stoten in hoge toeren

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

hi,

ik zit met een probleem.
ik heb een volvo xc70 2.5t uit 2005 (316dkm) met lpg en ge chip tuned.
nou is het zo wanneer ik wat meer gas geef, dus met inhalen bijvoorbeeld, en ik kom voorbij de 3000toeren dan houd het er mee op. dan gaat hij stoten en inhouden en kan gewoon niet harder. heel af en toe wilt hij met kickdown wel goed functioneren.
de bobines zijn reeds na gekeken, er zijn nieuwe bougies in gezet. de automaat heeft een powerflush gehad. ik ben afgelopen vrijdag bij de dealer geweest voor nieuwe banden, en toen meteen verteld over het probleem(alweer) en hebben ze een test ritje gemaakt en merkte zij het ook. ze hebben de turbo helemaal na gelopen alle slangen etc. helemaal perfect. ze hebben ook de auto helemaal goed uitgelezen en ze zeggen dat er een storing zit, maar ze niet weten waar die vandaan komt...

weten jullie misschien nog raad?

EDIT: vergeten te zeggen dat het gasklephuis afgelopen vrijdag ook helemaal schoongemaakt is
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

wat voor gas installatie heb je ?
doet het probleem zich ook voor als je op benzine rijdt?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

er zit een vialle lpg installatie in. ja, de problemen heb ik ook op benzine, maar veel minder. op benzine rijd de auto ook vele malen mooier.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

hoe rijdt ie dan sinds vrijdag?

over het geheel genomen zou ik zeggen ETM of gasklephuis

aan de bougies en de bobines of de automaat ligt het echt niet ,
die geven heel andere "kunsten" de turbo denk ik ook niet

ben je bij een Volvo dealer geweest? ,
want : ze hebben ook de auto helemaal goed uitgelezen en ze zeggen dat er een storing zit, maar ze niet weten waar die vandaan komt...
Dat vind ik nu net niet: Des Volvo,
maar tja er zitte overal rotte appels ....
ga eens langs bij een LPG specialist
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Hebben ze de turbodruk sensor ook nagekeken/vervangen? Als deze buiten de waardes komt kun je ook rare dingen krijgen.

Kijk voor de zekerheid ook even je accu na. Ik had vorig jaar ook wat rare problemen met inhouden en rare foutcodes en bleek gewoon heel simpel de accu te zijn. Met starten nooit wat gemerkt, ook geen melding over in display.
Bleek 1 cel kapot te zijn van de accu en de andere nog goed.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

onze lpg is ingebouwd door een specialist, maar die zit helemaal in eindhoven(wij in deventer) dus dat is niet zo 1,2,3 gedaan. en onze dealer is ook gespecialiseerd in vialle lpg, maar ze zijn gestopt met het inbouwen daar van. gasklephuis is helemaal schoongemaakt afgelopen vrijdag(was ik vergeten te zeggen in 1st post) en sinds dien reageerd hij veel beter, lijkt hij ook wat sneller,maar het probleem blijft bestaan. dat van de accu zou nog best wel eens mogelijk kunnen zijn, want ik had vandaag toen ik de auto startte na een korte stop dat de radio het niet meer deed, heb ik zekering eruit gehaald, contact aan, contact uit, zekering erin, en hij deed het weer. turbodruk sensor, ik weet niet of ze die hebben nagekeken. want dat hij buiten zn waardes komt kan ik me eerlijk gezegd nog wel voorstellen want:
onze auto is gechiptuned naar +/- 250pk, toen is de lpg ingebouwd, en die staat daar ook op afgesteld. maar dit hele gebeuren is gedaan met een "kapotte"/verslete turbo druk slang. die heeft het op het gegeven moment begeven, (na 30dkm van lpg inbouw en chiptuning) en die is vervangen, en toen was het een wereld van verschil. hij gaat echt dubbel zo snel, en die turbo die voel je duidelijk mee doen. maar deze problemen zijn begonnen sinds die drukslang vervangen is. nou denk ik die chiptuning staat zou maar zeggen afgesteld op de oude setup, en met de nieuwe setup heb je meer turbo.

is het mogelijk (want ik heb bluetooth obd2 uitlees dingetje) om die turbodruk sensor te controleren? en nog een klein vraagje, wat zijn de normale spannings waardes van de accu?
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Accu 13,6 dacht ik zo
Voor de rest denk ik punten van bovenstaande Tips na lopen en
Vooral alle tuningwaardes opnieuw goed nakijken
Want een wagen tunen met kapotte slang is niet slim
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

spanningswaarde was bij mij gewoon goed, de cellen moeten 1 voor 1 ff gecontroleerd worden op werking. Elke garage heeft wel zon simpele tester.

Maar na je verhaal lijkt me een fout in de tuning misschien ook mogelijk. Waar is de auto gechipt? ik gok zo tunex of ziptuning ::wink:
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

loop je bij nieuwenhuise? want je heb het over onze dealer, nieuwenhuise is dat bij mijn weten niet voor vialle
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

ja ik zit bij nieuwenhuijse dealer. wij hebben daar ik geloof 2 of 3 keer vialle laten in bouwen bij vorige volvo's en nooit problemen mee gehad.

ik dacht in het begin ook meteen aan een fout in de tuning, en ik had toen al gebeld naar tunex maar die zeiden van ja dat zou niet kunnen want het zijn vaste waardes ofzoiets waar de auto zich aanpast. ik heb echt zo iets van ja dat klopt gewoon niet die waardes. maar daarna dacht ik ook van ja het zal dan wel, want we hebben bijna alle autos bij tunex getuned en nooit problemen gehad, dus ik dacht dan zal het hier nu wel niet het probleem zijn.

