Remproblemen XC90T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
IWATCH
Starter

Afgelopen januari vertoonde mijn nieuwe XC90T8 na het starten, remproblemen. Het remmen ging " horten en stoten" en er stond een melding op het dashbord dat de auto voor service naar de dealer moest.
De auto heeft 1 1/2 week bij de dealer gestaan er is een en ander met nieuwe software gedaan.
Het systeem gaf steeds andere fouten aan en uiteindelijke is de auto naar Beesd getransporteerd.

Na een week was de auto weer retour bij de dealer en in orde bevonden, wat er in Beesd aan gedaan was is me nog steeds niet duidelijk.
Er was hardware achter het informatie scherm vervangen volgens de dealer.

Drie dagen later op wintersport vakantie naar Oostenrijk. Bij Dusseldorf op de A3 een weg versmalling, mijn voorganger trapte plotseling op de rem en ik maakte een noodstop. Hard remmen, alleen het laatste stukje hadden zowel mijn bijrijder als ik het idee dat er iets niet goed ging.
Auto stil, airbags uit, schade aan de voorkant, gelukkig alleen blikschade. (dat was op 13 februari)
Leen auto ter beschikking gekregen en de vakantie kunnen voortzetten. Wel direct een technische keuring aangevraagd omdat we sterk twijfelde aan de remmen.
De auto is terug gebracht naar de dealer en daar is er een expert bij geweest voor de schade.
Een bestand met gegevens uit het systeem (de technische keuring ) van de auto is opgestuurd naar Volvo.

Na ongeveer 2 weken bericht ontvangen van de dealer dat met de remmen niks mis was en dat de auto gemaakt kon worden.
Mijn vraag naar het rapport van het technisch onderzoek kon echter niet beantwoord worden omdat Volvo dit nooit afgeeft of laat lezen.
Ik kreeg van de dealer alleen te horen dat mijn snelheid voor het remmen 73 km was, maar dat was vertrouwelijke informatie.

Ik moet er dus maar van uit gaan dat de remmen goed zijn (denk zelf meer aan een software probleem).
Volvo zou vervolgens met mij contact opnemen omdat mijn vertrouwen in de auto en de organisatie natuurlijk compleet verdwenen is.
Ik wil dus weten wat er de eerste keer in Beesd met mijn auto is gebeurt en waarom 2 mensen onafhankelijk van elkaar een idee hadden dat er iets niet klopte bij het remmen.
Tot op de dag van vandaag staat de auto nog bij de dealer ( nog niet klaar, moeilijk met onderdelen) en van de Volvo zelf nog niets gehoord.

Hij staat dus al langer bij de dealer dan dat ik er plezier van heb gehad.

Is er iemand met soortgelijke problemen?
V50 R
6th Gear member

Dat lijkt mij geen fijn gevoel, verder geen lichamelijk letsel opgelopen?
Kan je wellicht via de verzekering een rapport opvragen? Lijkt mij dat die zeker belangstelling hebben in het rapport en wat er technisch aan de hand is.
IWATCH
Starter

Geen lichamelijk letsel gelukkig.

Verzekerd bij de Volvo, zelfde adres, ook nog niets van gehoord.
SRI
3rd Gear member

Poeh, gelukkig dat je zelf niets had, maar wel vervelend, het gedoe erna!

Toen ik je verhaal zat te lezen vroeg ik me af waarom de auto niet zelf ging remmen.
Heb heel vaak in de stad dat het oranje, of rode lampje-met geluid aangaat als er gevaar is.
Ging ervanuit dat als het echt een keer mis zou gaan, de wagen vanzelf zou remmen...
Is dus niet zo?
IWATCH
Starter

Niks zelf remmen of waarschuwen, dat is ook een van mijn vragen aan Volvo.
Ik heb nu zelf de Volvo maar gebeld, ze gaan het dossier opzoeken en ik krijg binnenkort antwoord.
Zal het hier laten weten.
Als alles goed gaat is de auto zaterdag klaar.
thavipah
3rd Gear member

Vreemd dat de auto zelf niet geremd heeft. Dat is juist een van de veiligheidssystemen als je te snel een object nadert. Ik heb al een keer gehad dat ik van de linkerbaan door de middenbaan (waar stilstaand verkeer stond) doorschoof naar de rechterbaan waarbij de auto zelf ingreep en ik in mijn gordel hing zonder het rempedaal aan te raken. Dus het systeem werkt in real life wel, vreemd dat het bij jou niet heeft ingegrepen.

