vraag m.b.t. motoren en modellen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
1nsane
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.01.2014 - 13:41

hallo allemaal, ik ben sinds een tijdje aan het kijken om op den duur een volvo te gaan kopen, een "roffel".

Nu heb ik wat rondgekeken naar volvo 850, c70 maar bijvoorbeeld ook naar een s40 (oke, da's geen roffel).

Momenteel rij ik in een peugeot 306 bouwjaar 2000 en hoewel daar niks mis mee is en ik er al een karrevracht aan onderhoud aan heb gedaan is het wel wat klein voor mijn statuur (1,95m). Daarom zoek ik ook een grotere wagen en vooral de c70 vind ik erg mooi maar dat zijn eigenlijk allemaal 2.3 T5 motoren die erin zitten ( muv italiaanse modellen).

Omdat ik ook een actief zelf sleutelaar ben (sleutel veel bij een zelfsleutel garage in Den Haag) help ik ook anderen met sleutelen en ook een groepje meiden die met een volvo 850 t5 estate mee gaan doen aan de Carbage run. leuke auto moet ik zeggen met 3 ton op de klok, ziet er niet uit maar dat maakt niet uit, wordt toch geverft :).

Maargoed, ik vroeg me dus af wat de beste keuze is v.w.b. de motor. Ik denk dat de roffel motoren over het algemeen verschikkelijk degelijk zijn en astronomische kilometerstanden behalen maar in hoeverre geld dat ook voor de T modellen?. Zoals gezegd kan ik best zelf een hoop doen, turbo vervangen is ook goed te doen maar als die stuk gaat ben ik zo richting de 1000e kwijt voor een nieuwe ben ik bang.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29578
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Het is een goed plan om een Volvo te kopen met de fraaie 5 cylinder motor, het zijn goede motoren met een lange levensduur.
Hoe krachtiger en sneller de motor is des te hoger is de slijtage maar dan nog houden deze motoren het lang vol.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1038
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Welkom.

Suggestie: ik zou voor de ongeblazen 2,5 10V gaan, prettige en betrouwbare motor die heerlijk roffelt.... & ik heb her en der vernomen dat je de turboversie hoger in de toeren moet jagen voordat hij pit heeft.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
1nsane
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.01.2014 - 13:41

Dat laatste weet ik niet. Ik stelde de vraag omdat ik online ook best wel wat geblazen roffels zie met hele hoge km standen. Ik heb op dit moment een dealer onderhouden c70 op het oog met rond de 3 ton op de klok. Het gaat eigenlijk tegen mijn principes in om voor zo iets te gaan omdat dat normaal gesproken niet zo'n goed idee is maar op het oog ziet hij er nog erg goed uit en de boekjes volledig afgestempeld.

Voordat ik ga kijken wil ik nog kijken of ik ergens een compressie meter vandaan kan halen. Zegt ook niet alles natuurlijk maar als een motor netjes op tijd zijn beurtjes heeft gehad dan zou de motor in principe lang mee moeten gaan.

Probleem met de c70 van rond 2000 is dat je ze vrij weinig met ongeblazen roffel ziet. Uiteindelijk zou dat wel m'n voorkeur hebben want zoveel vermogen verschil is er niet met de geblazen versie (scheelt een pk of 23, met een goeie chip zou je het zelfde effect kunnen bereiken denk ik).
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

C70's zijn maar heel kort geleverd met een 170pk ongeblazen motor. De rest is allemaal 2.5T, T5 en later 2.0T.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
1nsane
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.01.2014 - 13:41

Ah, dat verklaart een hoop. Is me wel een raadsel waarom want dan heb je een echt degelijke cruiser hoewel de meeste mensen die zo'n wagen nieuw zouden kopen wellicht eerder voor een turbo zouden gaan en een ongeblazen zouden laten staan want dat is maar 'gewoontjes'
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1038
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Klinkt logisch bij zo'n model. Misschien toch maar een V70 classic dan? ;)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
1nsane
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.01.2014 - 13:41

Dat is mogelijk maar ik ben eerlijk gezegd erg gecharmeerd van het C70 model :P
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Walter schreef:C70's zijn maar heel kort geleverd met een 170pk ongeblazen motor. De rest is allemaal 2.5T, T5 en later 2.0T.
Plus de 2.3 T
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
De_Duuc
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 17.08.2012 - 19:09

heb zelf de 2.0T en bevalt me zeer goed.
Volvo C70 Convertible 2.0T Turquoise (422), zwarte kap, grijs leren interieur, MY2000, Helios 16", RICA Tuning 210PK, 300Nm
850sittard
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16.11.2012 - 16:26

Kennis van mij heeft de 2.5T, heerlijk blok en pakt goed op ook lager in de toeren. Op dit moment 280dkm zonder problemen aan de automaat/turbo etc, loopt als een zonnetje.

Zelf heb ik een C70 2.4i met 170 pk uit 2000 gehad, wereld van verschil met de (maar) 30pk sterkere 2.4T die nu in mijn S60 ligt. Vond zelf de ongeblazen 2.4i niet echt levendig.. Zeker niet in vergelijking met de 2.5T in die C70 van die kennis van mij, deed echt afbreuk aan het rijplezier in die auto vond ik.

En gelijk heb je, een C70 is een geweldige auto!
Volvo 850 2.3 T5 sedan +-300pk
BMW 320i
Volvo 850 2.3 T5 estate
BMW 320i
BMW 318i
Volvo 850 2.3 T5 sedan 300pk
BMW 520i
Volvo S60 2.4T 2000
Volvo C70 2.4i sportsline 2000
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Kantekeningetje bij de opmerkingen is dat de turbo modellen alleen sneller slijten, als dit al zo is ivm de ongetwijfeld op het vermogen aangepaste constructie, afhankelijk van hoe de berijder ermee omgaat. Ik zeg dat omdat wij twee 'T's hebben (een C70 T5 sinds 2005 en ca 200.000 km en een S80 T6 sinds 2010 en ca 70.000 km) en het vermogen gebruiken we echt maar heel sporadisch, bijv bij inhalen op 2-baans weg. Dat komt zo weinig voor dat ik er eigenlijk van uitga dat deze motoren langer mee kunnen gaan dan de ongeblazen varianten, afhankelijk weer van hoe Volvo de motoren heeft aangepast. In elk geval hebben deze twee auto's nog nooit een motorisch probleem gehad (afkloppen). Succes met de zoektocht, en let dus wel op het serviceonderhoud, liefst een eerste eigenaar auto van iemand die net zo saai is als ik!
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”