Ook bemerkte ik dat mijn achterbanden ongelijk sleten, en niet zo'n beetje ook. Erg vreemd, omdat deze winterbanden in 2012 er nieuw opgelegd zijn.
Het gezoem en gehum/gehobbel is met name hoorbaar tussen 30 en 80 km/u en vanaf de 80 merk je ook goed dat de auto altijd iets naar rechts lijkt te trekken.
Op de snelweg bemerkte ik dat ik onbewust altijd met het stuur een tikje naar links gedraaid rij, om een rechtdoor te kunnen blijven rijden.
Mijn dealer gaf meerdere keren aan dat alle wiel afstellingen 'binnen de marges vallen' en dat ze verder niets voor me konden doen.
Tijdens de wintercheck enkele weken geleden hebben ze de auto voor de zoveelste keer uitgelijnd. Ik kreeg ook te horen dat "de weg altijd afloopt en je dus nooit echt rechtuit kunt rijden" en dat auto toch echt kaarsrecht reed; de monteur had zelf nog voor de zekerheid een proefritje gemaakt.
Ik begon gewoon te twijfelen aan mezelf.
Uiteindelijk heb ik gevraagd of ze mijn stuur iets naar rechts wilde verstellen, zodat het optisch in ieder geval 'klopt'. Triest, ik weet het.
Gisteren vriend Google maar weer eens erbij gehaald en zo kwam ik bij het 'tire trimmen' uit. Ik dacht dat dit wellicht een optie was om het geluid weg te krijgen, ipv (nu alweer!) nieuwe banden aan te schaffen.
Vandaag bij Profile Tyrecenter te Aalburg binnengelopen en geinformeerd naar het trimmen. Uiteraard kort de geschiedenis vertelt en de baliemedewerker daar twijfelde direct aan de uitspraak van de dealer.
Mijn auto ging meteen de brug op en 'aan de computer'; de achterbanden waren inderdaad erg gecupt en de algehele afstelling was "zo krom als een hoepel meneer!".
Toen vroeg de monteur: "je auto trekt zeker ook naar rechts?".
BAM! Binnen 5 minuten werd mijn vermoeden bevestigd; ik had dus toch gelijk!
Een 40.000,= euro kostend apparaat werd ingezet om alles uit te lijnen en de steeksleutels kwamen te voorschijn.
Ik kreeg een 'voor/na' rapport mee: see for yourself (bijlage).
Na een half uur reed ik zeer tevreden de weg weer op. Geen gezoem, geen gehum en ik reed weer kaarsrecht zonder bij te sturen!
Een groot compliment voor de deskundigen van Profile Tyrecenter Altena (Aalburg) en hun uiterst vriendelijke bediening en uitleg.
De moraal van dit verhaal: de Volvo dealer is zo goed als de monteur/chef werkplaats. Chroom niet om een second opinion op te vragen.