Ik heb wel gemerkt dat de auto met vakantiebelading en 4 personen aan boord geen overbemeten remvertraging heeft. Dus het zou kunnen zijn dat het fysiek niet mogelijk was om nog sneller te vertragen omdat het remsysteem zelf niet voldoende capaciteit heeft. Dat laatste bevreemd me wel want de auto heeft (zeker voor) behoorlijk forse remschijven.
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Summum
6th Gear member

Als ik het goed begrijp heeft de bestuurder wel zelf geremd, dan grijpt het systeem niet meer in toch? Dat gaat alleen zelf remmen als de bestuurder niets doet.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
lint
Geartronic member

Klopt, zo lees ik het ook. De veiligheidssystemen grijpen in als de bestuurder niet zelf remt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
IWATCH
Starter

Afgelopen week de Volvo Customer Relations afdeling gebeld. ( was afgesproken dat ze mij zouden bellen)
De volgende dag het volgende antwoord ontvangen:

Hierbij het analyse verslag van de uitgelezen data tijdens de remote sessie van 03/03/2016.
De data bevestigen dat het remsysteem volledig operationeel was ten tijde van het ongeval.

De wagen reed aan een snelheid van 73 km/u, op het ogenblik dat de snelheid van de voorligger plotseling daalde.
De bestuurder van de XC90 heeft toen heel hard geremd. De gemiddelde snelheidsvertraging bedroeg 8m/s², wat een
heel hoge remvertraging is. Hierdoor was het mogelijk om de snelheid te verlagen van 73 km/u naar 21km/u in minder dan 2 seconden. Deze snelheidsvertraging was niet voldoende om een botsing met de voorligger te voorkomen.

We kunnen niet zien dat de remvertraging afnam net voor de impact met de voorligger.
Zie hiervoor ook de bijgevoegde grafiek uit de SRS eenheid.

“0” punt op de X-as is het moment van impact. Zoals je kan zien op de bijgevoegde grafiek, de remvertraging is constant en er zijn geen tekenen dat de remvertraging afnam.

Het is mogelijk dat de bestuurder een fractie te laat reageerde met het indrukken van het rempedaal om een ongeval
met de voorligger te vermijden. Bij deze voertuigsnelheid van 73 km/u, is de werking van het City Safety
systeem gelimiteerd en is het nooit mogelijk om een botsing te vermijden.

De radar van het City Safety systeem detecteerde dat de voorligger vertraagde; het is mogelijk dat de bestuurder ‘iets’ voelde in het rempedaal tijdens het remmen, aangezien het City Safety systeem volledige remondersteuning gaf.
Hoewel de bestuurder de indruk had de remvertraging afnam, blijkt uit de data van de SRS eenheid, dat de wagen met
een constante kracht werd afgeremd .

Wij vertrouwen erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd en zijn ervan overtuigd dat uw Volvo XC90 volledig betrouwbaar inzetbaar is.

Ik krijg helaas de grafiek hier niet in.

Maar heeft het City Safety systeem nu wel of niet iets gedaan?

De eerste keer in Beesd is de 12 volt accu vervangen ivm niet volledig laden, waarom dit een rem probleem gaf is vaag.
De auto zou vandaag weer klaar staan, ware het niet dat de nieuwe airbags een fout melding geven.
Op de tweede zitrij geeft een van de gordel spanners ook een fout melding. onder deze gordel heeft een poezen mand vast gestaan tijdens de aanrijding.
De hele stoel moet vervangen worden aangezien dit niet anders mogelijk is.

Voorlopig staat die dus nog wel even bij de dealer.
Ik heb in de leen auto al meer kilometers gemaakt dan in deze xc90T8.

26-1 t/m 4-2 in V40
4-2 t/m 11-2 in V70
13-2 t/m 29-2 in VW Passat
29-2 t/m ................. in V70.

Zou die ooit nog terug komen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
thavipah
3rd Gear member

Het lijkt erop dat een ongeval gewoon niet te voorkomen was. Wel bizar dat bij 21km/u de airbags uitklappen.
SRI
3rd Gear member

Mmm, die vertraging was wel goed, je ziet n kleine wijziging vd liun, gaat iets minder schuin lopen, maar is nihil volgens mij. Die airbags, domme vraag misschien, maakt dat veel herrie als die af gaan?
v60pih
4th Gear member

Vanaf het moment van remmen tot de impact op 21 km/hr is de vertraging vrij constant. Wat ik vreemd vind is dat die constante vertraging doorloopt na de impact. Als je ergens tegenaan rijdt en remt dan zou in een heel korte tijd de auto veel sterker vertragen (de botsing vetraagt de auto heel direct en aanzienlijk) waardoor de lijn rechts van de x-as steiler naar beneden zou moeten lopen. Of heb je je voorganger een flinke duw naar voren meegegeven?
SRI
3rd Gear member

