Brandstofniveau daalt plotseling snel

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Even schrikken afgelopen vrijdag op de autoroute vlakbij Parijs. Na even niet opgelet te hebben op de brandstofmeter plotseling de mededeling van een actieradius van 70 kilometer. Normaal gesproken ruim voldoende om het volgende tankstation te halen. Echter na het passeren van een tolpoortje, ik had vlak daarvoor nog 30 km, ineens nul kilometer actieradius en de brandstofmeter indicatie was ook plotseling rood geworden.

Meteen mijn Tomtom, die ik altijd in het dashboardkastje heb liggen, me naar het dichtstbijzijnde tankstation laten navigeren. Het idee om te stranden in the middle of nowhere zonder brandstof met een caravan van bijna 1600 kg achter me was niet bepaald mijn ideaalbeeld van het einde van mijn vakantie. Ik had gelukkig ook nog ongeveer 10 tot 15 electrische kilometers in mijn accu zitten in geval van helemaal geen brandstof meer.

Met het zweet op mijn rug en in mijn handen heb ik gelukkig net op tijd het tankstation gehaald. Er ging notabene bijna 44 liter diesel in.

Nu mijn vraag; zijn er op het forum volvorijders die zelf ook zoiets dergelijks meegemaakt hebben met hun "gewone" V60 of kan het een probleem zijn dat specifiek te maken heeft met mijn (of alle)V60 PIH's

Overigens kan ik stellen dat deze auto verreweg de beste caravantrekker is die ik ooit heb gehad. Het brandstof verbruik is met mijn rijstijl behoorlijk maar daar kies je zelf voor tenslotte. Dit in combinatie met de vrij kleine brandstoftank heeft een frequent bezoek aan het tankstation tot gevolg.
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Beste Joop,

Ook nog een lange en of scherpe bocht gemaakt vlak voor de peage ?
Dan gaat de brandstof nl naar een kant en geeft de sensor een lagere inhoud weer dan er werkelijk is.
Dat daarna de actieradius laag blijft kan komen doordat je eerst continue reed op de autoroute met een veel lager gebruik, en na de tol met een zeer hoog gebruik ivm acceleratie.
Gok dit nooit, met een D5 al eens gehad dat er lucht in de leiding kwam = drukverlies en dan zegt het motormanagement: we schakelen de motor uit en we zetten alle lampjes aan.
Ik weet niet hoe de hybrid hier mee omgaat als er nog stroom beschikbaar is.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Nee XC70, ik reed vrij regelmatig op een recht stuk, ongeveer 110-115 km/u en voor 't tolpoortje nog 30 km en na 't tolpoortje helemaal niks meer. Je verwacht dan op z'n minst 25, 20 of misschien nog een melding van 15 km's te gaan tot lege tank...

Hard accelereren heb ik al helemaal niet meer gedaan en die laatste kilometers op stroom en heel rustig en veel uit laten rollen. Het is gelukkig goed gekomen maar ik zal mijn dealer deze week raadplegen, ik moet er namelijk toch naar toe i.v.m. onderhouds interval melding. (kreeg een melding op mijn volvo on call app en is nu rood)

Dat met die lucht in de leiding heb ik ook al een eerder gehoord bij diesel motoren dus dat wilde ik koste wat kost vermijden. Ik heb gewoon een beetje mazzel gehad denk ik. :D
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
Rappe Henderik
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.07.2013 - 14:51

Beste JoopXC, ik ken dat beeld niet. Wel dat ik bij het aangeven van nog 10 kilometer (brandstof) zeker 45 liter diesel kan tanken! Op zich natuurlijk niet goed om de tank zo leeg te rijden, maar voor mij was het een check op te vernemen hoeveel diesel er echt in zit.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21177
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn XC loopt bij 70km tot leeg ook erg snel leeg, dusdanig dat ik het er nooit op aan laat komen en op de helft van een kwart de tank weer vol gooi.
Voor steden als Parijs zorg ik altijd voor een volle tank voordat ik de ring oprijd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De tank helemaal leegrijden is niet verstandig, altijd zorgen voor voldoende brandstof in de tank want het is zo vervelend om stil te vallen door brandstofgebrek.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
X4er0
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14.05.2013 - 10:59

JoopXC schreef: Even schrikken afgelopen vrijdag op de autoroute vlakbij Parijs. Na even niet opgelet te hebben op de brandstofmeter plotseling de mededeling van een actieradius van 70 kilometer. Normaal gesproken ruim voldoende om het volgende tankstation te halen. Echter na het passeren van een tolpoortje, ik had vlak daarvoor nog 30 km, ineens nul kilometer actieradius en de brandstofmeter indicatie was ook plotseling rood geworden.

Meteen mijn Tomtom, die ik altijd in het dashboardkastje heb liggen, me naar het dichtstbijzijnde tankstation laten navigeren. Het idee om te stranden in the middle of nowhere zonder brandstof met een caravan van bijna 1600 kg achter me was niet bepaald mijn ideaalbeeld van het einde van mijn vakantie. Ik had gelukkig ook nog ongeveer 10 tot 15 electrische kilometers in mijn accu zitten in geval van helemaal geen brandstof meer.

Met het zweet op mijn rug en in mijn handen heb ik gelukkig net op tijd het tankstation gehaald. Er ging notabene bijna 44 liter diesel in.

