Tijd voor wat ruimers, waar op letten bij testrit met V40?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Ik zie hier langs de foto van mijn heerlijke C70, des te meer pijn doet het om nog eens terug te denken aan het ongeluk van eind februari.

Mijn coupé'tje is per total. Kosten om te maken zijn te hoog. Gelukkig geen gewonden, de Volvo bewijst zijn veiligheid weer.

Wegens toekomstige gezinsuitbreiding is het misschien slimmer om maar eens naar iets ruimers te gaan, maar tegelijk zuinig genoeg om te sparen voor een nieuwe C70. :-)

Mijn volvo-garagist zei dat een V40 misschien wel goed was, en ik moet zeggen: hoe meer ik er over lees, hoe beter het me bevalt!
Dus ben ik gaan zoeken naar een mooi model met nog niet teveel km's en ik ga zaterdag naar eentje kijken.

Tegelijk heb ik in de buurt van de wagen ook een Volvo-garage gevonden en heb ik een afspraak gemaakt om binnen te springen voor een checkup.

Nu vroeg ik me af of ik zelf ook op iets kon letten op de rit erheen. Zijn er bepaalde kwaaltjes die hoorbaar zijn tijdens het rijden en die ze in de garage misschien niet zien? Ik ken niet zoveel van autotechniek maar ik heb een goed gehoor dus ik kan wel ergens op letten.

Wagen:
Volvo V40
Bouwjaar 2002
1.9D motor
140.000km
Onderhoudsboekje van A tot Z ingevuld (zegt de verkoper, niet zeker of het altijd bij een Volvo garage is, maar ok)
Op foto ziet hij er alleszins goed uit.
Vraagprijs 2700€

Een andere wagen die ik gezien heb is heeft nog minder km maar kost wel iets meer.

Beiden zijn phase II.

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Groetjes
Maarten
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
YourivdAar
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
Locatie: Utrecht

De voorruit ontwaseming. Ik had bij mijn V40 het probleem dat de voorruit weinig tot geen lucht kreeg dmv de blower. Komt omdat het ventilatie kanaal gelijmd is oid en dat zakt uit elkaar. Is moeilijk te verhelpen.

Verder had ik een 2.0T benzine, reed heerlijk en ik zou verder niet weten wat een typische V40 kwaal is.
Met vriendelijke groet,

Youri

It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Bedankt voor de reactie Youri! Dan zal ik maar wachten op wat ze bij Volvo vertellen.

Ondertussen wel iets gelezen over de turbo. Blijkbaar moet die zijn boost geven vanaf 1800 toeren? Toch al iets waar ik op kan letten.
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
romanski
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 17.10.2014 - 13:14
Locatie: Velserbroek

Voor een phase II gaan, maar dat heb je zelf ook al door gelukkig. Stuurt en rijd veel moderner. Ik heb zelf nu een aantal maanden een v40 uit 2003, zonder problemen. In die zin, bezine meter werkt niet. Rijden op de dagteller dus. Dat schijnt hier en daar ook een bekend dingetje te zijn. Voorruit ontwaseming zoals Youri al aangaf. De 1.8 bezine is gewoon goed, de 2.0 is wat schaarser, net wat meer pit natuurlijk. Succes in ieder geval!
440 1.8 DL '93
v40 1.8 '03
v70 2.4t 200pk '00
v60 D6 PIH AWD '14 SUMMUM (Volvotune)

Volvo for life
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Ondertussen ben ik trotse bezitter van een V40 van 2002, bamboo green is de kleur.
Het is een 1.9 diesel geworden, 138.000km op de teller, volledig dealer onderhouden. Hij rijdt zeer aangenaam en verbruik is voorlopig 5l/100km. Ik ben er heel tevreden mee en hij ziet er echt nog goed uit ook!

Het enige wat me tijdens de vorige rit opviel was dat na het wegrijden de lampjes van de airconditioning zich vreemd gedroegen. Enkele seconden groen, dan enkele seconden oranje, dan weer groen, enz... Na de knop van het ventilatieniveau van 'auto' naar '3' te hebben gedraaid is dit niet meer voorgekomen. Iemand een idee wat dat kan zijn?
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Hmm das zuur.. Waarschijnlijk het regelpanneel of kachelweerstand dat zn beste tijd gehad heeft. Is een zwak punt bij deze wagens, idem met de kachelweerstand. Als die kapot gaat, mag je gelijk welke stand selecteren, hij blijft blazen alsof hij op 5 staat.
Maar kapotte weerstand kan ook deze symptomen geven. Bij de dealer kost een volledige weerstand je €50, je kan ook het dingetje zelf reviseren en dan kost het je ongeveer €10. (tenzij je nog soldeerbout etc moet kopen).
Laatst gewijzigd door NicoV40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”