Die rode streepjes, das de rem toch? Je ziet eerst 4x rem met weinig effect, dan constante speed en dan schijnbaar de noodstop rem toch? Wat nu als die eerste rode streepjes de noodstop zijn? Dan werken de remmen idd niet goed, gezien dat horizontale stuk. Of kijk ik er nu zo raar naar? En idd, na impact verwacht je of stilstand, of zichtbare vertraging. Tenzij de impact dus niet daar is, maar aan einde vd lijn.
v60pih
4th Gear member

Bestuurder is licht gaan remmen omdat hij vertraging voor hem zag (eerste deel). De vertraging voor hem bleek veel groter dan verwacht dus vol op de rem (2e deel). Daartussen zit de reactievertraging (normaal 1 seconde, het rechte deel tussenin). Zo vertaal ik het.
OGA244
8th Gear member

En gaat het fout is het nooit de schuld van een bestuurder, dan moet het idd de auto wel geweest zijn.
Carfreak
7th Gear member

Dat is toch altijd zo? :-)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
IkeV70
5th Gear member

Met brake-by-wire en allerlei hulpremsystemen wordt is er idd kans, meer dan bij eenvoudige hydraulische systemen, dat de het remsysteem een fout maakt.
Het is wel heel erg raar dat je vanaf het moment van de impact helemaal geen verandering ziet in de lijn. Waarschijnlijk zijn er te weinig meetpunten vastgelegd om dat te zien. De vraag is dan natuurlijk wat deze grafiek bewijst.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
IWATCH
Starter

De air bags geven wel een knal en veel rook ontwikkeling (talk poeder?) ook een brandplek boven op een hand van (waarschijnlijk) het klepje op het stuur waar de airbag uit komt.
Ben niet eerst licht gaan remmen , er is direct een noodstop gemaakt.
Vlak voor de inslag was er een "gevoel" van leegte, met andere woorden "niet" remmen.
De weg was droog, het was dus ook niet het gevoel van doorslippen.
Als je op je voorganger knalt, ben je altijd zelf schuldig.
De vraag is alleen of de auto functioneerde zoals in de folder staat.
Vooral om dat de auto bijna 3 weken voor die tijd met rem problemen zowel bij de dealer als in Beesd heeft gestaan.
Dat dit eerste rem probleem door software is ontstaan, is waarschijnlijk, omdat er zowel software als de 12 volt accu zijn vervangen.
De grafiek is mooi, maar voor een leek niets zeggend.
Vandaar hier geplaats, er zijn vast forum leden met kennis.
SRI
3rd Gear member

Nou, als je niet eerst licht geremd hebt, dan lees ik uit die grafiek toch echt dat de remmen niet lekker gewerkt hebben. Tenminste, als dat rode remmen is. Links eerst remmen, vertraging is dan ook weinig, schoksgewijs lijkt het wel, dan stuk geen geen vertraging, en dan volledig. Of kijk ik er nu zo raar naar? Volgrns mij niet, v60pih leest dat er ook in denk ik, als jij zegt niet eerst licht geremd te hebben.
Jers3n
5th Gear member

Is dat linkse stuk je niet gewoon een 'voorafgaand stukje' rijgeschiedenis? De noodstop wordt nl ingezet bij 73km/h, dus vanaf het vlakke stuk, links daarvan is de snelheid hoger.
In dat 'snellere' stukje is zo te zien ook een aantal keren geremd, waarbij ik het opvallend vind dat het zulke identieke stapjes aan vertraging zijn. Ik bedoel kan je als mens 4x achter elkaar zo precies afremmen (in ca. 1 sec.?), of is dat bv. door de ACC/remassistent gedaan.

Daarnaast is mij niet duidelijk hoe de term 'brake applied' icm. de onderbroken lijn geinterpreteerd moet worden.
Waar verwijst de trem 'brake applied' naar, naar de remmende voorligger, zoiets staat in de brief vermeld. Of inderdaad naar de remmen van de auto, maar wie bedient de rem dan bij de rode lijntjes, de remassistent of de bestuurder?
Wat is de invloed van de ABS, ervanuitgaande dat die actief geweest is bij een noodstop, is dat wellicht de oorzaak van de interval (ABS deblokkeert bij mij weten sneller) of speelt dat mee?
Hele noodstop duurt slechts ca 2 seconden, onderbroken lijn weerspiegeld dus nog minder tijd.
En wellicht wordt remmen gewoon met een onderbroken rode lijn aangegeven?

En de ABS werkt onder een bepaalde snelheid toch niet? (Hoe zet je de auto anders helemaal stil) Dus dan ook geen vibraties meer (hoorbaar en in het pedaal), is dat wellicht wat de inzittenden opgevallen is?

Reden voor het ontbreken van 'meer vertraging na impact' kan m.i. zijn dat de voorligger door de impact vooruitgeschoten is (het kleine knikje in lijn) en de auto daarna zonder extra weerstand tot 0 is afgeremd. Het is immers geen betonblok waar tegen aan gereden is.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”