Ik heb nu een maand geleden een nieuwe tweede hands V70 gekocht. Na veel problemen met de vorige V70 toch besloten hem weg te doen, maar kon geen goed alternatief vinden. Het is dus weer een V70 geworden, 2.4d automaat Limited Edition uit 2010 met 141.000 km. Wat een verschil met de vorige auto, hij rijdt gewoon heerlijk. De vorige eigenaar is heel netjes met de auto omgesprongen, nagenoeg geen beschadigingen en ik heb een jaar garantie gekregen bij de dealer.
Mijn grote ergernis bij de oude V70 was het trillen of eigenlijk het overmatig doorgeven van oneffenheden van het wegdek. Nu heb ik daar specifiek op gelet bij de aanschaf van de nieuwe auto. Toch heeft ook deze ook weer last hiervan, zij het dan minder dan de vorige. Ik heb dit bij de dealer gemeld en deze heeft de banden gebalanceerd en we hebben ook een testrit gemaakt met een compleet nieuwe set banden en velgen.
Nu heb ik bijna het hele forum afgezocht naar soortgelijke klachten en kom aardig wat reacties tegen met hetzelfde probleem.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=62087
>>Het is hetzelfde gevoel als een wiel dat sterk in onbalans is, alleen voel je de trillingen niet zo zeer in het stuur alswel in de carrosserie en vooral ook in je stoel
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=58488
>>Korte ribbels is denk ik een eigenschap van de auto waar helaas niet veel aan te doen is, ook niet met nieuwe schokbrekers.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=33556
>>Ben wel blij om te lezen dat de V70 niet bekend staat als "triller".
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29992
>>De auto is niet perfect rustig. Het is wel een probleem voor de fijnproever, de gemiddelde bestuurder zou het waarschijnlijk niet eens opmerken. Maar ik weet dat het beter kan.
Ik heb in het verleden veel verschillende auto's gereden en naast de V70 rij ik ook een VW Polo Blue Motion. Bij geen van deze auto's heb zoveel trilling doorgekregen van het wegdek als de V70. Het valt me direct op als ik overstap van de ene in de andere auto.
Bij mijn vorige V70 zijn er veel onderdelen vervangen om het trillingprobleem te onderzoeken (draagarmen, motorsteun rubbers, vliegwiel, etc.) niet heeft het gewenste resultaat opgeleverd. Mijn vermoeden heeft altijd bij de schokbrekers gezeten. Enkele malen laten testen bij de bandenboer, maar bleken goed. Nu heb ik gehoord dat die tests ook niet alles zeggen.
Dus mijn vraag:
Is de V70 een stugge auto waardoor je meer oneffenheden van het wegdek voelt, dus product eigenschap en ben ik die fijnproever.
Zo niet is dit al na 146.000 kilometer te wijten aan slijtage van onderdelen als schokbrekers, draagarmen oid?
Ik wil dit nog verder met de dealer gaan onderzoeken, maar wil eerst weten of mijn verwachtingen niet te hoog zijn.
Product eigenschap of ....
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Even geheel OT, maar de vraag brandt mij op de tong: Waarom heb je geen VW Passat Variant gekocht ipv de huidige V70?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
een vw polo met een onderlingen as afstand van 1 meter en een wielbasis van diezelfde meter versus een V70 met een as afstand van 3 meter en een wielbasis van bijna 2 meter zijn niet te vergelijken vind ik...
de 1 vind dit ongewenst gedrag de ander is blij dat hij voelt wat de weg doet onder de auto...
denk dat het persoonlijk is?
laat een ander er eens in rijden?
de 1 vind dit ongewenst gedrag de ander is blij dat hij voelt wat de weg doet onder de auto...
denk dat het persoonlijk is?
laat een ander er eens in rijden?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
V70 is zeker geen stugge auto! Alleen de xc70 is soepeler in de range van volvo.. En de polo is een andere klasse auto die je zeker niet kan vergelijken met een v70. Wellicht dat de auto eens uitgelijnd moet worden? Verder is de maat velgen banden ook van belang, en is er een verschil in de hoeveelheid bar die in de banden zitten. Volvo zet ze tegenwoordig op eco, wat vrij hard is, maar minder comfortabel.. Als dat allemaal geen soelaas biedt, auto verkopen of zelf modificaties aanbrengen (wellicht luchtvering omder de auto laten plaatsen?).
- Turbotom
- 2nd Gear member
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
- Locatie: Zuid-Holland
Ik rijd weliswaar een V70n, maar herken de klacht deels. Opvallend vind ik de gevoeligheid voor dwarsrichels, vooral bij lagere snelheid. Deze worden niet lekker verwerkt.
Op de snelweg moet een V70 trillingsvrij rijden.
Tom
Op de snelweg moet een V70 trillingsvrij rijden.
Tom
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 11.12.2010 - 17:04
- Locatie: Het Groene Woud
Sorry even weg geweest. Ik heb weer voor een Volvo gekozen omdat het Volvo is natuurlijk. Ik rijd de Polo omdat dit toen de goedkoopste auto in de lease was en alleen VAG merken kon kiezen.
