Fluittoon tussen 85 en 110 km/u

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
eriksc
2nd Gear member

Sinds eind december rijd ik met veel plezier rond met een V60 PIH.

Het plezier wordt echter de laatste tijd verstoord door één ding.
Een fluittoon tussen 85 en 110 km/u. Deze varieert in sterke door snelheid, windkracht en windrichting.
De fluittoon verdwijnt als ik achter een vrachtwagen ga "hangen". Ook het hoger of lager zetten van de ventilator heeft geen invloed.
Het wordt dus veroorzaakt door rijwind.
Let wel: De fluittoon is niet luid.

De auto is voorzien van dakdragers. Ik heb de overgang van koets naar dakdragers afgeplakt met tape. De fluittoon blijft echter bestaan.

Heeft één van jullie hier ook last van?
V60 D6 AWD PIH MY14
V70 2.4D Kinetic MY08 man-6
S60 2.4 intro edition MY01
P130 122S 2.0 MY69
Durden
2nd Gear member

Ik denk dat ik hetzelfde heb als wat jij beschrijft. Ik heb trouwens geen dakdragers...
V60 PIH MY14
RichieB
6th Gear member

Ik heb hier ook last van. Vooral als je de radio uitzet is het erg irritant. Ik heb wel dakdragers.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
X4er0
2nd Gear member

Dito, heb ik ook, ik heb mijn vriendin gevraagd het geluid te lokaliseren want het komt van rechts alleen ze heeft geen tocht kunnen vinden dus het komt volgens mij uit de dashboard/ ventilatierooster.

Heb ook alle ventilatieroosters dichtgedraaid maar zelfs dan hoor je het.
RichieB
6th Gear member

Ik heb het vooral linksboven. Ik vermoed de aansluiting van de dakrail met de lijst van de voorruit.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Ral
1st Gear member

Punten om te checken:

- Open dak ( sluit deze goed aan als die dicht zit)
- Rechterruitenwisser ( diegene die zo onnozel een stukje omhoog blijft staan en daarmee de stroomlijn onderbreekt )
- Raamsponningen die niet goed zijn, vooral voorraam en voorste zijruiten (even met je vingers erbij langs gaan of je ook oneffenheden voelt of ziet)
- Zitten al je ramen wel goed dicht? ( misschien domme opmerking, maar met kinderen achterin weet je het nooit)
- Banden zijn ook altijd een mogelijke bron van windgeluid, maar dat lijkt me hier niet.

Ik zou kunnen zeggen voortaan de snelheid omhoog en de radio wat harder, maar dat is niet de oplossing.
Veel succes met zoeken want dit is vervelend en doet afbreuk aan het plezier aan je mooie auto.

Gr. Ral
Laatst gewijzigd door Ral op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
eriksc
2nd Gear member

Dankjewel Rai. Ik loop de punten die je hebt opgesomd even na.

Wat mij trouwens nog is opgevallen is dat de motorkap niet helemaal rondom evenwijdig aansluit. Met andere woorden, de naden voor en opzij lopen niet evenwijdig.
Ik ga over de naden tape plakken om na te gaan of dit de fluittoon veroorzaakt.
V60 D6 AWD PIH MY14
V70 2.4D Kinetic MY08 man-6
S60 2.4 intro edition MY01
P130 122S 2.0 MY69
vaudi
5th Gear member

eriksc schreef: Wat mij trouwens nog is opgevallen is dat de motorkap niet helemaal rondom evenwijdig aansluit. Met andere woorden, de naden voor en opzij lopen niet evenwijdig.
Klopt, die afwerking is gewoon van zeg maar ford kwaliteit. Een Aziaat zit beter in zijn naden. Mij valt het ook op, zag het ook bij V70's
jvov60
4th Gear member

vaudi schreef:
eriksc schreef: Wat mij trouwens nog is opgevallen is dat de motorkap niet helemaal rondom evenwijdig aansluit. Met andere woorden, de naden voor en opzij lopen niet evenwijdig.
Klopt, die afwerking is gewoon van zeg maar ford kwaliteit. Een Aziaat zit beter in zijn naden. Mij valt het ook op, zag het ook bij V70's
Net zoals de afwerking en aansluiting van de chromen sierstrips rondom de zijramen.
Werkelijk belabberd slecht zoals Volvo dat aflevert. Heb al vele V60's gezien waarbij het nogal wat verspringt op overgangen.
Het is Opel en Ford kwaliteit. Daar is het ook schots en scheef. Let maar eens op zo'n beetje elke Focus en elke Insignia.

Ik verdenk Volvo er ook van afgekeurde (scheef uit de pers gekomen) deuren te hebben gebruikt bij de V60 in een poging de productie omhoog te schroeven eind 2013 en misschien nog steeds.

Premium, zoals ze graag willen, is het in ieder geval nog niet. Maar ik laat me graag verrassen door toekomstige nieuwe premium modellen van Volvo.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
vaudi
5th Gear member

jvov60 schreef: ….

Ik verdenk Volvo er ook van afgekeurde (scheef uit de pers gekomen) deuren te hebben gebruikt bij de V60 in een poging de productie omhoog te schroeven eind 2013 en misschien nog steeds.