Nu mijn vraag; zijn er op het forum volvorijders die zelf ook zoiets dergelijks meegemaakt hebben met hun "gewone" V60 of kan het een probleem zijn dat specifiek te maken heeft met mijn (of alle)V60 PIH's

Overigens kan ik stellen dat deze auto verreweg de beste caravantrekker is die ik ooit heb gehad. Het brandstof verbruik is met mijn rijstijl behoorlijk maar daar kies je zelf voor tenslotte. Dit in combinatie met de vrij kleine brandstoftank heeft een frequent bezoek aan het tankstation tot gevolg.
De brandstof meter is digitaal en is gebaseerd op jouw gemiddeld verbruik, dankzij de caravan is jouw gemiddeld verbruik dusdanig omhoog gegaan waardoor de auto waarschuwt dat je niet meer dezelfde afstand kan rijden als voorheen, oftewel jouw streepjes zijn sneller verdwenen dan voorheen.

Ik heb zelfs meegemaakt dat ik een streepje terugkreeg omdat ik de afgelopen weken zowat 90% op stroom rij.

Dit is maar mijn theorie gebaseerd op het feit dat ik opeens weer een volle tank had ipv een deels gebruikte tank.
Laatst gewijzigd door X4er0 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

X4er0 schreef: De brandstof meter is digitaal en is gebaseerd op jouw gemiddeld verbruik, dankzij de caravan is jouw gemiddeld verbruik dusdanig omhoog gegaan waardoor de auto waarschuwt dat je niet meer dezelfde afstand kan rijden als voorheen, oftewel jouw streepjes zijn sneller verdwenen dan voorheen.

Ik heb zelfs meegemaakt dat ik een streepje terugkreeg omdat ik de afgelopen weken zowat 90% op stroom rij.

Dit is maar mijn theorie gebaseerd op het feit dat ik opeens weer een volle tank had ipv een deels gebruikte tank.
Denk het niet hoor. De actie radius is wel gebaseerd op je verbruik in de laatste x kilometers, maar die streepjes zijn volgens mij gewoon een indicatie van gemeten hoeveelheid in de tank. Ik heb ook wel eens gezien dat ik er zomaar een streepje bij kreeg, maar dat wijt ik aan onnauwkeurigheid van het systeem (bv dat de meting net tussen twee streepjes zit).
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
X4er0
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14.05.2013 - 10:59

IkeV70 schreef:
X4er0 schreef: De brandstof meter is digitaal en is gebaseerd op jouw gemiddeld verbruik, dankzij de caravan is jouw gemiddeld verbruik dusdanig omhoog gegaan waardoor de auto waarschuwt dat je niet meer dezelfde afstand kan rijden als voorheen, oftewel jouw streepjes zijn sneller verdwenen dan voorheen.

Ik heb zelfs meegemaakt dat ik een streepje terugkreeg omdat ik de afgelopen weken zowat 90% op stroom rij.

Dit is maar mijn theorie gebaseerd op het feit dat ik opeens weer een volle tank had ipv een deels gebruikte tank.
Denk het niet hoor. De actie radius is wel gebaseerd op je verbruik in de laatste x kilometers, maar die streepjes zijn volgens mij gewoon een indicatie van gemeten hoeveelheid in de tank. Ik heb ook wel eens gezien dat ik er zomaar een streepje bij kreeg, maar dat wijt ik aan onnauwkeurigheid van het systeem (bv dat de meting net tussen twee streepjes zit).
Dat kan, dat kan maar ik zag een relatie tussen beide vanwege liters en kilomters, x aantal liter staat gelijk aan x aantal kilomter en dat hij dus juist nauwkeurig is en zodoende een streepje eraf of erbij.

Maar iig, jouw V60 is niet stuk, je hebt geen brandstofslang lekkage ;)
Laatst gewijzigd door X4er0 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
PIHans
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.02.2014 - 18:41

Ik heb ongeveer de zelfde ervaring gehad, zonder caravan weliswaar. Het dieselpartikelfilter ging regenereren. Hierdoor kon ik niet de aangegeven 30 km rijden maar slechts 10.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Inderdaad hier ook, heb je 1 streepje start je auto dag later heb je weer 2 streepjes.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Paul schreef: Inderdaad hier ook, heb je 1 streepje start je auto dag later heb je weer 2 streepjes.
Ik herken dat pingelen tussen 2 en 3 streepjes ook.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Normaal gesproken rijd ik niet zo op het randje maar deze situatie was een combinatie van het niet op tijd in de gaten hebben samen met het vrij plotselinge dalen van het brandstof niveau.

Het is niet eerder voorgekomen en zal denk ik ook niet vaker gebeuren omdat ik nu weet dat je niet helemaal op die laatste streepjes moet vertrouwen. Ik was gelukkig zo bijdehand meteen op hybride over te schakelen en de diesel motor zo weinig mogelijk te gebruiken, dit in verband met die "luchtbel" problemen na zonder brandstof te hebben gezeten.
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

In welke stand was je daarvoor aan het rijden? Power en AWD slurpen behoorlijk. Om zo veel mogelijk diesel te besparen had je beter Pure kunnen gebruiken.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Na van de snelweg afgegaan te zijn meteen op hybride gaan rijden, zo langzaam mogelijk als het weinige verkeer toeliet. Heel geleidelijk optrekken tot zo'n 50 kilometer p/u, heuveltjes af laten rollen enz. Ik hoefde gelukkig niet ver dus eigenlijk laatste stukje elektrisch af kunnen leggen (met uitzondering van heuvel op, daar was mijn accu al te leeg voor, ik had behoorlijk minder dan het laatste streepje accu)

Heb de hele rit in powerstand gereden, meestal in D en een enkel stuk (bergop in de contreien van Millau, Auvergne en Centraal Massief) in Manual.

Achteraf bezien had ik misschien iets minder paniekerig kunnen zijn, ik had misschien nog wel 10 a 15 km. kunnen rijden maar da's makkelijk praten achteraf. Ik zag mezelf al staan langs de kant van de weg met een jerrycannetje.....LOL
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”