Natuurlijk is de wegligging het niet te vergelijken met de VW Polo, maar ik heb in de afgelopen 20 jaar de meest uiteenlopen merken en soorten auto's gereden en dit is wat mij onmiddellijk opvalt bij mijn V70.
Ik heb er overigens standaard 16 inch NAOS velgen onder liggen. Deze zouden toch het meeste comfort moeten leveren. De bandenspanning staat nu op 5.2. Van de week weer eens de Volvo meegenomen. Eindhoven - Utrecht en terug. Aan het einde van de rit voelde mijn benen alsof ik op een trilplaat had gestaan.
Deze week heb ik weer wat tijd om naar de dealer te gaan. De monteur vond de laatste keer ook dat de auto veel trilling doorgaf, maar kon niet zeggen waar dat dan aan zou kunnen liggen. Ik heb het idee dat ik zelf moet aangeven wat er mis is of zou kunnen zijn voordat ze iets gaan nakijken of mogelijk vervangen. Ze willen natuurlijk zo min mogelijk doen in de garantie.
Bij deze KM stand zouden de rubber van de draagarmen misschien op kunnen zijn, maar ik geloof niet dat dit het probleem veroorzaakt.
Ik weet niet wat de vorige berijder met de auto heeft gedaan, misschien veel beladen, maar aan de trekhaak te zien had deze niet meer dan een fietsendrager erop gehad. Schokbrekers misschien of toch eens kijken naar zachtere of progressieve veren?
Natuurlijk is de wegligging het niet te vergelijken met de VW Polo, maar ik heb in de afgelopen 20 jaar de meest uiteenlopen merken en soorten auto's gereden en dit is wat mij onmiddellijk opvalt bij mijn V70.
Ik heb er overigens standaard 16 inch NAOS velgen onder liggen. Deze zouden toch het meeste comfort moeten leveren. De bandenspanning staat nu op 5.2. Van de week weer eens de Volvo meegenomen. Eindhoven - Utrecht en terug. Aan het einde van de rit voelde mijn benen alsof ik op een trilplaat had gestaan.
Deze week heb ik weer wat tijd om naar de dealer te gaan. De monteur vond de laatste keer ook dat de auto veel trilling doorgaf, maar kon niet zeggen waar dat dan aan zou kunnen liggen. Ik heb het idee dat ik zelf moet aangeven wat er mis is of zou kunnen zijn voordat ze iets gaan nakijken of mogelijk vervangen. Ze willen natuurlijk zo min mogelijk doen in de garantie.
Bij deze KM stand zouden de rubber van de draagarmen misschien op kunnen zijn, maar ik geloof niet dat dit het probleem veroorzaakt.
Ik weet niet wat de vorige berijder met de auto heeft gedaan, misschien veel beladen, maar aan de trekhaak te zien had deze niet meer dan een fietsendrager erop gehad. Schokbrekers misschien of toch eens kijken naar zachtere of progressieve veren?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40448
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Bandenspanning 5.2 !
Volgens mij is dat een beetje erg veel.
De helft lijkt me beter.
Gaat ie vast minder stuiteren.

Volgens mij is dat een beetje erg veel.
De helft lijkt me beter.
Gaat ie vast minder stuiteren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik hoop dat ie 2.5 bedoelde !
Effe de bestuurdersdeur open trekken en op het stikkertje kijken, mijn XC70NN staat rondom op 2.3 bar !
Effe de bestuurdersdeur open trekken en op het stikkertje kijken, mijn XC70NN staat rondom op 2.3 bar !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
5.2 bar is een beetje aan de hoge kant......geen wonder dat trillingen worden doorgegeven, totaal geen comfort.
Je moet een middenweg zoeken tussen comfort en brandstofverbruik.
zachte banden geven extra comfort, maar hoog verbruik (meer rolweerstand.
harde banden geven minder comfort, maar minder verbruik (rolweerstand is laag)
De waarde die op het stickertje staan bij de middenstijl, is een richtlijn die VOLVO adviseert.
Zelf zit ik er ongeveer 0.2 - 0,4 bar boven, afhankelijk van belading, weer etc
Je moet een middenweg zoeken tussen comfort en brandstofverbruik.
zachte banden geven extra comfort, maar hoog verbruik (meer rolweerstand.
harde banden geven minder comfort, maar minder verbruik (rolweerstand is laag)
De waarde die op het stickertje staan bij de middenstijl, is een richtlijn die VOLVO adviseert.
Zelf zit ik er ongeveer 0.2 - 0,4 bar boven, afhankelijk van belading, weer etc
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Na mijn onderhoudsbeurt van 2 weken geleden vond ik de Xc70 "anders" aanvoelen, reed minder aangenaam vond ik.
Toen ik hier net las dat de dealers nu de "eco" bandendruk gebruiken, net even gecheckt en ja hoor 2,6 bar ipv mijn vertrouwde 2,3.
