 2.0 of wat voor motor het is, je weet nooit hoe een vorige eigenaar er mee om is gegaan en hoe het onderhoud is geweest.
Gelijk planken met koude motor? Wel op tijd ververst? Veel korte stukjes gereden waardoor de motor niet goed op bedrijfstemperatuur komt? Motor na een lange rit even stationair laten draaien?
Onderhoud historie zegt ook niets. Kan heel goed, zoals vele hier ook doen, eigen onderhoud geweest zijn.
En hoe betrouwbaar zijn die gegevens?
Ga op je gevoel af en laat een aankoop keuring doen.
Hoewel die ook niet 100% te vertrouwen is aangezien ze niet in de motor en versnellingsbak kunnen kijken.
Het blijft dus ten allen tijde een gok.
Wil je 100% zekerheid dan zul je een nieuwe moeten kopen. En zelfs daar kan iets mee gebeuren.
Of het nu een 1.6, 2.0 of wat voor motor het is, je weet nooit hoe een vorige eigenaar er mee om is gegaan en hoe het onderhoud is geweest.
Gelijk planken met koude motor? Wel op tijd ververst? Veel korte stukjes gereden waardoor de motor niet goed op bedrijfstemperatuur komt? Motor na een lange rit even stationair laten draaien?
Onderhoud historie zegt ook niets. Kan heel goed, zoals vele hier ook doen, eigen onderhoud geweest zijn.
En hoe betrouwbaar zijn die gegevens?
Ga op je gevoel af en laat een aankoop keuring doen.
Hoewel die ook niet 100% te vertrouwen is aangezien ze niet in de motor en versnellingsbak kunnen kijken.
Het blijft dus ten allen tijde een gok.
Wil je 100% zekerheid dan zul je een nieuwe moeten kopen. En zelfs daar kan iets mee gebeuren.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- Roberto1968
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 02.06.2013 - 23:54
- Locatie: Utrecht
Ik heb zelf ook een fijne 2.0 diesel, bouwjaar 2006, laatste maand al de dynamo en nu het vliegwiel plus koppeling en de gehele handel in de revisie. Km stand 210000. Zegt dus niets over de auto.
Investering is het gewoon waard, dit zijn nu eenmaal de elementen die je tegen kunt komen...
Investering is het gewoon waard, dit zijn nu eenmaal de elementen die je tegen kunt komen...
V50 2.0 diesel Black Sappier
Ford Mondeo station 2.0
Opel Zafira 1.9 CDTI
Golf TDI Variant
One life.........life it!!!
Ford Mondeo station 2.0
Opel Zafira 1.9 CDTI
Golf TDI Variant
One life.........life it!!!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Ik rijd 1 x per jaar een S40 1.6D met ook zoiets op de teller als vervangende auto. Rijdt prima! Maar ja, die auto is dan ook van de dealer en ziet er altijd spik en span uit...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
Bij de 1.6d moet je gewoon iedere 10000-12000 km je olie verversen.. dit verkleint de kans op turbo problemen enorm. Een turbo kan altijd stuk...ook bij een 2.0d. Onderhoud is gewoon zo belangrijk..zelfs voor je fiets.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- Roberto1968
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 02.06.2013 - 23:54
- Locatie: Utrecht
correct en tevens juist Mart. Ik regel de beurtjes om de 10k, dit om de conditie optimaal te houden. Nu de vsnaar, koppeling en massawiel laten vervangen. Aardige duit, maar goed blijft gewoon heerlijk rijden!!
V50 2.0 diesel Black Sappier
Ford Mondeo station 2.0
Opel Zafira 1.9 CDTI
Golf TDI Variant
One life.........life it!!!
Ford Mondeo station 2.0
Opel Zafira 1.9 CDTI
Golf TDI Variant
One life.........life it!!!