standkachel inbouwen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
KCsunshine
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 17.09.2014 - 22:06

Hallo
Ik dacht.. winter is coming, ik zou wel een standkachel willen. (tja je raakt gewend aan een Volvo luxe niveau 8-) )
Er is al heel wat over geschreven hier op het forum, maar toch loop ik spaak:

Bij een webasto worden er her en der draden geknipt en doorverbonden.
Dat kan best, er zijn al diverse mensen die het hebben gedaan ook, maar ik ben daar gewoon geen liefhebber van.
Ook de kachel instellen voor je de auto uit stapt zie ik fout gaan (meerdere bestuurders)
Om deze reden wil ik graag integratie in het systeem, dus aansluiten op de CAN bus.
Dus ook met afstandsbediening via de (nog te plaatsen) AEM etc.

Maar volgens de dealer kan dat niet. Hij heeft wel de software en 'spareparts'
(behoorlijk prijzig trouwens, alleen het kale kacheltje komt dan al op ca 1330 euro)
Als het niet kan moet daar een reden voor zijn.. die kon de vriendelijke magazijnmeester me niet vertellen.
Stug als ik ben denk ik dat het moet kunnen..

Daarom loop ik met de volgende vragen:
- zit de CANbus bekabeling vanaf de ECM naar de standkachel standaard in?
- zijn er ook manieren om een webasto (EVO) in het canbus systeem te integreren?
- verschilt de canbus communicatie van de V50 met die van de V70, oftewel.. gaat een V70 standkachel werken?
(V70 kachels zijn er veel meer dan van de V50 en passend maken is niet mijn angst)

PS het gaat om een V50 D5 van 2009, model 2010

alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank!

groet,
Kees
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Schorpioen hier op het forum heeft een webasto standkachel in zn v50 laten bouwen. Hij had wel wat problemen met de software dacht ik. Wellicht dat je het via de zoekfunctie kan terugvinden. Helemaal orginele standkachel zoals affabriek is niet mogelijk helaas.
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Ik heb inderdaad gelijk bij aanschaf van de V50 een standkachel laten inbouwen.
Kreeg ook bij de dealer te horen dat het niet kon maar bij de Webasto dealer kon het wel.
Daar hebben ze een paar aanpassingen moeten doen aan de montage set.
Verder hadden ze inderdaad een klein probleempje met de aansturing naar de kachelmotor maar dat is samen met Volvo opgelost.
Tijd instellen gaat via en sms module met een SIM-kaart waar verschillende telefoonnummers ingezet kunnen worden. ( Kan alleen bediend worden met voorgeprogrammeerde nummers ivm terugmelding)
Bedrading doorknippen en doorverbinden ontkom je niet aan. Als je dit netjes doet door er een connector tussen te zetten is er niets aan de hand.
's-avonds een sms bericht met de tijd dat de kachel aan moet en lekker in een warme auto stappen.
Heb je hem niet geprogrammeerd? Geen probleem. Zie je 's-morgens dat het nodig is verstuur je een SMS met "Start" en de kachel gaat een half uurtje staan loeien.
Ben je voor die tijd bij de auto stuur je een SMS met "Stop" of je drukt op het knopje in de auto.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik heb ook 2 keer een standkachel laten inbouwen in een V50, de af-fabriek installatie is niet mogelijk.

Bij mij zat de kachel achter, onder de auto, ook een extra modificatie gehad w.b. de ventilator. verder bediening via de telestart HTM module.
Alles werkte prima.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
KCsunshine
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 17.09.2014 - 22:06

Schorpioen en Jolly Breeze Racing,
uiteindelijk werkt het dus wel goed, maar de ventilator overnemen is dus een uitdaging.
De 'ventilator modificatie' is gedaan door de kachel installateur of de dealer?
Moeten de lucht kleppen ook worden overgenomen door webasto, of moet je die van tevoren goed zetten?

Noem me gerust koppig of halststarrig, maar 'kan ik niet' is toch niet het zelfde als 'kan niet'
Want in het electrische schema staat de standkachel er gewoon bij.
Nu ik weet welke aansluitingen op de CEM aangesloten zouden moeten zitten,
ga ik binnenkort proberen te onderzoeken of de kabelboom is voorbereid of niet.

groet
Kees
FvT
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:07
Locatie: Best

Succes.

Ben benieuwd naar resultaat.

FvT
Volvo V50, 2.0D edition II, 2009, zwart metallic
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ventilator modificatie is gedaan door de dealer, ik hoefde geen extra instellingen te doen met temperatuur en kleppen, hij werdt altijd netjes warm
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
rev
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.05.2006 - 20:17

Draden in de zekering kast mankeren ook, misschien de kabelboom uit een donor halen?
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Heb je de mogelijkheid om de auto bij je huis te parkeren?
Dan kun je er ook aan denken om een electrische verwarming op de motor te monteren. Kost een fractie van een standkachel en kun je ook met een tijdschakelklok 's ochtends aan laten springen.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
KCsunshine
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 17.09.2014 - 22:06

@rev moet ik nog controleren, of weet jij dat al?
donor is zeldzaam.. ik zou er eerder een paar draden bij leggen.
@fons099
parkeren is hier niet zo best geregeld.. ik overweeg een tc3, maar niet voor de leuk.

Nu ik zo wat rond struin is een sloop kachel helemaal niet zo interessant tov nieuwe webasto.
(compleet maken, aem erbij, diverse software pakketten aanschaffen)
Maar principes zijn principes.. gelukkig is al bewezen dat aftermarket goed werkt.
Ik zoek nog ff door en misschien kan ik zaterdag even op zoek naar bedrading.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”