Heb de banden net terug naar 2,3 gezet en we gaan straks rijden, ben benieuwd of mijn karretje weer als vertrouwd aanvoelt
Toen ik hier net las dat de dealers nu de "eco" bandendruk gebruiken, net even gecheckt en ja hoor 2,6 bar ipv mijn vertrouwde 2,3.
Heb de banden net terug naar 2,3 gezet en we gaan straks rijden, ben benieuwd of mijn karretje weer als vertrouwd aanvoelt

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Heb je de velgen al eens gewisseld met een andere set? Bij mijn V70 (nn) is het zo dat de winterbanden/velgen vrijwel trillingsvrij zijn, maar de zomerbanden/velgen (die ook al wat ouder zijn), niet. Zoals in een eerder topic is aangehaald, zijn vaak de banden de oorzaak vanwege onrondheid (hoogteslag); zelfs nieuwe banden kunnen dit hebben!
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4271
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Mijn V70 met 18" wielen en bandenspanning op 2.6 bar voor de vakantie (volgeladen op vakantie over de autobahn) en anders 2.4 bar rijdt in beide gevallen heerlijk sereen zonder trillingen en stuurt prima. Dus geen producteigenschap gelukkig.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Even weer on topic: Ik heb gereden een V70N en rol thans in een V70NN. De NN staat op 2 ton, loopt als een "je weet wel" en het enige verschil met de N is dat IK van mening ben dat de NN comfortabeler is en betere rij-eigenschappen heeft dan de N.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik heb geen last van getril of wat dan ook en ook dat is persoonlijk want het zou goed kunnen dat hij dat wel doet maar ik dat niet op één of andere manier registreer. Maar heb je al eens rekening gehouden met een hoogteslag in één of meerdere van je banden, krijg je ook gestuiter van, net als van die Red Bull troep.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik heb geen last van getril of wat dan ook en ook dat is persoonlijk want het zou goed kunnen dat hij dat wel doet maar ik dat niet op één of andere manier registreer. Maar heb je al eens rekening gehouden met een hoogteslag in één of meerdere van je banden, krijg je ook gestuiter van, net als van die Red Bull troep.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Heb zelf een V70NN met 18" conti's en bandenspanning op 2.8 bar, hij stuurt hierdoor aardig scherp, maar je voelt de weg wel. Trillingen heb ik ook gehad, nieuwe Conti's eronder heeft dat opgelost.
Vind dat de V70NN de 18" wielen goed kan hebben qua comfort, tis niet zo spijkerhard als in auto's van de concurrentie, maar verwacht er ook geen zijdezacht S-klasse comfort van. Heb een collega met dezelfde V70NN met 16" velgen, vindt deze veel meer deinen. Zou dat puur aan de banden liggen of zijn de schokdempers toe aan vervanging?
Vind dat de V70NN de 18" wielen goed kan hebben qua comfort, tis niet zo spijkerhard als in auto's van de concurrentie, maar verwacht er ook geen zijdezacht S-klasse comfort van. Heb een collega met dezelfde V70NN met 16" velgen, vindt deze veel meer deinen. Zou dat puur aan de banden liggen of zijn de schokdempers toe aan vervanging?
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Een NN is een heerlijk rijdende auto zowel chassis als remmen vond ik echt stukken beter dan de N en 18" kan ie prima hebben al zo ik het niet meer doen vanwege de stoeprandjes. Om 17 inch vond ik de auto niet wezenlijk minder strak sturen. Als ik eerlijk ben dan vind ik een V70 NN prettiger rijden dan de V60 PIH
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
De V70NN rijdt rustiger (ook met 18inch), wielbasis is natuurlijk ook langer, De V60 is directer persoonlijk neig ik meer naar comfort. Voor de PIH heb ik een jaar een V70NN gereden maar wat het verschil heel duidelijk maakte was de rit naar Torslanda met een V70NN heen en met de PIH terug. De aandrijflijn van de PIH is natuurlijk heerlijk mijn ideale auto zou een V70 PIH zijn en laten ze daar nu de ontwikkelinh van de PIH mee gestart zijn om later naar de nieuwere V60 over te stappenRudyZ schreef: Niels, ik heb Conti SportContact 3 banden met dikke randen, scheelt aardig in de velgschades. Heb nog nooit in een V60 PIH gereden, maar wat vind je beter aan de V70NN?
- Lexus76
- 3rd Gear member
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17
Grappig draadje dit. Ik reed een tijdje geleden met mijn XC70 uit 2006 over een weg waar erg veel boomwortels onderdoor groeien. Hij stuiterde erover en ik vond dat echt niet tof. In die zelfde week reed ik over die zelfde weg met een Citroen C5 Break uit 2009 van een kameraad. Ik voelde niets! Hij streek alles glad. Sindsdien zit het wel in mijn kop en let ik er op. Of ik de goede bandenspanning heb, of mn schokbrekers nog goed zijn.. Trillen doet ie verder nooit. Zoeft over de weg. Ik heb trouwens nooit verteld aan die vriend, en ik ga dat ook niet doen.
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line