Op vakantie in Kroatië en het valt mij op dat de airco giert na het starten.
Na uitschakelen van de airco stopt het gieren direct.
Voor de rest koelt de airco nog prima (vandaag >35 graden ).
Kan ik hiermee doorrijden of laten controleren bij een airco specialist of 1 uur rijden naar een volvo dealer....?
Ik ben benieuwd wat jullie advies is!!
Dat klopt, te weinig vloeistof. En ik zou daar heel rap mee naar de garage gaan want:
Ik had de condensor lek, daardoor dus te weinig vloeistof en een gierend pomp. Iets te lang doorreden waardoor, 3 weken na het vervangen van de condensor, de pomp vastsloeg.
Condensor vervangen was 500 euro, pomp vervangen nog eens ruim 900 euro.
Ware het niet dat door het vastslaan van de pomp stukken rubber in de behuizing van de distributie raakten hetgeen resulteerde in het verspringen van de distributie. En dan is het dus klaar en kon ik voor een rivisie van de motor gaan. Drama, moet je niet willen, is redelijk duur.
Ik heb de topic gelezen over de motorrevisie. Dat is inderdaad geen feest. Vandaag de gehele dag ARKO gereden (Alle Ramen Kompleet Open).
Is ook niet altijd lekker met 35 graden, maar gezien het risico wel verstandig.
Morgen op zoek naar een oplossing. Wat zeggen jullie: airco specialist in de buurt of gelijk naar dealer (> 1 uur rijden) ?
Ik zou naar een lokale airo specialist gaan.
Heb het met de V50 ook gehad, laten bijvullen en wat extra olie er in: geluid was weg.
Kan uiteraard alleen als er geen lek wordt gevonden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer . Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gisteren met dealer gebeld en gaf hetzelfde advies als Ger: laten controleren.
Vandaag bij Volvo servicepunt langsgereden in Trieste (IT). Conclusie binnen 2 minuten: compressor moet vervangen worden (hij kon het horen...???).
Onderdeel EUR 428 + 2 arbeidsuur + systeem weer afvullen + 21% vat voor EUR 740,-. Dealer in NL: dat kunnen we niet goedkoper doen.
Het zijn originele Volvo onderdelen. Ik heb maar akkoord gegeven: donderdagmiddag wordt de compressor vervangen.
Zonder airco naar huis rijden vond ik ook geen lekkere optie en motorschade is helemaal geen optie.
Ik begrijp dat een airco elke twee jaar onderhoud nodig heeft. Ik heb het nog nooit op de rekening gezien: zit dit wel standaard in het onderhoudsprogramma van de dealer of moet je dit zelf extra gaan regelen / navragen ???
Wat weten jullie hiervan?
Laatst gewijzigd door medio op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik tikte vorig zomer 800 euro af voor de montage van een nieuwe pomp en de rest van het gedoe. Dat was bij een universele garage en stel ik vast dat je niets te veel betaald.
V70/2.4D/2003 schreef:
Ik tikte vorig zomer 800 euro af voor de montage van een nieuwe pomp en de rest van het gedoe. Dat was bij een universele garage en stel ik vast dat je niets te veel betaald.
Dan hebben ze je goed bij de veter op z,n hollands gezegd....
Ik zou toch eerst laten vullen + een beetje extra olie.
Bij mijn V50 was ook de diagnose dat waarschijnlijk de pomp vervangen moest worden, maar de airco specialist gaf aan dat er een kleine kans was dat met vullen het opgelost danwel verbeterd zou zijn (geen garantie)
Aangezien vullen slechts €65 kostte en een nieuwe pomp ca. 10x zoveel, vond ik dat het proberen waard.
En zoals in mijn eerdere post heeft het voor mij geholpen.
Ik weet alleen niet voor hoelang, want een paar maanden later heb ik de V50 ingeruild.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer . Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
@Marcnij: daar heb ik wel over nagedacht maar toen nogmaals het verhaal van Ger las over zijn motorrevisie, toen heb ik mijn beslissing genomen.