maar blijkbaar zal dit dus wel het probleem zijn.
gelukkig valt die nog binnen de garantie van tunex dus straks dan maar even een afspraak maken
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
bassiej
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 11.06.2010 - 14:02

Is het niet gewoon het gasklephuis? Een vrij bekend euvel en zelf ook last van gehad.
Volvo S60 2.4T 200PK MY2002
Volvo S60 D5 163PK MY2003
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Klepspeling wellicht te strak,onvoldoende cilindervulling,vage storing in Vida enz...
Klepspeling is controleren ..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

mm klepspeling heb ik eerlijk gezegt nog nooit van gehoord.
dat van het gasklephuis, tja, hij is pas schoongemaakt, en dat verschil merk je goed!
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gast

Het bestaat toch echt :P en zeker bij motoren die op gas rijden.
Zie hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047
Van hoeveel van die 316d km is er op gas gereden?
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

oh, zo te zien heb ik dat niet vermeld, mijn excuses. de lpg is ingebouwd bij ik dacht 260dkm
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gast

Tja 56d km zou wel vroeg zijn, maar gezien het een turbo uitvoering betreft en ook nog een gechip tuned, ben ik niet verbaast als het wel de kleppen zijn.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Check ook even de turbocontrol valve/turbo regelklep, en je kunt idd met de OBD2 poort met bluetooth je turbodruk uitlezen. Het kan zijn dat je met vol gas de turbo "overboost" vanwege slechte regeling door de turbo regelklep of een probleem met de wastegate actuator. Dan heb je eerst flink druk (+ 1,0 bar overdruk waar rond de 0,6 tot 0,8 normaal is) en daarna knalt ie terug naar 0 of bijna 0 overdruk. Meten is weten...

Wat was de storing die de auto gaf?

Wat trouwens ook nog wel eens de moeite van het proberen is, is de accu even los te koppelen, minimaal 15 minuten zonder stroom laten staan en dan weer erop en dan rustig aan rijden en de toeren opbouwen in een kwartiertje tot 20 minuten rijden, liefst op benzine. Is als het goed is de boel weer "gereset" qua ingeleerde adjustments van het motormanagement.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

dealer zei dat er een vage storing was maar ze niet wisten wat of waar het vandaan kwam.
ik had ook nog ff goed gegraven in mn geheugen/herinering. en bedacht me dat hij dit probleem eeder ook al was, dus nog voor de drukslang vervangen was.(we dachten dat sinds die drukslang het probleem is ontstaan). maar uit herinnering weet ik dat we voor de zomervakantie in duitsland de auto hebben "uitgeprobeerd"en toen deed hij dit ook al. en de drukslang is vervangen rond herfst.

ik heb jouw idee uitgevoerd frank, van de accu. en dat heeft volgens mij echt wel geholpen. hij lijkt op benzine nog beter te lopen. en heb ook rustig gereden en toeren opgebouwd etc. ik heb daarna, later toen dat allemaal klaar was heb ik hem eens lekker doorgetrekt, eerst rustig gas geven en richting de 170. daarna heb ik eens vanaf 100 rustig gas gegeven, en dan kickdown. nouw, ik ging als een malle naar de 200. niet normaal snel is dat. en helemaal zonder problemen.
en daarna op lpg gedaan, dat stoten deed hij altijd wanneer ik wat meer gas gaf en dat de automaat vanzelf terug schakelde(geen kickdown), dan zou hij stoten rond 3.2k toeren. nu deed hij dat niet dus dat is mooi. ik heb daarna nog een keer gedaan en doorgetrokken en toen bij 4.1-4.3 k toeren gaf hij wel een flinke klap. en dat is wanneer ik hem dus terug liet schakelen. maar... daarna deed ik eens rustig gas geven en steeds meer totdat ik plank gas gaf, zonder dat hij terug schakelde, en toen ging hij ook heel mooi netjes richting de 200, zonder probleem en ook niet die klap op 4.1-4.3k toeren. dus dat vond ik wel een beetje apart.

ik heb met de obd ook gekeken en bij de turbo druk etc. was niks geks. ook geen overdruk. nog wat anders. ik heb gekeken naar de fuel flow. want ik weet dat lpg meer verbruikt dan benzine(1op12 benzine, lpg 1op8), en wat mij opviel is dat bij die 4k toeren hij op benzine evenveel brandstof toevoert als lpg. volgens mij op lpg zelfs iets minder. zou dit misschien een probleem kunnen zijn dat hij te weinig brandstof krijg voor dat vermogen?
accu spanning was verder ook geen probleem, op contact II gewoon 11 volt en bij stationair 13.6-13.8

maar uiteindelijk denk ik dus dat het probleem niet bij de turbo zal liggen maar dus toch bij de lpg.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

volgens mij heeft er hier op het forum nog eentje gezeten met een gechipte volvo die boven een bepaalde snelheid automatisch overschakelde naar benzine
op een of andere manier vond/vind lpg hoge toerentallen ergens niet fijn
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

oke, dat is handig, misschien ook iets om over na tedenken.
maar bij ons is het niet alleen op hogesnelheid. stel ik rij 60 en geef gas en laat hem terugschakelen. dan doet hij het ook. dus het is echt hoge toeren niet persé snelheid. althans ik heb gister met uitproberen als ik rustig gas gaf makkelijk de 180 aangetikt op lpg.

en nog iets. ik vind het switchen tussen lpg en benzine ook vrij lang duren. soms ruim een halve minuut tot 2 minuten
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”