Pagina 1 van 1

Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 31.07.2016 - 22:26
door hvt
Vanmiddag op de Duitse Autobahn erachter gekomen dat het dakje rammelt.
Onderweg eerst de vriendin gevraagd wat er aan haar kant rammelde, maar volgens haar was het aan mijn kant.
Bleek het recht boven ons te zijn. :'(
Rammelt alleen op slecht wegdek of bij die ribbels dwars over de weg bij bijvoorbeeld een brug.
Het is niet alleen bij hogere snelheden, ook bij 100km/uur. In Nederland nog nooit last van gehad.
Bij het omhoog gedrukt houden van het glas is het over. Rest van de auto rammelt op die momenten nauwelijks.
Na het openschuiven en weer sluiten was het beter, maar niet over. En na het sluiten na het kantelen is het weer erger.
Zijn er meer die hier last van hebben en is hier wat aan te doen?
Is het een kwestie van afstellen of is er iets versleten.

Zoals gezegd hier nog niet eerder last van gehad. Zijn wel iets stuggere dempers aan de voorzijde ondergekomen, maar mag volgens mij niet zoveel invloed hierop hebben (Monroe reflex). Rijdt wel een stuk beter.
Ik heb wel het idee dat op de Autobahn ergere oneffenheden zijn dan op de Nederlandse snelwegen.

Re: Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 31.07.2016 - 22:51
door BasG
Moi streekgenoot: wij hadden bij onze V70 precies hetzelfde. Ik heb het helaas nooit op kunnen lossen, er zit dan speling op de geleiders aan de zijkant. Als het dak openstaat is het goed. Is volgens mij wel een klusje, heb het er maar bij gelaten.

Re: Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 31.07.2016 - 23:25
door hvt
Goeiedag eem

Klinkt niet goed.
Volgende week thuis maar effe naar kijken.
Terugreis maar tegen het glas aandrukken als ik in oneffenheid zie aankomen.

Re: Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 17.08.2016 - 11:58
door roadrage
Ik had dit ook in mijn 2e s60 die ik vorige week heb ingeruild. (en nu aan nr 3 ben begonnen hihi)
Via swedespeed uitgevonden dat je deze kan bijstellen dmv torx schroefjes aan beide binnen kanten rails.
Dus raampje op kantelen zetten > de kunstof "gordijntjes" harmonica achtige dingen lijken het wel, links en recht van het raam.
Deze kan je losklikken door er aan te trekken komt deze los van 3 clipjes die aan raamkant zitten.
Deze opzij schuiven en dan zie je de torx schroeven zitten, 2 aan elke zijde.
Je kan deze of gewoon goed aandraaien of het raam opnieuw stellen dus hoogte raam tegenover het dak zegmaar.
Goed stevig aandraaien dus en dat zou het moeten oplossen.

Bij mij was het zo erg dat als ik met 200km door bijv een tunnel ging dan hoorde je het dakje naar buiten gezogen worden en ging dus een paar mm van zn originele plaats.
En als je dan bijv je portierraam tijdens het rijden open deed zoog hij deze weer naar binnen.
Allemaal heel minimaal hoor dus niet dat het raampje zowat uit je dak komt maar de beweging was er en het geluid als die verspringt door druk of trilling is natuurlijk niet wenselijk.

succes!!

zie link voor uitgebreide beschrijving met plaatjes
sunroof adjustment

Re: Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 17.08.2016 - 19:32
door hvt
Bedankt, zal hier binnenkort even naar kijken.
Gekke is dat ik er in Nederland eigenlijk geen last meer van gehad heb, terwijl het dakje in Duitsland erg hinderlijk rammelde.
Niet alleen op de Autobahn maar ook op binnenweggetjes. En het maakte ook niet uit hoe hard ik reed.
Zo'n rammelde dakraam is iets waar ik me dan erg aan ga storen.
Halverwege de vakantie heb ik aan de achterzijde aan beide kanten sokken in de hoeken gedrukt. :'(
Dit werkte goed. Terugreis geen rammeltje gehoord bij het dakje. Ook niet bij 200. O-)

Het is mij wel opgevallen dat als ik van binnenuit tegen het glas druk, dat ik hem dan een aantal mm omhoog kan drukken.
Dus het zal denk ik wel een speling zijn die kleiner gemaakt moet worden.

De link werkt bij mij momenteel niet goed.
Moet je hiervoor ingelogd zijn? Kan ook komen omdat ik via een tablet kijk.
Zal heb nog eens opzoeken.

Re: Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 17.08.2016 - 21:05
door JosW
hvt schreef: Bedankt, zal hier binnenkort even naar kijken.
Gekke is dat ik er in Nederland eigenlijk geen last meer van gehad heb, terwijl het dakje in Duitsland erg hinderlijk rammelde.
Niet alleen op de Autobahn maar ook op binnenweggetjes. En het maakte ook niet uit hoe hard ik reed.
Zo'n rammelde dakraam is iets waar ik me dan erg aan ga storen.
Halverwege de vakantie heb ik aan de achterzijde aan beide kanten sokken in de hoeken gedrukt. :'(
Dit werkte goed. Terugreis geen rammeltje gehoord bij het dakje. Ook niet bij 200. O-)

Het is mij wel opgevallen dat als ik van binnenuit tegen het glas druk, dat ik hem dan een aantal mm omhoog kan drukken.
Dus het zal denk ik wel een speling zijn die kleiner gemaakt moet worden.

De link werkt bij mij momenteel niet goed.
Moet je hiervoor ingelogd zijn? Kan ook komen omdat ik via een tablet kijk.
Zal heb nog eens opzoeken.
Dat met die sokken is een goede oplossing. Volvo heeft daarvoor speciale sokken op de markt gebracht. :)

Re: Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 25.10.2016 - 11:05
door igy
Ik heb een V70 T5 uit 2001 die had het zelfde probleem dat kon ik makkelijk oplossen door de schroeven aan de zijkant van het schuifdak los te draaien het dak naar beneden te drukken en weer vast te zetten.
Euvel opgelost.

Dakraam origineel of later ingebouwd

Geplaatst: 17.02.2017 - 20:25
door Rojo77
Heeft iemand een idee hoe ik kan zien of een V70n een origineel of later ingebouwd dakraam heeft?

Dit naar aanleiding van de info hier van het forum dat er bij achteraf inbouwen, zwakke plekken in de dakconstructie zijn.

De V70n die ik op het oog heb heeft een dakraam maar ik heb geen idee wat voor een. :-/


Alvast bedankt voor een reactie!

Re: Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 17.02.2017 - 23:55
door jpwg001
Kijk eens hier: viewtopic.php?t=69522 Arnoud (de eigenaar) heeft dit euvel eigenhandig aangepakt en opgelost.

Re: Schuif/kanteldak rammelt

Geplaatst: 18.02.2017 - 08:45
door arnoud
In mijn topic kun je niet direct zien of je een origineel of een aftermarket dak hebt, maar wel hoe ik dol gedraaide schroeven in het dak heb opgelost. Is geen leuk klusje, dus wees voorzichtig bij het (te) vast draaien van die vier schroeven waarmee de glasplaat in de dak constructie vast zit.