Door verschillende kanten bevestigd: een kapote multiriem kan motorschade opleveren en dan is 650 euris niets meer.
Niet vervangen was voor mij: penny wise, pound foolish.
Prijs is voor compressor. Er zit toch ook nog een pomp op? Is een pomp duurder dan een compressor?
Wel irritant dat de dealer niet structureel de airco checkt / onderhoud doet. Ik laat onderhoud doen door specialisten en dan moet ik zelf nog om zoiets denken. Een slechte zaak....
Een distributieriem vervangen zit wel standaard in het onderhoudsprogramma. Ik zie de logica niet.
Of wordt hierop te weinig verdiend??
Laatst gewijzigd door medio op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
medio schreef:
@Marcnij: daar heb ik wel over nagedacht maar toen nogmaals het verhaal van Ger las over zijn motorrevisie, toen heb ik mijn beslissing genomen.
Door verschillende kanten bevestigd: een kapote multiriem kan motorschade opleveren en dan is 650 euris niets meer.
Niet vervangen was voor mij: penny wise, pound foolish.
Wel irritant dat de dealer niet structureel de airco checkt / onderhoud doet. Ik laat onderhoud doen door specialisten en dan moet ik zelf nog om zoiets denken. Een slechte zaak....
Een distributieriem vervangen zit wel standaard in het onderhoudsprogramma. Ik zie de logica niet.
Of wordt hierop te weinig verdiend??
Vrijwel elke 'sommar' heeft volvo airo onderhoudsacties. Ga uit van een verlies van vloeistof van ca. 10% per jaar.
Ik laat hem elke 3 jaar bijvullen.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Klopt, ik heb die akties ook wel eens gezien, maar het klinkt als een optie terwijl dit onderhoud noodzakelijk is. Net als een distributieriem of olie verversen...
medio schreef:
@Marcnij: daar heb ik wel over nagedacht maar toen nogmaals het verhaal van Ger las over zijn motorrevisie, toen heb ik mijn beslissing genomen.
Door verschillende kanten bevestigd: een kapote multiriem kan motorschade opleveren en dan is 650 euris niets meer.
Niet vervangen was voor mij: penny wise, pound foolish.
Prijs is voor compressor. Er zit toch ook nog een pomp op? Is een pomp duurder dan een compressor?
Wel irritant dat de dealer niet structureel de airco checkt / onderhoud doet. Ik laat onderhoud doen door specialisten en dan moet ik zelf nog om zoiets denken. Een slechte zaak....
Een distributieriem vervangen zit wel standaard in het onderhoudsprogramma. Ik zie de logica niet.
Of wordt hierop te weinig verdiend??
Met pomp bedoel ik idd de compressor.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer . Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Voor een aircopomp geldt dat die niet vervangen gaat worden als hij niet kapot is. Het ding slijt door gebruik en lager of te laag niveau van de vloeistof. In de vloeistof zit tevens de olie die voor de smering van de pomp zorgt. Is dat dus te laag gaat het zaakje slijten. En dat kan dus, in mijn meest extreme geval, als uiteindelijk gevolg hebben dat zelfs de motor in de soep draait. 7000 keiharde euro's heren, en bijna 2 maanden mijn auto op een brug. Ik kon wel janken.......maar heb gestreden en kwam boven. Hij mag overmorgen laten zien hoe de zaken er voor staan. Sinds de revisie 15K gereden zonder gedoe en overmorgen mag hij het gezin, de hond en 1600 kilo Hobby naar Bretange sleuren. We gaan het zien en ja, er mag gebeden worden dat het allemaal goed gaat.
Natuurlijk gaan jullie een mooie vakantie tegemoet. Geniet ervan!!
Ik rijd al 5 dagen zonder airco en de kinderen vinden het heerlijk om met open ramen te rijden.