Volvo V50 met te hoge turbodruk

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Burak
Starter

Goedenavond!

Sindskort (3weken) ben ik in het bezit van een Volvo V50 1.6d uit 2005 met 261.000 km op de teller. Ik heb er inmiddels ruim 1500 km mee gereden. Tot enkele dagen terug reed de auto helemaal top. Ik heb plots minder motovermogen.

Ik kreeg anderhalve week terug al een ''Anti skid service vereist'' melding, maar verder merkte ik hier niets van en reed de auto gewoon naar behoren. Dus een paar dagen terug kreef ik weer de melding toen ik op de snelweg zat gepaard met ''Minder motovermogen''. Ongeveer 2 weken geleden kreeg ik ook de ''Uitlaatreinigingssysteem'' melding, die ook bleef tot ik eergisteren de auto heb laten uitlezen.

De storingscode's zijn als volgt:

1. CEM-8A12 Dimlicht links (De dealer heeft dit lampje ''kosteloos'' voor mij vervangen)
2. ECM-1517 Turboregeling - Druk te hoog
3. ECM-6630 Gloeibougie

De monteur die er naar heeft gekeken heeft als advies gegeven om de Turbo regelklep te vervangen, omdat deze defect is. Hieronder heeft ook als opmerking toegevoegd los van dit probleem, motor heeft ook diverse lekkages.

Ik heb weinig ervaring met auto's en vooral met jongere auto's, omdat ik kortweg nog een paar maanden in bezit ben van auto's. Daarom wilde ik mijn ervaren Volvobezitters om hulp vragen. Ik heb al het één en ander gelezen over mijn probleem, maar ik heb niet echt de juiste oplossing gezien dat voor mijn auto kan gelden. Ook weet ik niet hoe betrouwbaar het advies is van de monteur.

Dus mijn vraag is: Weet iemand van jullie hier raad mee? Mijn jongensdroom was altijd om in een Volvo te rijden. Ik ben bang dat ik snel wakker ga worden uit deze droom :( .
Luuk87
2nd Gear member

Lekkages zijn tot daar aantoe, maar als de TCM (turbo control valve) niks doet heb je inderdaad teveel turbodruk. Klinkt leuk maar kan de motor niet zo goed mee omgaan... vervangen dus.

De 1.6 is zeker niet zo goed als andere blokken die in de V50 hangen, en met die kilometerstand moet je elke scheet die hem dwarszit serieus nemen. Niet mee doorrijden dus ;)
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
BJG
1st Gear member

Deze regelklep is het best van onderaf te bereiken en zit achter op de motor.
Controleer eerst even of de beluchting van deze klep (dat is een slangetje dat naar boven loopt met een filtertje daarop) vrij is. Want als de klep niet kan beluchten via deze slang dan wordt de druk ook te hoog.

Ook komt het wel eens voor dat de variabele verstelling van de turbo vanen mechanisch blijft hangen. Die kun je eenvoudig testen door met een dikke schroevendraaier de bediening daarvan op de turbo zelf een paar keer heen en weer te bewegen. Maar aangezien de monteur advies gaf de klep te vervangen ga ik er gemakshalve vanuit dat hij dit getest heeft (?)
V50 D2 limited edition 2012
Citroen C5 ph2 1.6HDiF MY2005
Citroen Xantia ph2 MY 2001 2.0HDI gechipt
Citroen Xantia ph1 19TurboD MY 1995
Citroen BX14E LPG MY 1988
Citroen BX14 LPG MY1989
Opel Kadett 12N LPG MY 1984
Ford Taunus 1.6L MY1979
Citroen GSA 1.3 Pallas MY 1981

Voor de hobby in aanbouw Burton kitcar bekijk het bouwverslag: https://sites.google.com/site/bouwverslagburton1215/
Burak
Starter

Bedankt voor het meedenken. Inmiddels is het probleem opgelost door de turbo regelklep te vervangen. De auto rijdt nu weer goed!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”