Premium, zoals ze graag willen, is het in ieder geval nog niet. Maar ik laat me graag verrassen door toekomstige nieuwe premium modellen van Volvo.

Scheef uit de pers kan niet. Dat werkt zeer nauwkeurig. Die panelen zijn allemaal gelijk.
Maar dat afhangen van deuren en plaatsen van strips is een ander verhaal en heeft ook met ontwerp toleranties van doen.

Heb je wel eens een Insignia goed bekeken? Ik zag er geen scheve naad aan, zeer kleine naden en alle strips strak en recht. Dat vind ik een zwaar ondergewaardeerde auto.
jvov60
4th Gear member

vaudi schreef:
jvov60 schreef: ….

Scheef uit de pers kan niet. Dat werkt zeer nauwkeurig. Die panelen zijn allemaal gelijk.
Maar dat afhangen van deuren en plaatsen van strips is een ander verhaal en heeft ook met ontwerp toleranties van doen.

Heb je wel eens een Insignia goed bekeken? Ik zag er geen scheve naad aan, zeer kleine naden en alle strips strak en recht. Dat vind ik een zwaar ondergewaardeerde auto.
Scheef kan natuurlijk wel. Door warmte en afkoelen na de pers kan een deur zomaar scheef trekken.
Ik weet dat bijvoorbeeld Opel afgekeurde deuren gebruikt voor het oplappen van schadegevallen. Een drama als je een schadebedrijf bent een de auto netjes wilt oplappen...

Ik zie alleen maar Insignia's met erg scheve uitlijning van het chrome.
jp-v60
4th Gear member

jvov60 schreef:
vaudi schreef:
Net zoals de afwerking en aansluiting van de chromen sierstrips rondom de zijramen.
Werkelijk belabberd slecht zoals Volvo dat aflevert. Heb al vele V60's gezien waarbij het nogal wat verspringt op overgangen.
Het is Opel en Ford kwaliteit. Daar is het ook schots en scheef. Let maar eens op zo'n beetje elke Focus en elke Insignia.

Zal aan mij liggen, maar mijn V60 van eind 2013 is prima in mekaar gezet en er zit niets scheef. Alles loopt in mekaar over zoals het hoort
lint
Geartronic member

Misschien is de ene V60/PIH met meer aandacht voor detail in elkaar gezet dan de andere.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ijsga
5th Gear member

Gedeelte van de PIH’s is stiekem in China gebouwd ;)
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
jvov60
4th Gear member

Misschien is het afhankelijk van hoe kritisch je bent...
Ik verwacht van een merk dat premium wil zijn een perfecte afwerking. Niet dit soort fouten:

Foto 1
Foto 2
Foto 3

@jp-v60: als je op bovenstaande foto's, die ik heel gemakkelijk en snel even van Internet pluk, geen fouten ziet dan kan het kloppen dat die van jou perfect in elkaar zit ;-)
lint
Geartronic member

Inderdaad bij een premium merk verwacht je geen afwerking met onregelmatige naden tussen de plaatwerkdelen.
Er zijn maar weinig zichzelf premium noemende merken waar de afwerking helemaal perfect is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Donker
2nd Gear member

Kijk eens hoeveel aandacht men vroeger aan het perfect handmatig afstellen van plaatwerk besteedde:

:D

De gewone V60 heeft het ook trouwens. Komt dus niet door de productiedruk. Ze rollen ook van dezelfde band.
Maar het kan inderdaad niet. Bij lichte kleuren valt het extra op en krijg je plaatsvervangend schaamte.
jp-v60
4th Gear member

jvov60 schreef: Misschien is het afhankelijk van hoe kritisch je bent...
Ik verwacht van een merk dat premium wil zijn een perfecte afwerking. Niet dit soort fouten:

Foto 1
Foto 2
Foto 3

@jp-v60: als je op bovenstaande foto's, die ik heel gemakkelijk en snel even van Internet pluk, geen fouten ziet dan kan het kloppen dat die van jou perfect in elkaar zit ;-)
Sorry maar ik zie ze niet en ik ben echt niet makkelijk, ik heb hiervoor diverse nieuwe Mercedessen gereden en ben echt wel een mierenneuker.
Voor de goede orde, in een autoblad moest de v60 het opnemen tegen een Bmw 3 serie en Lexus en kwa Premium gevoel moesten de beide merken het afleggen tegen de V60
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik zie het ook niet en van scheef geperste deuren heb ik ook nog nooit gehoord.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jvov60
4th Gear member

Sommige mensen willen het niet zien. Die momenten heb ik ook als ik verder erg tevreden over mijn V60 ben.
Neemt niet weg dat de afwerking niet op premium niveau zit zoals Mercedes, BMW en Audi dat doen.
Daarom is Volvo ook wat goedkoper?... Onzin natuurlijk. De Japanners en Koreanen kunnen het ook perfect afleveren.

Voor degenen die het echt niet (willen) zien: op de foto's de witte met bekende slechte punten en mijn eigen zwarte V60 die zo werd afgeleverd...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”